Valgprogrammet er klart

Venstres valgprogram for den kommende kommunestyreperioden er nå endelig klart. — Den som ikke strekker seg etter noe stort, oppnår heller ikke noe stort. Venstre har store planer for Skedsmo. Jeg håper at du vil være med på laget, sier ordførerkandidat Boye Bjerkholt. — Med din støtte kan vi gjøre Skedsmo til den liberale kommunen som innbyggerne fortjener!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Programmet kan lastes ned i enten .pdf eller .doc format:

Skedsmo Venstre – politisk program 2011-2015 (pdf)

Skedsmo Venstre – politisk program 2011-2015 (doc)

1. Den liberale kommunen

Liberal politikk tar utgangspunkt i det enkelte mennesket. Det gode liv skapes av frie mennesker som tar egne valg og som får mulighet til å bruke sine evner til beste for samfunnet.

Liberal politikk er optimistisk. Et godt samfunn er bygd på kunnskap, en åpen og tolerant kultur, sosial trygghet og ansvar for miljøet.

De fleste lever gode liv i Skedsmo. Kommunen er preget av vekst, optimisme og fremgang. Vi har likevel uløste oppgaver på mange områder; som kriminalitet, rus og fattigdom. Veksten stiller oss også overfor viktige utfordringer. Vi trenger flere skoler, flere sykehjemsplasser, bedre transportløsninger.

Vi skal bygge den liberale kommunen. Det skal vi gjøre ved å føre en politikk som er grunnlagt på ti liberale prinsipper. Disse prinsippene er vår rettesnor for alt det arbeidet vi gjør for at Skedsmo skal bli en enda bedre kommune for deg og meg og de nesten 50.000 andre menneskene som har Skedsmo som sitt hjem:

1. Friheten skal gjelde overalt, for alle
Liberalismens mål er enkeltmenneskets frihet. Venstre vil utvide den enkeltes mulighet til å ha makten i eget liv — uavhengig av kjønn, alder, livssituasjon og bakgrunn. Vi hviler først når friheten gjelder overalt, for alle.

2. Det personlige ansvaret er ufravikelig
Alle har ansvar for egne valg. For Venstre er dette like grunnleggende som retten til frihet. Vi er overbevist om at den som gis anledning til å ta ansvar, griper muligheten — og gjennom det vinner økt verdighet og frihet. De som trenger samfunnets hjelp til å leve et verdig liv, skal få det.

3. Alle har ansvar for hverandre, for miljøet og for kommende generasjoner
Alle har ansvar for hverandre og for å sikre at kommende generasjoner har samme muligheter til frihetsutfoldelse som oss. Vi plikter å hjelpe andre med å sikre forutsetningene for frie liv, blant annet gjennom å bygge sterke felles institusjoner, ved å bekjempe fattigdom og ved å respektere naturens egenverdi og bærekraft.

4. Virkelig frihet forutsetter felleskap og rettferdighet
En fri verden kjennetegnes av rettferdighet, verdighet og muligheter for alle. Frie samfunn har lokale, nasjonale og globale felleskapsinstitusjoner og et godt sikkerhetsnett for alle. Frie samfunn er rettferdige og åpne — hvor enhver person med de nødvendige evner og innsatsvilje, skal kunne nå enhver posisjon i samfunnet.

5. Alle er likeverdige, men ingen er like
Liberalismen er raus. For Venstre er det en verdi i seg selv at mennesker er ulike og tar ulike valg. Respekten for ulikhet inkluderer fordi den innebærer nysgjerrighet i møte med det ukjente, og toleranse for at det gode liv ikke er likt for alle. Toleranse betyr respekt, ikke likegyldighet eller feighet.

6. Politikk skal fremme livskvalitet og menneskelig vekst
Det liberale engasjementet for frihet går lengre enn å sikre alle materiell trygghet og velstand. Overalt i verden kjennetegnes det gode liv av mer enn det materielle — av kultur og åndsliv, frivillig arbeid og læring. Liberal politikk skal sikre dette som reelle muligheter for alle i et samfunn.

7. Politisk makt skal komme nedenfra
Politisk makt og styring skal forankres i demokratiske institusjoner med stemmerett for alle. Demokrati, ytringsfrihet, organisasjonsfrihet, og trosfrihet er grunnleggende liberale rettigheter. De viktigste avgjørelsene som gjelder fellesskapet, skal tas av folkevalgte organer.

8. Makt skal spres og balanseres
Et liberalt samfunnssystem består av fire bærebjelker: Demokratiet, rettsstaten, det sivile samfunn og markedsøkonomien. Venstre er opptatt av å sikre disse institusjonenes åpenhet, uavhengighet og samspill. En slik spredning av makt og åpenhet om maktutøvelse er nødvendig for å hindre autoritær politikk, maktmisbruk og korrupsjon.

9. Den liberale staten er upartisk, sterk og begrenset
Den liberale staten må bygge sterke fellesskapsinstitusjoner for å sikre frihet og muligheter for alle, uten å frata den enkelte ansvar. Staten må være nøytral overfor livssyn. Den liberale statsmakten må respektere begrensningene i egen makt, og dens systemer skal være enkle og tilgjengelige for borgeren. Staten har et spesielt ansvar for å verne om mindretallets rettigheter. For liberalere er det forskjell på det vi ikke liker og det vi vil forby.

