Lar de humla suse?

Det er nemlig det inntrykket man kan sitte igjen med når man ser på kommuneøkonomiens utvikling i inneværende fireårsperiode. Flertallspartiene har ikke evnet å øke inntektene eller å kutte i utgiftene tilstrekkelig til å få kommuneøkonomien under kontroll. Flertallskoalisjonen har vært preget av handlingslammelse i budsjettbehandlingen på grunn av partier som ikke vil vurdere endringer i eiendomsskatten, mens gjelda øker og fondene tømmes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Rådmannen har i sitt forslag til tiltak for å sikre kommunens økonomi foreslått en dobling av eiendomsskatten fra 2 til 4 promille. Et slikt forslag ville bety at Lillesand ville komme på nivå med andre sammenlignbare kommuner på Agder, mens noen ligger enda høyere. Forslaget bør oppfattes som mindre dramatisk enn andre foreslåtte tiltak, blant annet fjerning av støtten til skolekorpsene. Vedtas kutt som rammer fritidstilbud til barn og unge, kan det på sikt gi økte utgifter for kommunen. Om ikke lediggang er roten til alt ondt, så øker det faren for at unge faller utenfor og ender opp i uønskede miljøer med påfølgende behov for kommunal oppfølging.
Venstre foreslo en økning i eiendomsskatten på en halv promille i budsjettinnspillet til rådmannen i april. Vi så at det var nødvendig for å bygge opp en fondreserve. Tida har gått, og situasjonen er blitt enda mer prekær, så vi kommer dessverre ingen vei utenom en moderat økning i eiendomsskatten i vårt budsjettforslag for 2015. Samlet kommunal gjeld har nå oversteget 1 milliard kroner. Heldigvis er lånerentene rekordlave, men hva skjer med kommuneøkonomien hvis de begynner å stige? Grep må tas nå!

Hvis Høyre og Krf som ansvarlige partier har andre gode alternativer, særlig på inntektssiden, så må de komme på banen med dem nå før kommunen blir satt under administrasjon på grunn av politikernes manglende økonomiske styring. Det samme gjelder for Frp. Alle tre har programforpliktet seg til ikke å øke eiendomsskatten denne perioden. Frp vil i stedet vurdere salg av aksjer i Agder Energi — en av kommunens sikreste og største inntektskilder de siste årene. Et salg vil kun gi en kortsiktig gevinst, og føre til at arbeidet blir enda mer krevende for de som skal få budsjettene til å gå i balanse i årene som kommer.

Det er å håpe at neste års lokalvalgkamp vil bli preget av at partiene prøver å få fram egne politiske målsetninger for kommende periode og hvordan disse skal oppnås. Og viktigst bør det være at velgerne må kunne ha forventninger til at samtlige politiske partier, så langt de evner, ikke bare greier å presentere hva de ønsker å bruke penger på i neste fireårsperiode, men også at de kommer med konkrete, konstruktive forslag til hvordan de vil øke inntektene og få kontroll på utgiftene for å få kommuneøkonomien under kontroll. Her må alle gode idéer løftes fram. Og la oss slippe populistiske valgkamputspill i valginnspurten som kastes ut som agn etter de siste velgerne som ikke har bestemt seg, og som forplikter et partis representanter til å bruke penger kommunen ikke har – eller hindrer dem i å øke inntektene som kommunen virkelig trenger, slik vi har erfart i denne perioden.

Den første pekepinnen på om flertallspartiene har skjønt alvoret får vi i denne høstens budsjettbehandling. Nå har det vært nok snakk om «hvor krevende situasjonen er», at «vi skal vurdere» og «vi skal undersøke mulighetene for», at «vi skal ta ansvar» og at «vi har ikke svaret på dette nå». Det er tid for handling!

Jan Helge Kjøstvedt, Signe Idsøe Røed
Lillesand Venstre