Vil ha bedre busstilbud fra Auli

Det må bli enklere å reise kollektivt fra Auliområdet til Jessheim og Gardermoen om vi skal gjøre bussen til et reelt alternativ til bilen på denne strekningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Auli er et stort boligfelt med relativt få jobbmuligheter. Det betyr at en stor del av de som bor der pendler ut av grenda til jobb.

Sesselja Bigseth

Foto: Birger Areklett

— Venstre ønsker at flest mulig skal benytte seg av kollektivtransport på denne reisa, og derfor har vi i årevis jobbet for å bedre forholdene på Kongsvingerbana. I tillegg til å arbeide aktivt mot fylkesgruppa og våre stortingsrepresentanter, har vi spilt i en rekke forslag til jernbaneforumet for Kongsvingerbana, som har tatt med seg så å si alle forslagene våre videre i arbeidet, sier Sesselja Bigseth, andrekandidat for Nes Venstre.

Buss Auli-Gardermoen

Stig Løkke-Sørensen

Foto: Birger Areklett

Men det er slett ikke alle som jobber innover mot Lillestrøm og Oslo. Ullensaker, med Jessheim og Gardermoen, er en viktig arbeidskommune for mange, i tillegg til at det selvsagt er et viktig handelssenter for varer man ikke får på Årnes. Venstre ønsker derfor direkte bussforbindelser mellom Auli og Gardermoen-området.

— Vi vil at det skal bli lettere for beboerne på Auli å reise mot Gardermoen-området med kollektivtransport uten å måtte reise hele veien om Årnes først, sier Stig Løkke-Sørensen, som er bosatt på Auli og kandidat for Venstre.

Må redusere klimagassene
I tillegg til at Venstre ønsker å gjøre hverdagen enklere for folk, er målet om å redusere klimagassene et viktig aspekt. Tall fra Miljøstatus.no viser at klimagassutslippene fra transportsektoren har økt med 22 prosent de siste ti årene. Det meste av denne økningen kommer fra veitrafikken. Å få flere reisende over fra bil til kollektivtransport er derfor av høy prioritet.

Nes Venstre tar klimaproblemet på alvor og har vært aktive i arbeidet med kommunens klima- og energiplan for å sikre at den ble så god som mulig.

— Det er mer enn noen gang viktig at lokalpolitikere jobber aktivt med klimautfordringen. Etter seks år med rødgrønn regjering er Norge blitt ei klimasinke og vi har nå det høyeste utslippet av CO2 siden vi begynte å måle i 1973. Det er ikke akseptabelt, sier Sesselja.

Du kan lese mer om vår samferdsel– og klimapolitikk i programmet for perioden 2011-2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**