10. Liberalismen er optimistisk og alltid underveis
Det liberale samfunnet er alltid underveis og åpent for bedre løsninger, skapt gjennom kraften i de bedre argumenter og gjennom mennesker som får brukt evnene sine. Venstres optimisme er grunnlagt på en sterk tillit til menneskenes skaperkraft og på en tro på at det i fellesskap er mulig å legge grunnlag for frie liv, overalt – for alle.

2. Den åpne kommunen

Et levende folkestyre er avhengig av at borgerne på enklest mulig måte kan orientere seg om offentlige beslutningsprosesser og vedtak. Den gode kommunen skapes av engasjerte innbyggere som brenner for noe, enten det er vern av grøntområder, verdighet for narkomane, fritidstilbud for ungdom eller flere sykehjemsplasser. Åpenhet og innsyn gir mulighet for innflytelse. Venstre vil at borgerne skal ha mulighet til å påvirke de politiske beslutningene hele tiden — også utenom valgene.

2.1 Åpenhet og tilgjengelighet

Kommunen skal gi innbyggerne mulighet til å følge de demokratiske prosessene og holde seg orientert om tjenester, regler og aktuelle saker. Kommunen skal dele alt materiale som produseres i kommunal regi, og som kan være til nytte for allmennheten eller næringslivet. Eventuelle gebyrer skal kun dekke administrasjonskostnaden.

Venstre vil:
gjøre all kommunal informasjon tilgjengelig og lett søkbar på kommunens nettsider
at alle nettsider Skedsmo kommune administrerer skal oppfylle standarder for universell utforming
at alle søknadsprosesser i kommunen skal kunne utføres på nett

2.2 Bred medvirkning

Demokratiske rettigheter skal være grunnleggende for alle Skedsmos innbyggere og kommunen skal legge til rette for at innbyggerne har mulighet til å komme med innspill på et tidlig stadium i de politiske prosessene. Kommunen har ansvar for å gi informasjon i god tid, og skal gjennom brede høringer, folkemøter og andre relevante kanaler sikre at alle får en reell mulighet til å bli hørt.

Det frivillige engasjementet i lag og foreninger er en viktig bærebjelke i det sivile samfunnet, og spiller en avgjørende demokratisk rolle som talerør for ulike interessegrupper. Kommunen skal aktivt involvere lag og foreninger i sine planprosesser og gjennom gode økonomiske støtteordninger legge til rette for en mangfoldig frivillig sektor.

Venstre vil:
sikre at alle har en reell mulighet til å påvirke i politiske prosesser
arrangere åpne folkemøter i store og viktige saker som har skaper bredt engasjement
arbeide aktivt for å fremme åpenhet i alle politiske prosesser
tilrettelegge for et aktivt samarbeid mellom kommunen og lag og foreninger
sikre gode økonomiske støtteordninger som legger til rette for en mangfoldig frivillig sektor
sikre barn-og unges kommunestyre (BUK) gode rammer for sitt arbeid
legge til rette for nærmiljøstyrer der hvor det er et sterkt lokalt ønske om det
arbeide for at Skedsmo skal innføre stemmerett for 16-og 17-åringer
arbeide for å gjeninnføre velgernes mulighet til å stryke kandidater fra listene ved kommunevalg

3. Den ansvarlige kommunen

Skedsmos innbyggere skal kunne ha tillit til at kommunen skjøtter sine oppgaver på en god og effektiv måte. For Venstre er det viktig at kommunen ikke sløser med innbyggernes midler.

Kommunen er til for innbyggerne, ikke omvendt. Dette prinsippet skal gjennomsyre alt kommunen gjør. Kommunen har ansvaret for å forvalte en del av innbyggernes midler til det felles beste, og skal drives på en ansvarlig, effektiv, åpen og servicevennlig måte.

3.1 Sunn økonomisk styring

Venstre vil føre en ansvarlig økonomisk politikk og vil arbeide for å begrense kommunens gjeldsvekst. Venstre vil sikre at innbyggerne skal få gode tjenester som ikke koster mer enn nødvendig.

Venstre vil:
sikre god økonomisk styring og forutsigbarhet i tjenestetilbudet
begrense kommunalt eierskap som ikke har en samfunnsmessig begrunnelse
sørge for systematisk vedlikehold og utvikling av eksisterende kommunal eiendom og redusere vedlikeholdsetterslep
sørge for at Skedsmo skal ha lave kommunale avgifter
redusere eiendomsskatten ved å øke bunnfradraget, og arbeide for å avvikle den på sikt

3.2 Effektiv tjenesteyting

For å kunne yte best mulige tjenester til sine innbyggere, må kommunen hele tiden være åpen for fornyelse. For et liberalt parti er det uten betydning om det er private eller kommunale selskaper som leverer de kommunale tjenestene. Det viktigste for Venstre er høy kvalitet, fornøyde brukere og effektiv bruk av penger. Tilgjengelighet og fleksibilitet skal kjennetegne de kommunale tjenestene i Skedsmo.

