Antonsen og Øygarden toppkandidater på like Agder-lister

I dag har Vest- og Aust-Agder Venstre avholdt sine nominasjonsmøter. Som ventet ble det vedtatt likelydende lister i de to fylkene. På topp står Grimstad-ordfører Hans Antonsen, etterfulgt av Kristin Øygarden fra Kristiansand. Begge er klar for å gjøre en jobb for både Venstre og landsdelen. Stortingsvalget er 9. september 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Nominasjonskomiteen har vært ledet av Helene Falch Fladmark fra Arendal. Hun presenterte listeforslaget for et fellesmøte mellom delegatene fra de to Agder-fylkene. Det ble deretter avholdt ordinære nominasjonsmøter for henholdsvis Vest- og Aust-Agder Venstre. Ingen av delegatene fremmet motkandidater til komiteens listeforslag, og den endelige listen fikk dermed full tilslutning fra to enstemmige nominasjonsmøter.

– Når jeg tar på meg å stå i spissen for dette fantastiske teamet, så skal jeg ikke nøle. Og vi skal ikke nøle. Vi skal stå på for å gjøre et fantastisk godt valg. Vi skal ha to på tinget for Agder – og det er mulig. Denne landsdelen må anerkjennes både for de mulighetene og de utfordringene vi har, sa Hans Antonsen til forsamlingen ved møtets slutt.

Agder-lista Hans Antonsen Kristin Øygarden

.
Hans Antonsen (47) topper Venstres stortingsliste for første gang, men har lang fartstid i norsk politikk og samfunnsliv. Han er i sin andre periode som ordfører i Grimstad. Han har vært generalsekretær i Venstre, statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet, informasjonssjef ved Ericssons FoU-avdeling og gründer i rådgivningsfirmaet Ordkraft.

Kristin Øygarden (32) er ny i Venstre. Hun er opprinnelig fra Telemark, men bosatt i Kristiansand. Øygarden er selvstendig næringsdrivende innen litteratur, film og musikk, og student ved UiA. Hun har bakgrunn som journalist i Fædrelandsvennen, har vært innvolvert i en rekke festivaler og kjent fra arrangementene Lyrisk Tapas. Hun er i dag styreleder i Sørf og styremedlem i Norsk Rockforbund.

Her er hele lista, som i dag ble vedtatt på nominasjonsmøtene til Vest- og Aust-Agder Venstre:

1. Hans Antonsen, 47 år, Grimstad
2. Kristin Øygarden, 32 år, Kristiansand
3. Pål Koren Pedersen, 46 år, Arendal
4. Eva Kvelland, 32 år, Kristiansand
5. Beate Marie Johnsen, 50 år, Farsund
6. Jacob Handegard, 17 år, Arendal
7. Sara Sægrov Ruud, 40 år, Risør
8. Reidar Gausdal, 63 år, Flekkefjord
9. Petter Natanael Toldnæs, 34 år, Lillesand
10. Anne Margrete Larsen, 62 år, Flekkefjord

F.v.: Pål Koren Pedersen (3.), Kristin Øygarden (2.), Hans Antonsen (1.) og Eva Kvelland (4.)

Her er Fædrelandsvennens reportasje om nominasjonsmøtet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**