Venstre-seier: EVS-elever kan stemme 04.september

Elevene på Eidsvoll Videregående Skole kan forhåndsstemme onsdag 04.september, mellom kl. 10.00 og 14.00. – Dette er en (betinget) seier for Eidsvoll Venstre, sier Knut Bakkehaug. Vi tok opp saken i oktober, og ønsket en lengre periode. Men det er en begynnelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det var i oktober ifjor at Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug i en interpellasjon i kommunestyret et forslag om å la de av elevene på EVS som er førstegangsvelgere få anledning til å forhåndsstemme på skolen. Ordfører Einar Madsen (Ap) var positiv, men Venstre måtte purre for å få fart i saken. Og vi var ikke imponert over ordførerens forslag til opplegg.

Nå foreligger fasit på kommunens hjemmeside: Elevene på Eidsvoll Videregående Skole kan forhåndsstemme onsdag 04.september, mellom kl. 10.00 og 14.00.

– En start, men ikke mer

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

Knut Bakkehaug sier at èn dag med forhåndsstemming er en start, men heller ikke mer. Han henviser til hva han sa til oss da saken skulle behandles i kommunestyret ifjor:

“Venstres løsning er å ha valglokaler på videregående skoler, for førstegangsvelgerne. De av elevene som har stemmerett ved selve stortingsvalget kan avlegge forhåndsstemme i valglokalet på skolen de går. Dette kan de gjøre når som helst fra skolen starter, og frem til fredagen før valget.

Uavhengig av om det blir skoledebatt, valgtorg, eller elevene på annen måte innhenter informasjon om de ulike partiene, kan eleven som er velger avgi sin stemme. Dermed vil kritikken mot selve skoledebattene bli lite relevant, sier Bakkehaug.”

– Det kunne vært hver dag siste uke, eller 2 dager den ene og 3 dager den andre av de to siste ukene før valget. Argumentet om at elevene skal være uavhengige av påvirkningen fra èn skoledebatt svekkes når elevene kun får èn dag til å forhåndsstemme, sier Bakkehaug.

Initiativet spredte seg som ringer i vann
Initiativet fra Eidsvoll Venstre ble tatt opp av en rekke andre kommuner, deriblant, Nes, Asker og Bærum. Nå åpnes det for forhåndsstemming på videreående skoler også i disse kommunene.

– Det er bra at dette endelig kommer igang, og vi er veldig fornøyde med at andre Venstre-lag fulgte opp vårt initiativ, sier Knut Bakkehaug. Han håper at dette kan være et konkret eksempel som omtales av Aftenposten og de andre avisene som nå har en egen kampanje på gang for å få unge velgere til å stemme ved stortingsvalget 08. og 09.september.

– Ved neste kommune- og fylkestingsvalg bør antallet dager til forhåndsstemming på videregående utvides, avslutter Knut Bakkehaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**