— Skremmende at Russland bruker Ukraina i et geopolitisk spill

Det sa stortingsrepresentant Sveinund Rotevatn under sitt besøk til Arendal Unge Venstre sitt møte om EU torsdag 24. april

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn snakket om dagsaktuelle temaer som krisen i Ukraina og EU-domstolens kritikk av Datalagringsdirektivet under sitt besøk i Arendal.
– Jeg synes det er skremmende at Russland bruker Ukraina i et geopolitisk spill.» sa Rotevatn.
Medlemsmøtet var interesserte tilhørere til Rotevatns foredrag om EU og Norges forhold til det overnasjonale organet. Rotevatn kommenterte det demokratiske underskuddet i EØS-avtalen, som ellers er en god avtale for Norge rent økonomisk som problematisk.

Sveinung Rotevatn

Foto: Jan Kløvstad

Mangler stemmerett

– I følge Europautredningen er Norge 75 % av EU og mer integrert i EU enn enkelte medlemsland. Mangelen på stemmerett i saker som betyr svært mye for oss er et viktig argument for å bli med, uttalte Rotevatn
Rotevatn kritiserte også EU, blant annet for Datalagringsdirektivet.
– Datalagringsdirektivet er et alvorlig overtramp over individets personvern. Det man må huske på er at EU er en politisk arena og at datalagringsdirektivet er et resultat av et samarbeid mellom sosialdemokrater og konservative i parlamentet. Det som gleder meg er at EU-domstolen har kritisert Datalagringsdirektivet kraftig for brudd på menneskerettighetene. Det viser at EU som demokratisk arena fungerer, sa Rotevatn
Jacob Handegard, leder i Aust-Agder Unge Venstre var storfornøyd med Rotevatns foredrag

Håper Venstre blir ja-parti
– Det er stort å få Sveinung ned til Sørlandet for å snakke om en så viktig sak som EU, sa Handegard. Handegard trakk også fram Unge Venstre sitt standpunkt:
– Unge Venstre er for Norsk medlemskap i EU. Vi ønsker å delta i det europeiske demokratiet for å få muligheten til å påvirke saker som har klar betydning for Norge, men også for å bidra til å finne løsninger på de overnasjonale problemene som klimaproblematikken.
Handegard håper at Venstre også blir et Ja-parti snart.
– Sveinung og mange andre flotte Venstrepolitikere er for EU-medlemskap. Jeg håper at organisasjonen snart tar klar stilling til spørsmålet og sier ja avsluttet Handegard

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**