Når kommunestyret diskuterer likestilling

“Politikk er en mannegreie”
-Terje Stalleland kommunestyret 8.12.2014

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Arnt Gunnar Tønnessen

Foto: Jan Kløvstad

Mandag diskuterte kommunestyret likestilling, og kvinners deltakelse i politikken. Det var en ganske sjokkerende opplevelse. En del av det som ble sagt fra talerstolen ville i de fleste sammenhenger vært utdatert for femti år siden. Blant enkelte representanter i kommunestyret er det imidlertid tydelig at klokken stoppet på ca 1970 når det gjelder synet på kvinners plass i samfunnet generelt og politikken spesielt. For Venstre er likestilling en kjerneverdi. Et samfunn som ikke er likestilt vil aldri være et helt fritt samfunn. På mandag var bare hver fjerde kommunestyrerepresentant kvinne, det er for dårlig. Venstre vil aktivit arbeide for å øke antallet kvinner i kommunestyret og utvalg. Derfor har vi gjennomført kumulering av like mange kvinner og menn, og vi har kumulert mange nok til at Venstre med et nytt godt valg er sikret en gruppe med omtrent like mange kvinner som menn. Vi vil altså sikre at kvinneandelen blant de som skal representerer partiet i kommunestyret neste periode, skal være så nær 50% som mulig, og gjerne over. Det er en tydelig forskjell på partiene i Grimstad også når det gjelder likestilling. Du kan stole på Venstre i arbeidet for like rettigheter og lik representasjon.

Jeg begynte dette innlegget med et sitat som hører til på historiens skraphug. La meg avslutte med et som peker fremover.

“Kvinner må delta i alt, også politikk”
Fredsprisvinner Malala NRK 11.12.

Arnt Gunnar Tønnessen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**