Venstre vil:
fortsette arbeidet med å effektivisere de kommunale tjenestene, og samarbeide med nabokommuner der dette gir en effektivitetsgevinst
åpne opp for mer konkurranseutsetting av offentlige tjenester innenfor blant annet helse, omsorg og skole der hvor dette er hensiktsmessig og dersom det fører til bedre tjenester og/eller økt effektivitet
innføre bestiller-utfører-modell for de fleste kommunale tjenester, for å sikre muligheten for konkurranseutsetting som likebehandler kommunale og private tjenesteleverandører
at alle kommunale (direkte og indirekte) kostnader skal regnes med og at kvalitet vektes høyt ved anbud, slik at det sikres lik konkurranse mellom kommunale og private tjenesteleverandører
ta i bruk offentlig-privat samarbeid i flere kommunale byggeprosjekter for å sikre kvalitet og god fremdrift

4. Den moderne kommunen

For Venstre er det viktig at kommunens utvikling skjer på en moderne og fremtidsrettet måte, men samtidig må vi ta vare på kommunens egenart og historie. Miljø, design og kvalitet skal kjennetegne utviklingen av kommunen.

4.1 By-og tettstedsutvikling

Skedsmo er i vekst og det skaper et arealpress som må møtes med langsiktige og klare prioriteringer. Venstre ønsker å håndtere veksten ved å legge til rette for fortetting rundt de eksisterende trafikknutepunktene. Fortetting og etablering av nye boligstrøk må først og fremst skje innenfor triangelet Lillestrøm-Strømmen-Kjeller, men ikke på en slik måte at det ødelegger de grønne kvalitetene i dette området. Det blågrønne beltet langs Nitelva og Sagelva må sikres, de bynære hundremeterskogene må bevares og det må anlegges flere parker. Skedsmokorsets tettstedspreg skal opprettholdes, men det må legges til rette for utvikling av et lokalt sentrumsområde.

Med sterk befolkningsvekst må kvaliteten i bomiljøene sikres. Nedbyggingen av grøntområder må begrenses, og fellesarealer må i størst mulig grad være tilgjengelige for allmennheten. Boliger må tilfredsstille gjeldende støykrav, og beboerne må sikres lett tilgang til stille uteområder. Det må være et variert boligtilbud med gode nærmiljøer over hele kommunen. Fortetting innebærer at det må bygges i høyden i sentrumsområdene. Venstre ønsker å opprettholde en høydenorm på 4-5 etasjer, men ønsker at normen kan avvikes for å skape noe høydevariasjon i bybildet og frigjøre arealer på bakkeplan. På enkelte strategiske områder ønsker Venstre å åpne opp for at det kan bygges signalbygg som er vesentlig høyere enn normen, dersom disse byggene har en eksepsjonell og estetisk tiltalende arkitektur, bidrar til å markere stedet og passer inn i omgivelsene.

Venstre vil:
håndtere befolkningsveksten ved å fortette rundt eksisterende trafikknutepunkter og bevare grøntområder
sikre gode idretts-, rekreasjons-og grøntarealer i forbindelse med fortetting
ta vare på hagebyene i Lillestrøm og på Strømmen
opprettholde høydenorm på 4-5 etasjer, men åpne for mer variasjon i byggehøyden og for signalbygg på enkelte strategiske plasser
etablere nye byparker på Stortorvet og i Kirkegata i Lillestrøm
etablere ny park på Strømmen
legge til rette for en sentrumsutvikling på Skedsmokorset
arbeide for å styrke Kirkegata i Lillestrøm som en kulturgate
utbedre gater, gangveier, plasser og steder med dårlig tilgjengelighet
la universell utforming være førende for planlegging av alle offentlige rom
sikre alle tilgang til offentlige kontorer og møterom
sikre attraktive nærsentre i alle deler av kommunen
trygge veinettet rundt områder der barn og unge ferdes og oppholder seg
skjerme boområder mot gjennomgangstrafikk
legge til rette for begrenset sentrumsutvikling rundt Leirsund stasjon
forberede planer for en ny, grønn og klimanøytral bydel dersom Kjeller flyplass blir lagt ned

4.2 Møtestedet på Romerike

Skedsmo kommune er et viktig møtested på Nedre Romerike og et messe-og handelssentrum for hele Oslo-regionen. Venstre ønsker å legge til rette for at Skedsmo utvikles som et sted for gode opplevelser og at trafikken til store messer og arrangementer kan komme det øvrige næringslivet til gode. Venstre ønsker også å gi butikker, restauranter og utesteder økt frihet i forhold til åpningstider, slik at innbyggerne i kommunen kan få et mer fleksibelt tilbud.

Venstre vil:
sikre kommunal støtte til byfesten og andre sentrale festivaler og arrangementer
arbeide for å styrke Skedsmo som en attraktiv lokalisering for store nasjonale og internasjonale arrangementer
legge til rette for at Storgata i Lillestrøm kan utvikle seg til å bli en pulserende gågate
avvikle nattmatforbudet og gi serveringsstedene mulighet til å ha åpent så lenge de vil
tillate lengre åpningstider for utesteder for å motvirke trengselen som oppstår når alle skal hjem fra byen samtidig

4.3 Et næringsliv for fremtiden

Venstre vil sikre gode rammebetingelser for næringslivet og at kommunen skal være en stabil og forutsigbar tilrettelegger for at det kan skapes verdier og arbeidsplasser. Skedsmo skal fremstå som en attraktiv kommune for næringsetablering. Venstre vil sørge for at det finnes gode og attraktive arealer for bedrifter som ønsker å etablere seg i Skedsmo.

