Fylkesbudsjettet: Et budsjett for kollektivtrafikk, gang- og sykkelveier, miljø og skole

Venstre er fornøgd med dette budsjettet, og mener at det tar oss flere skritt i riktig retning. Kollektivtrafikken styrkes, planen for gang- og sykkelveier fullfinansieres, og vi får et historisk løft for yrkesfag sier Solveig Schytz, Venstres gruppeleder i fylkestinget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Solveig Schytz

Foto: Gisle Bjørneby, 2013

I kollektivtrafikken legges det opp til 5% årlig vekst. Vi greier det i 2015 men ØP viser også at vi får betydelige utfordringer i å holde denne veksten i åra som kommer sier Solveig Schytz.

Det har vært en økning på 42% i kollektivtrafikken siden 2007, samtidig som befolkningsveksten har vært på 12% i samme periode. Men vi kan ikke lene oss tilbake, dette blir en hovedutfordring i åra som kommer. Riktig prioritering i kollektivtrafikken, inkludert hvilke justeringer som trengs i takst- og sonesystem blir svært viktig sier Schytz.

At vi nå også får en systematisk satsing på innfartsparkering, som også har blitt ytterligere styrket av flertallets forslag er svært gledelig, og er helt avgjørende for å lykkes med å øke veksten i kollektivtrafikken og finne gode løsninger for hele Akershus sier Schytz.

Det gjøres også store invsteringer i skinnegående kollektivtrafikk. Kolsåsbanen er nettopp åpnet og er en stor suksess. Planleggingen av Ahusbanen skrider frem, en kvu ferdig til våren,og planleggingen av Fornebubanen er snart ferdig. At planleggingsmidler til begge disse banene nå ikke bare kommer fra fylkeskommunen men nå også i statsbudsjettet, takket være Venstre er svært gledelig, og helt avgjørende for vår region fortsetter Schytz.

Gang- og sykkelveier er en svært viktig for Venstre, både av hensyn til trafikksikkerhet, miljø og folkehelse. Vi får nå en fullfinansiering av planen for gang- og sykkelveier og et eget sykkelprosjekt som gjør at vi får styrket koordineringen og kompetansen på dette området. Det er helt avgjørende å få større fremdrift på byggingen sier Venstres gruppeleder.

Akershus har Norges beste resultatet og grad av gjennomføring i videregående opplæring. Stadig flere elever fullfører og består vidergående skole. Samtidig har store utfordringer med at det er for få elever som søker yrkesfag, som søker læreplass og som gjennomfører og består yrkesfag.

-Venstre er glad for at vi får til en ytterligere styrking av yrkesfagløftet i tillegg til det fylkesrådmannen har foreslått sier Schytz. Flertallspartienes forslag til budsjttet sikrer også at vi nå får miljøarbeidere på alle skoler fra neste skoleår og et prøveprosjekt på skolepsykolog. Dette er viktige grep for fortsatt systematisk arbeid for at flere elever gennomfører og fullfører videregående skole fortsetter Schytz.

Akershus fylke har vedtatt at vi skal være et klimapolitisk foregangsfylke. -Dette budsjettet viser at vi fortsatt har en ambesiøs klima- og miljøpolitikk sier Solvieg Schytz. – Vi fortsetter å fylle på mijløfondet for å kunne ha musker til å gjøre store investeringer i tråd med hydrogenstrategien og for fortsatt tilrettelegging for elbiler. Venstre er også svært glad for at vi nå styrker miljøfondet med midler øremerket miljøsamarbied med kommunene. Det er svært vikitig at fylkeskommunen er en aktiv bidragsyter sammen med kommuner som har høyt ambisjonsnivå når det gjelder klima og miljø sier Schytz.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**