Budsjett 2015: Nilsen om trafikksituasjonen på Odderøya

– Når biler og biltrafikken er i ferd med å fortrenge syklister og gående og fred og ro, så er det etter vår mening på tide å gjøre noen vurderinger, sa Solveig Nilsen i dagens budsjettdebatt, og fremmet med det forslag om å vurdere trafikksituasjonen på Odderøya. Forslaget ble vedtatt i bystyret!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ordfører!

Solveig Nilsen portrett

Foto: WestFoto/Henning Vik

Det er flott at Odderøya er attraktiv og tilgjengelig, og vi ønsker selvfølgelig ikke å gjøre Odderøya vanskelig tilgjengelig – men biltrafikken på Odderøya har økt betydelig og det er spesielt ille i helgene. Når biler og biltrafikken er i ferd med å fortrenge syklister og gående og fred og ro, så er det etter vår mening på tide å gjøre noen vurderinger.

Odderøya skal leve – og økt aktivitet medfører gjerne økt trafikk – og økt aktivitet ønsker vi jo. Men Odderøya skal også være et friluftsområde – det er en naturperle midt i byen – og jeg mener at vi har et ansvar for at utviklingen ikke blir slik at man taper noen av disse kvalitetene. Spesielt når man snakker om fortetting og mange flere boliger i sentrum og sentrumsnært, blir det viktig å verne om våre grønne – og i dette tilfellet – grønne og blå oaser. Det er helt sikkert mulig å begrense biltrafikken og finne løsninger som ikke er til hinder for kulturaktørene, selskapslokalet, barnehagen og arrangementer på Odderøya.

Bom, bom i perioder, parkeringsavgifter, begrensede p-plasser, gratis parkering i Kildens parkeringshus, turkart fra parkeringshuset. I vårt forslag sier vi ingenting om hvilke løsninger vi tenker på, men vi ønsker altså en sak der administrasjonen tar vurderinger på sikkerhetstiltak og eventuelle behov for restriksjoner eller gode alternative tiltak for å redusere biltrafikken.

Vi tror at å verne om Odderøyas naturkvaliteter også er med på å styrke kvalitetene for kulturlivet på øya. Målet er jo at Odderøya ikke skal kveles av biltrafikk – men være plassen for natur, kultur og rekreasjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**