På Kjeller har Skedsmo et av Norges mest innovative forsknings-og utviklingsmiljøer. Venstre ønsker å styrke dette miljøet og bidra til at det kan vokse og utvides med nye institusjoner og nye bedrifter. Venstre vil legge til rette for at det kan skapes sterke næringsklynger som tiltrekker seg fagmiljøer og bedrifter som er ledende innen sitt felt. Spesielt ønsker Venstre å bygge videre opp under det sterke miljøet som finnes innenfor fornybar energi, som er en sektor i sterk vekst og med stort potensiale, og hvor Kjeller-miljøet allerede har en ledende posisjon.

Kommunen må være med på å etablere felles arenaer for forskningsmiljøet, høgskolen, næringslivet, kulturlivet og kommunen selv, for å bidra til å skape gode synergieffekter, jobbe sammen for å styrke områdets omdømme, og skape et klima der kreativitet og kunnskap kan gjøres om til verdiskapning og arbeidsplasser. Kommunen skal være en aktiv og sentral samarbeidspartner for Kunnskapsbyen Lillestrøm, Lillestrøm 2020, Samarbeidsrådet for Nedre Romerike, gårdeiere, offentlige og private bedrifter og andre regionale og nasjonale sammenslutninger som spiller viktige roller i næringsutviklingen.

Venstre ønsker å styrke sentrumsområdene i kommunen, og bidra til at det blir et mangfold av butikker, spisesteder, kulturtilbud, kontorforretninger og lignende som skaper liv og arbeidsplasser. Det må også sikres gode arealer for industri, lager og plasskrevende varer i utkanten av by-og tettstedsområdene og med nærhet til hovedfartsårene.

Venstre vil:
at kommunen skal være en positiv samarbeidspartner og tilrettelegger for at det kan etableres flere bedrifter og arbeidsplasser
arbeide for gode og stabile rammebetingelser for næringslivet
arbeide for å gjøre Skedsmo til en attraktiv kommune for bedriftsetablering
sikre at Skedsmo kan tilby gode næringsarealer
bidra til at det etableres attraktive kontorlokaler slik at bedrifter kan etablere seg og vokse seg store i Skedsmo
sikre effektiv kommunal saksbehandling ved plan-og byggesaker
at kommunen skal samarbeide aktivt med kulturlivet og næringslivet om å legge til rette for kulturbasert næring
bidra til godt samarbeid og samspill mellom næringsliv, kunnskapsmiljøene, kulturlivet og kommunen

4.4 En god kommune å jobbe i

Skedsmo skal være en god kommune å jobbe i, og skal kjennetegnes av at vi har dyktige og motiverte medarbeidere. De ansatte i kommunen skal kjenne seg godt ivaretatt på arbeidsplassen sin, skal ha mulighet til å påvirke sin egen arbeidsplass, og skal kjenne eierskap til kommunens virksomhet.

Venstre vil:
arbeide for å slå sammen stillingsbrøker i kommunen slik at deltidsansatte som ønsker fulltid så langt som mulig skal få tilbud om det
utvide ordningen med 80% arbeidstid og 100% lønn etter fylte 62 år til alle ansatte i kommunen
gi ansatte som ønsker det mulighet til å arbeide i kommunen til de er 70 år
sikre gode ordninger for varslere
at Skedsmo kommune skal ha et godt samarbeid med fagforeningene og være en konstruktiv partner i forhandlinger om lønns-og arbeidsvilkår
at kommunen aktivt følger opp lønns-og arbeidsvilkår ved innkjøp av vikartjenester

5. Den mobile kommunen

Samferdselspolitikken skal ivareta tre grunnleggende hensyn: gode transportmuligheter for hele befolkningen, et miljøtilpasset, utslippsfritt samfunn og verdiskapning for næringslivet. Samferdselspolitikken må føre samfunnet i retning av alle tre mål på samme tid.

5.1 Buss og tog

Skedsmos sterke befolkningsvekst stiller kommunen overfor en rekke utfordringer innen samferdsel. For å motvirke kødannelser, gjøre det attraktivt å velge miljøvennlig og tilby god fremkommelighet for alle, vil Venstre styrke kollektivtilbudet og gjøre det til det naturlige alternativet for transport både innen Skedsmo og inn til Oslo.

Jernbanen er hovedpulsåren i kollektivnettet i Skedsmo, men det er et sterkt behov for å øke kapasiteten, særlig i rushtiden. Med økt fortetting i nærheten av kollektivknutepunktene, vil dette behovet bare øke i fremtiden. For å bidra til mindre biltrafikk gjennom Lillestrøm og for å gjøre Kjeller-området lettere tilgjengelig med tog, bør det etableres en ny jernbanestasjon på Åråsen, med innfartsparkering som kan avlaste parkeringen ved Lillestrøm stasjon. For å komplementere den skinnegående kollektivtransporten, bør en ny t-bane til Ahus forlenges videre til Lillestrøm via Blystadlia. Det bør allerede nå planlegges for fremtidig videre utvidelse av t-banenettet.

