Abid Raja

Abid Q. Raja f. 1975 har 3 barn, og er bosatt i Oslo. Raja er utdannet jurist, har mellomfag i kriminologi og mastergrad i forskningsmetodikk i psykologi fra Oxford. Raja er foreslått som nr. 2. på Akershus Venstres liste til stortingsvalget i 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Abid Raja, her fra boklanseringen i vår.

Foto: Rannveig E. Bergerød Aase

Han har jobbet som advokat i over 5 år; 1 ½ år som forretningsadvokat og i 4 år som forsvarsadvokat. Siden 1. oktober har han jobbet som nemndsleder i utlendingsnemnda etter å ha blitt utnevnt i statsråd til åremålsstillingen.

Raja ga ut selvbiografiske debattboken Talsmann i april i år, boken fikk gode anmeldelser i aviser som Aftenposten, Dagens Næringsliv, Dagbladet og Morgenbladet. Han er særlig interessert i følgende politiske områder: justis og kriminalitet, innvandring og integrering, skole og forskning.

Raja har bred organisasjonserfaring, eksempelvis fra studentparlamentet og pakistansk studentsamfunn, og han har også vært utnevnt i regjering til ulike utvalg, som Likestillings- og diskrimineringsnemnda, regjeringens kriminalitetsforebyggende råd og kontaktutvalget mellom innvandrere og norske myndigheter.

Raja har vært tidligere fast baksidespaltist i morgenbladet i 1 ½ år, og er fortiden fast spaltist på signertplass i aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**