Kandidatpresentasjon: Njål Vikdal

Akershus Venstres 4. kandidat til valget 2015
Asker Venstres 7. kandidat til valget 2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Njål Vikdal

Foto: ukjent

Jeg er en 46 år gammel sivilingeniør som er gründer og bedriftsleder i en programvarebedrift med internasjonale mobiloperatører som kunder. Dette har jeg brukt hoveddelen av mine 20 år i arbeidslivet til. Jeg har bodd i Asker siden 1997, etter oppvekst og utdanning i Nord-Norge, Trondheim, Belgia og Frankrike.

Jeg er med i Venstre fordi Venstre er et ambisiøst og realistisk miljøparti som ikke bare taler om miljø i fest-taler, men også prioriterer det i beslutninger og budsjetter. Venstre fører også en liberal politikk for frihet og verdiskapning. Venstre er også et sosialt parti som er en aktiv forkjemper for at alle mennesker skal få mulighet til å realisere sitt potensial til eget og samfunnets beste.

Jeg er opptatt av samferdsel og arealpolitikk fordi dette er det viktigste klimatiltaket i Akershus. Klimautslippene er vår tids største utfordring. 70% av klimautslippene i Akershus kommer fra transport. Samtidig så er kø og dårlig framkommelighet på veiene en stor utfordring i hverdagen for mange i Akershus. Kø- og klima-utfordringene kan bare løses med mer kollektiv, sykkel og gange, samt at vekst av nye boliger skjer der det er gode kollektivtilbud og lite transportbehov. Dette kan gi kortere reisetid for alle i Akershus, mindre klimautslipp og bedre samfunnsøkonomi. Gjennom å få flere over på kollektiv, sykkel og gange så vil vi få bedre plass på veiene til de som må kjøre bil.

Jeg har fra 2012 av vært nestleder i Spikkestadbanen Pendlerforening og arbeidet mye for at pendlerne langs Spikkestadbanen skal få tilbake sitt gamle togtilbud. I forlengelsen av dette har jeg arbeidet med å få fokus på den såkalte Østlandsstjerna som fellesbegrep for de 12 toglinjene og stasjonene som har en reisetid under 45 minutter til Oslo.

Jeg har fra 2013 av vært styremedlem i Asker Venstre.

Facebook

Utvalgte avisinnlegg og medieutspill:

NSB overselger Østfoldbanen, desember 2014, kronikker i Aftenposten og Østlandets Blad Hør også debatt i NRK Østlandssendinga

Bygg ved stasjonene

Vil Asker ha mer kø?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**