Bussnettet skal sikre gode forbindelser internt i kommunen og regionen, og sikre rask transport til jernbanestasjonene. Fra Skedsmokorset er det også viktig med raske direkteforbindelser inn til Oslo. Dagens bussnett er rimelig godt utbygd, men er fortsatt for dårlig internt i enkelte deler av kommunen. Venstre vil arbeide særlig for at antallet avganger mellom Lillestrøm og Skedsmokorset over Riis økes, og at det etableres en sentrumsring som går i rute mellom Lillestrøm, Strømmen, Skjetten, Hvam og Kjeller.

For å få til dette, er det avgjørende å få til et godt samarbeid som involverer kommunene, fylkeskommunen, staten, Ruter, Jernbaneverket og NSB. Venstre skal være en pådriver for et slikt samarbeid og for at innbyggerne i Skedsmo får den kollektivtransporten de fortjener.

Venstre vil:
starte planlegging av traséer og sette av arealer for fremtidig utvidelse av t-banenettet til Skedsmo
arbeide for at ny t-bane til Ahus forlenges videre til Blystadlia og Lillestrøm
arbeide for å etablere en ny jernbanestasjon på Åråsen
arbeide for å etablere en sentrumsring i triangelet Lillestrøm-Strømmen-Kjeller
arbeide for å øke antallet avganger mellom Lillestrøm og Skedsmokorset over Riis
arbeide for at de store rutene mellom Oslo og Nedre Romerike får 24-timers ruter
arbeide for å styrke kollektivtilbudet internt i kommunen
arbeide for flere togavganger og utvidet kapasitet på kollektivforbindelsene til Oslo
arbeide for at det etableres en ny bussterminal ved E6 på Skedsmokorset
etablere egen kollektivtrasé gjennom Lillestrøm

5.2 Bil og vei

Skedsmo trenger moderne veiløsninger som sikrer god fremkommelighet og trygge bomiljøer uten gjennomgangstrafikk. Parkeringsplasser i sentrum må primært etableres under bakken, for å ivareta et bymiljø der fotgjengerne står i fokus. Kommunen må stimulere til økt bruk av el-biler og miljøbiler, blant annet ved å etablere hurtigladestasjoner ved kommunale parkeringsplasser.

Venstre vil:
arbeide for en ny tunnel under Vardeåsen for å redusere trafikkbelastningen gjennom Skedsmokorset
arbeide for ny Nordbyvei fra Skjerva til Skjetten
arbeide for utvidelse til fire felter på veien mellom Lillestrøm og Fetsund
arbeide for at den fylkeskommunale delen av Storgata i Lillestrøm blir oppgradert
etablere ny Bråtevei fra Strømmen stasjon til Skjetten
sikre at kommunen bidrar til at det etableres støyskjerm langs E6 på Holt/Vestvollen
vurdere etablering av en ny sentrumsring eller omkjøringsvei i Lillestrøm for å redusere trafikken gjennom sentrum
føre en parkeringspolitikk som stimulerer til god omløpshastighet på parkeringsplassene og som støtter opp om alternativer til bilbruk i sentrumsområdene
etablere hurtigladestasjoner for el-biler ved kommunale parkeringsplasser
arbeide for at det etableres flere parkeringsplasser i tilknytning til jernbanestasjonene i Lillestrøm og på Strømmen
håndheve forbudet mot tomgangskjøring og la parkeringsvakter utstede bøter ved overtredelse
sikre godt vedlikehold av veier, gangveier og sykkelveier

5.3 Sykkel

Det skal være raskt, trygt og hyggelig å bruke sykkel som transportmiddel i Skedsmo. Venstre vil jobbe videre for å legge enda bedre til rette for bruk av sykkel, gjennom å etablere flere sykkelveier og sykkelfelt, og sikre gode sykkelparkeringsmuligheter. For å gjøre det enda enklere å kombinere sykkel med kollektive reisemidler, vil Venstre etablere en bysykkelordning som i første omgang skal ha god dekning innenfor hele triangelet Lillestrøm-Strømmen-Kjeller og som er kompatibel med bysykkelordningen i Oslo.

Venstre vil:
utvide sykkelveinettet ved å bygge flere sykkelveier og sykkelfelt
at hensynet til syklister skal inngå i all planlegging av vei-og trafikkløsninger
etablere en bysykkelordning

6. Den grønne kommunen

Skedsmo står overfor store utfordringer knyttet til klassisk naturvern så vel som de globale klimaproblemene. Venstre vil at Skedsmo skal gå i forkant når det gjelder å fremme en bærekraftig utvikling. Å gjøre noe med klimaproblemene handler om å ta globalt ansvar, og er også en god investering for fremtiden.

Å ta vare på miljøet er viktig for å lage en god kommune å bo i. Alle i Skedsmo har rett til ren luft, rent vann og tilgang på gode og sammenhengende friområder. Det må derfor legges langt bedre til rette for å kunne leve miljøvennlig i kommunen.

6.1 Et trivelig og rent miljø

Skedsmo har en fantastisk beliggenhet i skjæringspunktet mellom by og land, og har et helt spesielt grønt-urbant særpreg. Fortetting skal skje på en måte som ivaretar kommunens historiske og grønne preg. Skedsmo skal videreutvikle sin egenart som et område der by møter land, og med kort avstand både til byens fasiliteter og naturens kvaliteter.

