Agder Venstre klar for landsmøte

Kommende helg arrangeres Venstres landsmøte på Expo hotell på Fornebu. Agder er representert med en stor delegasjon, og du finner to kristiansandere i viktige roller. I tillegg til de ordinære landsmøtesakene, har landsmøtet i år satt menneskerettigheter på dagsorden. Med mange spennende innledere og debatter, ser Agder Venstre frem til årets viktigste møte for partiet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Nyvalgt fylkesleder Torunn Sandvand leder en av landsmøtets største delegasjoner med de to fylkeslagene i et samlet Agder Venstre. Hun gleder seg til de tre dagene på Fornebu:

Torunn Sandvand Kristiansand Venstre

– Landsmøtet er partiets øverste organ og et viktig politisk verksted. De vedtakene vi gjør her kan få konsekvenser for norsk politikk. Det gjør det spesielt spennende å være med. Delegasjonen til Agder Venstre er en god blanding av erfaring og førstereis – alle dyktige og engasjerte politikere. Gruppesesjonene på politiske uttalelser og saken om menneskerettigheter gjør det mulig for alle å delta i debatten under landsmøtet. Det er viktig, sier Sandvand.

Under landsmøtet er også representanter fra Agder i viktige roller.

Redaksjonsnemnda for politiske uttalelser ledes av partiets nestleder, Terje Breivik. Sammen med Dag Vige fra Kristiansand og en rekke andre representanter, har han i forkant av landsmøtet jobbet med den store mengden innsendte forslag til politiske uttalelser. Komiteen innstiller på at landsmøtet skal behandle seks uttalelser, blant annet en som peker på viktigheten av et bedre togtilbudet på Sørlandet. Landsmøtet skal nå behandle de forskjellige uttalelsene i gruppesesjoner, før den endelige behandlingen skjer i plenum.

– Det er et privilegium å få være med å gjøre en så viktig jobb. Landsmøtet er et politisk verksted, og som medlem av redaksjonskomiteen får jeg virkelig være en del av det, sier Dag Vige, som ser frem til helgens landsmøte.

• Les: Her kan du følge landsmøtet direkte fra fredag kl. 13.00

Også Kristiansand Venstres Eva Kvelland går ei travel helg i møte. Som leder av ordstyrerkorpset har hun ansvar for selve gjennomføringen av landsmøtet – både i plenum og i gruppesesjonene. Med seg har hun syv andre ordstyrere.

Hovedtema for landsmøtet er menneskerettigheter, og blant innlederne finner vi Michael Ignatieff, Jan Egeland, Maria Amelie og Ghazi Gheblawi. Selve dokumentet som ligger til behandling, finner du her.

Fra Agder er følgende delegater:
– Torunn Sandvand, Kristiansand (fylkesleder)
– Anne Margrethe Larsen, Flekkefjord
– Dag Vige, Kristiansand
– Torunn Tjomsland, Lyngdal
– Jan Kenneth Stavenes, Kristiansand
– Trond Kind, Flekkefjord
– Tone Pettersen, Søgne
– Roger Fromreide, Kristiansand
– Sara Sægrov Ruud, Risør
– Pål Koren Pedersen, Arendal
– Tor-Ivar Karlsen, Arendal
– Marianne S. Lyngvi, Arendal
– Glenn Cato Christensen, Evje
– Cathrine H. Hall, Arendal
– Petter Toldnæs, Lillesand

I tillegg møter Eva Kvelland som direktevalgt medlem av Venstres landsstyre.

Vil du ha kontakt med oss mens vi er på landsmøtet, kan du gjerne kontakte fylkesleder Torunn Sandvand på 46625640.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**