Venstre ville ta ansvar

Eidsvoll Venstre var klar til å ta ansvar for styret i Eidsvoll de neste fire årene, sammen med de øvrige ikke-sosialistiske partiene. Senterpartiet og avtroppende ordfører Terje Teslo satt med nøkkelen, og vi er veldig skuffet over at han valgte å legge den i hendene på representantskapet i Eidsvoll Arbeiderparti.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Terje Teslo og avtroppende varaordfører Bjørn Erik Hjort har ledet det viktige arbeidet med å omorganisere Eidsvoll kommune de siste fire årene, og fortjener honnør for å ha stått rakrygget i denne kampen. Motkreftene mot dette arbeidet befinner seg nå først og fremst i Arbeiderpartiets kommunestyregruppe og i partiorganisasjonen. For Eidsvoll Venstre er det uforståelig at SP velger samarbeidspartnere som gjør at de risikerer omkamp om den omorganiseringen Teslo har tatt belastningen for å fronte de siste fire årene.

Venstre respekterer SPs valg, men SP må selv ta ansvaret for å samarbeide med omorganiseringens fremste motkrefter, og til oppgaver som gjelder skolestruktur, eldreomsorg og andre viktige oppgvar. Når SP nå ha valgt side må de være beredt til å holde orden i samarbeidspartienes rekker. De kan ikke komme løpende til opposisjonen når AP ikke klarer å stille med full gruppe bak beslutningene styringskoalisjonen tar Venstre kommer i denne perioden ikke til å bidra til å løse flokene for den rødgrønne koalisjonen, slår Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug fast.

Det er forståelig at AP som nå er oppe på et “normalt” nivå i oppslutning etter to svært svake valgt er oppsatt på å få tilbake kontrollen over Eidsvoll kommune. Men AP har i forrige periode vist at de ikke engang klarer å styre sin egen kommunestyregruppe. Skal AP ta ledelsen i den rødgrønne koalisjonen er det fare for at dem må utstyre enkeltrepresentanter med munnkurv, og påtroppende ordfører Einar Madsen må svinge partipisken med en styrke fa andre en Haakon Lie i sine velmakstsdager kunne makte. Tiden har gått fra denslags virkemidler. Jeg ønsker Madsen lykke til med den oppgaven, avslutter Venstres Knut Bakkehaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**