Venstre vil:
bevare og utvide grøntarealene i de tettbygde områdene, og blant annet sikre at det etableres flere parker og lekeplasser med god fremkommelighet
sikre god tilgjengelighet for folk langs Sagelva og Nitelva
holde parkene velstelte og rene for søppel
sørge for at veier og fortau holdes rene og trygge
forvalte markaloven slik at det oppfordrer til friluftsliv og idrett, samtidig som lovens formål om å ivareta Marka respekteres
iverksette tiltak for å forhindre fiskedød i Stilla
intensivere opprensingen av Nitelva, Sagelva og Leira slik at de så raskt som mulig tilfredsstiller EUs krav til vannkvalitet
ruste opp det kommunale avløpsnettet og øke utbyttingstakten for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
gjennomføre en kartlegging og klassifisering av ravinene i kommunen, for å legge grunnlag for vedtak av egen verneplan for raviner
ta vare på naturlandskapet i Skedsmo og sikre de store landbruksarealene utenfor by-og sentrumsområdene mot nedbygging

6.2 Klimafyrtårnet Skedsmo

Skedsmo skal også ta ansvar for å redusere de globale miljøutfordringene: utslipp av klimagasser, miljøgifter og tap av biologisk mangfold. Venstre vil legge dette til grunn for alle politiske vedtak, og gjøre Skedsmo til et fyrtårn innenfor bruk av ny miljøteknologi. I energi-og klimaplanen som ble vedtatt i april 2011 har Skedsmo satt seg som mål å redusere sine utslipp med 30% innen 2020 og 50% innen 2030. Venstre vil sørge for at det i neste periode gjennomføres tiltak som gjør at vi kan nå disse målsetningene.

Venstre vil:
følge opp ambisjonene i vedtatt energi-og klimaplan
bidra til å utvikle Akershus Energipark og miljøet rundt til å bli Europas ledende senter for klimavennlig energi
stille strenge krav til nybygg om energieffektivitet, og stimulere til at det bygges passivhus og plusshus
at alle nye, kommunale bygg skal bygges med høy energieffektivitet, tilsvarende energistandard A
gjennomføre energieffektiviseringstiltak i alle eksisterende kommunale bygg
fremme bruk av vannbåren varme i alle nybygg
fortsette utbyggingen av fjernvarmenettet, i samarbeid med Akershus Energi
avvikle all bruk av fossil fyring (olje og gass) innenfor kommunens grenser innen 2020, og i kommunale formålsbygg innen 2014
innføre panteordning for oljeovner, oljefyrer og oljetanker i private husholdninger
installere solfangeranlegg på alle nye, kommunale bygg som ikke er, eller vil bli, tilknyttet fjernvarmenettet
gjøre den kommunale bilparken mer miljøvennlig og ta i bruk biler som benytter nullutslippsteknologi, slik som biodrivstoff, elektrisitet eller hydrogen
opprette et klima-og energifond øremerket til å stimulere til gjennomføring av tiltak som reduserer klimagassutslippene fra ikke-kommunale bygg og anlegg i Skedsmo, samt tiltak som gir redusert og/eller mer effektiv energibruk
innføre kildesortering av plast og matavfall, og sørge for at ressursene i alt avfall og kloakk blir nyttiggjort
legge til rette for enklere kildesortering av avfall, blant annet ved utstasjonering av flere innsamlingsstasjoner for glass og metall
gjennomføre tiltak for å redusere avfallsmengden i Skedsmo og bidra til økt gjenbruk
at kommunen skal stille relevante miljøkrav ved alle anskaffelser og bruke sin påvirkningskraft til å stimulere leverandører av varer og tjenester til miljøvennlig produksjon og adferd
gjennomføre en klimavettkampanje i Skedsmo for å vise hvordan hver enkelt kan ta klimavennlige valg i hverdagen, enten det gjelder transport, oppvarming og energi eller kjøp av varer og tjenester
arbeide for at flere kommunale virksomheter sertifiseres som miljøfyrtårn
innføre et kommunalt klimaregnskap der alle kommunens virksomheter rapporterer årlig på sitt CO2-fotavtrykk

7. Den trygge kommunen

For Venstre betyr trygghet at vi vil bekjempe kriminalitet, men det betyr også at vi skal skape trygge rammer for byens innbyggere gjennom ulike faser i livet. Du skal føle trygghet for at kommunenes tjenester holder den kvalitet den skal. Skedsmo kommune skal være en kommune der vi tar vare på hverandre.

7.1 En trygg alderdom

Den eldre delen av befolkningen i Skedsmo vokser raskt. Mange eldre har god helse og kan leve et godt og aktivt liv. Det er viktig at kommunen tar vare på den ressursen disse representerer. Alle som trenger pleie og omsorg skal få et tilbud som holder høy kvalitet og som i større grad fanger opp at eldre har ulike ønsker og behov.

Venstre vil gi eldre mennesker trygghet og valgfrihet. Alle skal kunne bo hjemme så lenge de ønsker, men samtidig skal det være lett å få sykehjemsplass når man trenger det. Eldre mennesker har svært forskjellige interesser og behov. Venstre vil føre en politikk som gir mange muligheter for valg, enten det gjelder hvilke tjenester en vil benytte, eller hvem som skal utføre dem.

