Bevaring av vinkjelleren — bare en drøm?

Bør kommunestyret gi endelig klarsignal for at Fuhrs gamle vinkjeller kan rives? Det mangler ikke på ideer til bevaring, men vil noen satse pengene sine på det? Grimstad Venstre inviterer til folkemøte på Apotekergården mandag 25. august kl 19:30.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**

Fuhr vinkjeller

Foto: Foto: Kruse Smith

Det er straks ti år det ble vedtatt en reguleringsplanen som tillater riving av Vinkjelleren og utbygging av området til boligformål. Mens området foran Vinkjelleren for lengst er detaljregulert og klart til utbygging i regi av Kruse Smith, skulle kommunestyret i Grimstad i juni behandle detaljplanen som må på plass før Vinkjelleren kan rives og gi plass til flere leilighetsbygg.

Etter forslag fra ordfører Hans Antonsen vedtok et bredt flertall i kommunestyret at " saken utsettes for å kunne vurdere nærmere hvordan kulturminnet etter Fuhr kan ivaretas eller videreføres på bedre måter enn det reguleringsplanforslaget legger opp til."

Men hva skal det bety? At vinkjelleren likevel ikke rives? Eller at Kruse Smith må komme opp med en ny og bedre plan som bedre avspeiler det som har vært der før — og slik bringer fortellingen om Fuhr videre?

På møtet på Apotekergården treffer du representanter for Kruse Smith og sørlandsrefseren Erling Okkenhaug. Her får du også møte arkitekter som på eget initiativ har laget et forslag til en plan for Fuhr-området er der vinkjelleren blir stående. Men kommer det også noen med penger til å investere?

Møt opp og delta i debatten! Folkemøtet er en en av Venstres uformelle diskusjonskvelder på Apotekergåden — der vi fortsetter vårens suksess med å sette Grimstads vanskeligste saker på dagsorden — i en åpen, og uformell ramme. Velkommen!

De neste folkemøtene er mandag 20. oktober (kultur) og mandag 17. november (budsjett). Følg med her på grimstad.www.venstre.no og Venstre i Grimstad på Facebook.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 10 år siden.**