Anne-Lisbeth Simonsen

Med 50 års Venstremedlemsskap og landsstyret i Unge Venstre på CVen er det ingen politisk nykommer som stiller på 4.plass på Venstres liste til kommunestyret i Frogn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Anne-Lisbeth Simonsen

Foto: Ivar Ruud Eide

Anne-Lisbeth Simonsen er 68 år, født i Bergen, og gift med Venstres tidligere kommunestyrerepresentant Helge G. Det politisk engasjerte paret har to voksne døtre, to svigersønner og tre barnebarn, og har bodd i Frogn siden høsten 1969.

Anne-Lisbeth er pensjonert lærer, og har vært engasjert i skolesaker i mange år. På Heer skole var hun, først medlem av skolestyret, deretter mor, og så i 30 år var hun lærer til hun gikk av i 2009. I jobben hadde hun flere verv, blant annet som leder av Frogn Lærerlag og AKAN-utvalget i Frogn. Hun har også vært styremedlem i Akershus Idrettskrets.

-Som lærer ser jeg hvor viktig det er at barn og unge skal ha gode og trygge oppvekstvilkår med tilbud og utfordringer som kan gjøre dem til "gagns mennesker", sier hun. Vi har et spesielt ansvar for at barn og unge med spesielle behov får de samme tilbud og rettigheter som sine jevnaldrende. Frogn skal være et godt sted å være gjennom hele livsløpet.

Simonsen er rotfestet i Venstre, og har vært medlem siden hun var 16 år. I tillegg til landsstyret i Unge Venstre, var hun medlem av skolestyret i Frogn i to perioder fra 1972. Hun deltar også bredt i kultur- og foreningsliv i Frogn, blant annet som guide for Oscarsborg Festnings venner på Håøya, og i Frogn Geologiforening.

-Jeg har også vært med i flere revyer som jeg har mange gode minner fra, forteller hun.

Simonsen er godt motivert for en innsats i kommunestyret. Hun ser en utfordring når det gjelder infrastrukturen både i kommunen og i distriktet, og at vi må kunne tilby et godt alternativ hvis bilbruken skal gå ned.

-Jeg er glad i denne kommunen som jeg synes byr på mange muligheter på et begrenset område, sier hun. Det er viktig å ta vare på det vi har av friområder. Vi må unngå at politikerne lar seg overstyre av utbyggere.

Epost: [email protected]

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**