Handegard til landsstyret

Styremedlem i Agder Venstre, Jacob Handegard (19) fra Arendal, er innstilt som direktevalgt landsstyremedlem i Unge Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Jacob, som er tidligere leder i Aust-Agder Unge Venstre og i dag fast medlem av styret i Agder Venstre er en av seks som er innstilt som direktevalgte landsstyremedlemmer. Landsmøtet i Unge Venstre samles 24.-26. oktober.

Ungdomskandidat Jacob Handegard skal på sitt første Venstrelandsmøte, og har sikra seg solid nettver

Foto: Jan Kløvstad

– Jeg er glad for tillitten jeg har fått fra valgkomiteen, Venstre har nå en nøkkelrolle i norsk politikk og da er det Unge Venstre sin oppgave å påvirke Venstre og regjeringen i en mer liberal retning. Jeg håper at landsmøtet til Unge Venstre gir meg en mulighet til å være med på å videreutvikle organisasjonen, sier Jacob.
Jacob ble medlem av Unge Venstre og Venstre i 2011, men har allerede bak seg mange erfaringer. I fjor var han ungdomskandidat på den felles stortingslista til Venstre på Agder.

Et varmere samfunn
– Jeg er opptatt av at samfunnet skal bli varmere og rausere. De viktigste oppgavene for politikere er å hjelpe dem som trenger det mest. Vi må tørre å gjøre endringer i politikken for å gi muligheter til dem som trenger det. Vi må prioritere penger til de svakeste og vi må gjøre endringer i velferdsstaten slik at vi også har penger til velferd i fremtiden. Jeg mener at Unge Venstre står for mange gode løsninger i hvordan vi skal skape et varmere samfunn. En av løsningene er å endre på narkotikapolitikken slik at vi skal tilby rusbrukere behandling, fremfor å straffe dem.

Ny politisk plattform i Unge Venstre
Under landsmøtet skal Unge Venstre behandle ny politisk plattform. Her ventes det hard debatt om alt fra velferdstatens bærekraft til valgfritt sidemål.
– Jeg synes forslaget til den politiske plattformen presenterer mange gode løsninger, men jeg er selvfølgelig uenig på enkelte punkter, sier Jacob.
Jacob har gått i bresjen for å ha valgfritt sidemål i den videregående skolen
– Dette handler ikke om å være for eller mot sidemål. Jeg ønsker å styrke sidemålsundervisningen i grunnskolen. I den videregående skolen bør vi ha størst mulig grad av frihet slik at elever kan velge fag de er interesserte i. Vi trenger at flere får mulighet til å fordype seg i fag og bli gode i det de vil. Dette kan også være en av løsningene vi trenger på problemene knytta til drop-out, sier Jacob.

Jacob Handegard er også en av tre ungdommer som får delta på Unge Venstres talentakademi seinere i oktober. Det kan du lese mer om her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**