Venstre og Høyre: Ber om mer åpenhet og innsyn i Eidsvoll

Venstre og Høyre har sendt inn en felles interpellasjon til kommunestyrets møte 19.mars, der de to partiene spør om ordføreren vil ta initiativ til direktesending/streaming fra møter i folkevalgte organer i Eidsvoll.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er mulig det er første gang at to partier sender inn en interpellasjon sammen til ordføreren. Venstre har tatt opp samme tema tidligere, men dengang ble resultatet kun èn overføring av et møte i kommunestyret. Nå går Venstre og Høyre lenger, og ber om såkalt live-streaming på nett av møter i Eidsvolls folkevalgte organer.

Til ordfører Einar Madsen
Eidsvoll kommune

Fra Peter Tornquist (H) og Knut Bakkehaug (V)

Interpellasjon om live-streaming av møter i folkevalgte organ i Eidsvoll

Det norske demokratiet er i all hovedsak et valgdemokrati, og i mindre grad et deltaker-demokrati. Velgerne stemmer ved valg hvert 4 år. Forholdsvis få av dem er medlemmer i et politisk parti, og enda færre engasjerer seg aktivt i politiske prosesser.

Gjennom nettbasert teknologi har borgerne fått en større mulighet til å delta aktivt i politisk arbeid. Den enkelte kan selv følge med på hva folkevalgte organer og de innvalgte representantene foreslår og vedtar. Saklister, sakspapirer og protokoller er tilgjengelig på kommunens nettside. Partiene har også egne nettsider der de kan legge ut referat og kommentarer til vedtak og egne forslag.

Til tross for at partiene signaliserer et sterkt ønske om flere aktive medlemmer, og at enkeltsaker skaper til dels stort engasjement i tradisjonelle og sosiale medier, er det likevel et fåtall av velgerne som tar seg tid til å være publikum på møter i folkevalgte organer.

Politikken i Eidsvoll har også vært i vanry ved påstander om sterkt personfokus og mobbing.

Venstre og Høyre mener at åpenhet skal prege politikken både lokalt og nasjonalt. For å øke innbyggernes interesse for og engasjement i hvordan kommunen styres, bør lyd og bilde fra møter i kommunens folkevalgte organer gjøres tilgjengelig i sanntid gjennom såkalt live-streaming. Teknologien er lett tilgjengelig, og brukes jevnlig av Stortinget og av et voksende antall kommuner.

Vi ønsker derfor å stille følgende spørsmål:

Vil ordføreren ta initiativ til direktesending/streaming fra møter i folkevalgte organer i Eidsvoll, enten gjennom kommunens hjemmeside eller gjennom et samarbeide med eksterne aktører?

(Interpellasjonen står som innlegg på s. 12 i EUB 14.03 2013).

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**