Venstre vil:
legge til rette for at alle som ønsker det kan bo hjemme så lenge de har muligheter til det
sikre et godt hjemmehjelptilbud
bygge nye omsorgsboliger på Skedsmokorset
ruste opp og utvide LIBOS i Lillestrøm
gi eldre som trenger det plass på sykehjem
sikre god bemanning og sterkt medisinsk-faglig tilsyn ved sykehjemmene
styrke innsatsen i demensomsorgen
sikre at alle som ønsker det får enerom på sykehjem
at beboere på sykehjem skal ha stor valgfrihet til å kunne bestemme over egen hverdag
sikre et godt dagsentertilbud
etablere seniorsentre der det er grunnlag for det
tilby trygghetsalarm til alle som har behov for det
legge til rette for at både kommunale, idéelle og private aktører kan ta oppgaver i omsorgssektoren, og at kommunen tar et aktivt lederskap i dette samarbeidet
legge til rette for bokollektiv for eldre i samarbeid med idéelle og private aktører
samarbeide med idéelle foreninger som bygger tilpassede boligkonsepter i tilknytning til institusjonsplasser
at kommunen skal være ansvarlig for å stille krav til kvaliteten på tjenestene som tilbys, men det er mindre viktig hvem som leverer tjenesten
sikre et godt og variert tilbud innen eldreomsorgen, og blant annet videreføre “den kulturelle spaserstokken”

7.2 En god barndom

Alle barn i Skedsmo skal få muligheten til en trygg oppvekst. Venstre vil gjennomføre tiltak som kan styrke familien, bidra til utvikling av barnevernet og sikre et godt helsetilbud for barn og unge.

Venstre vil:
målrette tiltak for barn i familier som lever i økonomisk utrygghet
sikre god kapasitet og kompetanseutvikling i barnevernet
sikre at alle fosterbarn har en kvalifisert tilsynsfører
styrke det lokale kulturarbeidet, spesielt gjennom tilbud rettet mot barn og unge
styrke samarbeidet med idretten, frivillige organisasjoner, ressurssentre og andre viktige aktører på området
forebygge bruk av alkohol og andre rusmidler

7.3 En verdig rusomsorg

Bruk av rusmidler er et stort sosialt problem, og vi må arbeide systematisk med å forebygge at nye grupper av barn og ungdom får rusproblemer. Alle som sliter med rusavhengighet skal få hjelp av en helhetlig tiltakskjede som er lett tilgjengelig og som tar i bruk et bredt spekter av virkemidler.

Venstre vil:
sikre en sammenhengende behandlingskjede fra akuttavrusning til rehabilitering
sørge for at alle som har vært til avrusning umiddelbart får tilbud om videre behandling
ha en god og helhetlig oppfølging av LAR-pasienter
søke om et prøveprosjekt for heroinassistert behandling for de tyngste brukerne
sikre egnet behandling for alle som ønsker å bli rusfrie, herunder sikre et nært samarbeid med psykiatrien
at kommunen samarbeider med idéelle organisasjoner og private institusjoner for å løse oppgaver i denne sektoren

7.4 Løft for mental helse

Mange sliter med psykiske problemer i kortere eller lengre perioder. De har ulike behov for hjelp, og hjelpetilbudet må være bredt og allsidig. Frivillige institusjoner er en ressurs som kommunen må bruke i arbeidet med å gjøre hverdagen lettere for dem som trenger sosial kontakt, støtte og oppfølging.

Venstre vil:
sørge for et nært samarbeid mellom kommunens helsetjeneste og akuttpsykiatrien
sikre rask behandling spesielt i barne-og ungdomspsykiatrien
sikre god og oppdatert kompetanse hos alle ansatte som arbeider med psykisk helse
sikre tilstrekkelig bemanning av psykiatriske sykepleiere i eldreomsorgen
sørge for at alle som av helsemessige grunner trenger bolig med tilsyn får tilbud om dette
etablere ATV (alternativ til vold) som behandlingstilbud for menn som har volds-eller aggresjonsproblemer mot samlivspartner

7.5 Mer til dem som trenger det mest

Til tross for at vi har hatt en sterk og langvarig velstandsutvikling, er det stadig enkeltmennesker og familier som er fattige eller som føler seg utenfor. Skedsmo må ta et større ansvar på dette området.

Venstre vil:
sikre at sosialhjelpsatsene ligger på nivå med statlig norm
at alle som trenger tjenester i det kommunale hjelpeapparatet skal delta i utformingen av sin egen individuelle plan for å gjenvinne kontroll over egen livssituasjon
sikre et godt tilbud om arbeidstrening, blant annet gjennom Norasonde
sørge for gode og trygge boforhold og sikre god kvalitet på de kommunale boligene
videreføre ordningen med startlån for å hjelpe flere inn på boligmarkedet
etablere et lavterskel natthjemtilbud for rusmisbrukere i Lillestrøm
støtte opp om det uvurderlige arbeidet som Kirkens Bymisjon, Mercy House, HomeStart, Frivillighetssentralen og andre frivillige og idéelle organisasjoner gjør

7.6 Kriminalitetsbekjempelse

Skedsmos borgere skal kunne føle trygghet for sitt hjem og sin eiendom og Skedsmos gater og byrom skal være trygge. Venstre mener det er politiets oppgave å bekjempe kriminalitet og ønsker ikke en utvikling der andre overtar politiets oppgaver. Ingen skal føle seg utrygg i Skedsmo. Trygghet betyr også styrking av personvernet og frihet fra overvåkning.

