Velkommen til Akershus!

Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre, ønsket velkommen til Akershus i sin åpningtale til Venstres landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Velkommen til Akershus, og til Akershus Venstres hjemmebane!

I Akershus står Venstre sterkt. Vi er et av de sterkeste venstrefylkene målt i antall medlemmer, og vi er et av de sterkeste venstrefylktet målt i opplsutning ved de siste valgene. Dessuten har vi en Venstre-ordfører som ble gjenvalgt med 32,8% oppslutning: Runar Bålsrud i Hurdal,- og ikke minst: vi har halvparten Venstres stortingsgruppe: Borghild Tenden.

i Akershus er vi 22 kommuner, og i høst stilte Venstre lister til kommunevalget i alle kommunene. Det var første gang på mange tiår.

I Oslo og Akerhshus forventer vi en befolkningsvekst på over 350 000 mennesker de neste 20 åra. Å håndtere denne veksten er altoverskyggende for den regionale politikken: Hvordan vi disponerer arealene våre, hvordan samferdsel og transportsystemene utvikles, hvilke steder som får den sterke veksten,- det preger alt vi gjør.

Nå har vi 3 representanter i fylkestinget,- 3 av 43,- og vi sitter i posisjon, med en samarbeidsavtale med Høyre, Krf og Frp. – Vi har en samarbeidsavtale med mye god Venstrepolitikk. Med 3 av 43 stemmer i fylkestinget har vi gjennom en god samarbeidsavtale og sterk inflytelse, og bidrar vi til at vi lykkes med

•en sterk kollektivsatsing med 10 % trafikkvekst i kollektivtrafikken flere år på rad
•en ambesiøs miljøpolitikk med satsing på bl.a utbygging av ladepunkt-infrastruktur for ladbare kjøretøy,
utvikling og og infrastruktur for hydrogen som drivstoff og satsing på fjernvarme fra fornybare energikilder gjennom Akershus Enerig.
•En skolepolitikk hvor vi gir ekstra løft til etter- og videreutdanning for lærere og ledelsesressurser i de videregående skolene våre.
•En næringspolitikk hvor fylkeskommunen tar en tydelig rolle som regional utviklingsaktør og satsing på innovasjon og kunnskapsbasert næringsutvikling.

Velkommen til Akerhus, jeg ønsker dere alle et godt landsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**