Vi vil ha høyere kvalitet i SFO

SFO bør ha kompetanse og voksentetthet slik at uteområder kan være en naturlig del av SFO-tilbudene. Vi ønsker å stimulere til natur-SFO i bygda vår, sier 2.kandidat Ingjerd Jahnsen Fjøsne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Skolefritidsordningen skal være en arena hvor barn kan utvikle seg og hvor alle barn har muligheter for å være, uavhengig av inntekt og sosialt utgangspunkt. SFO bør gi barn stimulerende omgivelser og utfoldelsesmuligheter.

Når Fremskrittspartiet, Høyre og Verdipolitisk parti har gjennomført en lavere bemanningsnorm og et betydelig strammere budsjett, gir det seg utslag i færre voksne og lavere kvalitet på tjenesten.

barn og natur

Foto: i.u.

SFO skal være et trygt oppholdssted der kompetente voksne setter trygge og gode rammer for barn i alderen seks til ti år. Hvis vi skal skape et slikt SFO-tilbud, mener Venstre vi må ha høyere voksentetthet enn i dag. Vi mener SFO bør ha kompetanse og voksentetthet slik at uteområder kan være en naturlig del av SFO-tilbudene og ønsker å stimulere til natur-SFO-er i bygda vår.

Venstre mener markedspris i ferien er en prisordning som ikke fungerer etter hensikten. Det er mye og lang skoleferie og det er krevende for foreldre å få denne kabalen til å gå opp. Vi vil spre kostnaden over hele året. Venstre vil ha 50 kroner i ekstrabetaling per dag i ferier. Ikke 210 kroner slik ordningen er med Høyre og Fremskrittspartiet.

Venstre vil ha et system for og tid til kompetanseoverføring gjennom å legge til rette for etter- og videreutdanningsmuligheter for hele personalet i SFO. Ett av Venstres forslag i kommunestyret har vært å lage et system for opplæring, slik at SFO-ansatte blir kompetente innen fagfeltet fritidspedagogikk. Det er avgjørende for tilbudets kvalitet at SFO-medarbeidere har god kompetanse både når det gjelder barns behov, fritidspedagogikk og grensesetting.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**