Stiller med egen ordførerkandidat

Nes Venstre stiller med egen ordførerkandidat til kommunevalget i 2011. Øystein Smidt er vår opplagte kandidat.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Lokalavisa Raumnes har tjuvstartet debatten om mulige ordførerkandidater etter at en lokal meningsmåling viste at de rødgrønne ligger an til å miste flertallet ved neste kommunevalg. I dag er det Arbeiderpartiets Oddmar Blekkerud som sitter som ordfører i Nes, men med et eventuelt borgerlig flertall neste år vil han måtte vike plass.

Som ved valget i 2007, stiller Nes Venstre i 2011 også med egen ordførerkandidat, og Øystein Smidt er et opplagt valg også denne gangen. Lokallaget har ikke vært gjennom det formelle nominasjonsmøtet ennå, men partigruppen stiller seg bak Smidt som kandidat.

Vil være samlende

Øystein Smidt

Foto: Sesselja Bigseth

Vi mener at både Venstre og Smidt kan ha den samlende styrken som kreves i en ordførerposisjon. Øystein Smidt er en anerkjent politiker i bygda, også utenfor Venstres kjernevelgere, noe som har ført ham på slengertoppen ved de to siste valgene.

— Nes Venstre farer ikke med tull og tøys. Vi er ansett som redelige og kunnskapsrike, og selv har jeg evner til å se sammenhenger i politiske saker, sier Smidt om sitt kandidatur.

Et borgerlig parti
FrP har reist spørsmål om hvorvidt Nes Venstre er et borgerlig parti å regne. For Nes Venstre er det dog ingen tvil om at vi ønsker å se et maktskifte i kommunen.

— Jeg tror ikke vi skal overlate til FrP å definere hvem som er borgerlig, men til Tove Nyhus ønsker jeg imidlertid å presisere at vi absolutt er et borgerlig parti, sier Smidt.

Lang fartstid
Han har blant annet bakgrunn som bedriftsleder og jobber i dag som kemner i kommunen.

Smidt har vært aktiv i Venstre siden ungdommen. Til valget neste år kan han feire 30 års jubileum for sin første periode i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**