Venstre vil:
arbeide for at Romerike Politikammer styrkes, og for at økte ressurser skal bidra til mer synlig politi i gatene
arbeide for at Skedsmo kommune skal ha mulighet til å delta i finansieringen av politiet, for målrettet utadrettet innsats utover det staten finansierer
sikre et godt oppfølgingstilbud til de voldsrammede
sørge for at gater og rom er godt opplyste
skjerpe kravene til bruk av overvåkningskameraer
gå imot et forbud mot tigging og fjerne kravet om registrering av tiggere
legge til rette for et godt samarbeid mellom politiet og kommunen når det gjelder forebygging av kriminalitet, oppfølging av voldsofre, og kriminalomsorg

7.7 Pålitelig akutthjelp

Skedsmo skal ha god akuttberedskap og tilby rask hjelp når det trengs.

Venstre vil:
at legevakten skal ha god tilgjengelighet og tilby døgnkontinuerlig hjelp for alle typer akutt-tilstander
at brannvesenet har tilstrekkelig bemanning og topp moderne utstyr
at katastrofeberedskapen i kommunen gjennomgås jevnlig og at det avholdes jevnlige øvelser

8. Den kreative kommunen

Venstre ønsker et samfunn som verdsetter kunnskap og som stimulerer til nysgjerrighet, nyskapning og kreativitet. Et samfunn hvor alle har like muligheter, er et samfunn som tar vare på barns iboende tørst etter kunnskap, og som gir alle den beste utdanningen de kan få basert på egne forutsetninger.

8.1 En skole for kunnskap og like muligheter

Skolen skal formidle kunnskap og allmenndannelse på en måte som skaper utvikling hos den enkelte og i samfunnet. Venstre ønsker at skolene og den enkelte lærer skal ha stor frihet til å styre sin egen utvikling og finne gode lokale løsninger. En liberal skolepolitikk legger til grunn at ingen elever er like, og at ulike elever må møtes med ulike utfordringer.

Venstre vil:
prioritere økt lærertetthet og videreutdanning av lærere fremfor utvidelse av heldagsskolen
gi stor frihet til den enkelte skole og enkelte lærer slik at undervisningen kan tilpasses lokale forhold og den enkelte elev
sikre at alle elever, både faglig svake og sterke, får opplæring og utfordringer tilpasset eget nivå
rette ekstra innsats mot svake elever i 10. klasse for å forebygge frafall i videregående opplæring
utvide ordningen der faglig sterke 10.-klassinger får mulighet til å ta fag på videregående skole
la skolene få lov til å dele inn grupper etter nivå der dette er hensiktsmessig
søke om forsøksordning med karakterer fra syvende klasse
gi elever rett til individuelle studie-og arbeidsplaner som de selv er med på å utforme
at skolene legger til rette for at elevene regelmessig kan gi tilbakemeldinger på lærere og undervisning
evaluere ordningen med leksehjelp i 1.-4. klasse og vurdere å gi et frivillig leksehjelptilbud til elever i høyere klassetrinn
gjenopprette sommerskolen som et frivillig tilbud i skoleferien
styrke morsmålsundervisningen og sikre at elever med svake norskspråklige ferdigheter får et best mulig skolefaglig tilbud
evaluere TOFU (Time-Out For Utvikling) for elever med særlige adferdsproblemer
sikre god opplæring av elevrådsrepresentantene
sikre et godt voksenopplæringstilbud
opprettholde et godt SFO-tilbud
øke antallet lærlingplasser i kommunen, både for å bidra til at elever på videregående skole får læreplass og for å sikre god rekruttering til de kommunale tjenestene
arbeide for at det etableres en ny videregående skole på Kjeller med fokus på realfag og helsefag, knyttet opp mot det eksisterende forsknings-og høgskolemiljøet i området
satse på en sterk offentlig skole, men si ja til friskoler som et supplement

8.2 Dyktige og engasjerte lærere

Skedsmoskolen må være en attraktiv arbeidsplass med godt faglig og sosialt miljø, med gode muligheter for kompetanseutvikling. En god skole starter med gode lærere.

Venstre vil:
videreføre og utvide ordningen “Kompetanse for kvalitet” slik at alle lærere i Skedsmoskolen skal få mulighet til å få faglig påfyll og tilegne seg ny kunnskap
øke lærertettheten slik at lærerne får mer tid til å følge opp sine elever
redusere byråkratiet i skolen slik at lærerne kan bruke mer av sin tid til undervisning
arbeide for å rekruttere mer pedagogisk utdannet personale til SFO

8.3 Et godt læringsmiljø

Elever og lærere skal trives på skolen. Skedsmo får i overkant av 100 nye elever hvert år. Det er viktig at en slik vekst ikke går ut over kvaliteten. Venstre vil fortsette å ruste opp de eksisterende skolebyggene og bygge nye skoler i takt med befolkningsveksten.

Venstre vil:
videreføre opprustningen av skolene i Skedsmo
bygge ny ungdomsskole på Bråtejordet på Strømmen
arbeide for at alle skal ha mulighet til å gå på sin nærskole
styrke helsesøstertilbudet for å sikre god oppfølging av elever som trenger hjelp i hverdagen
sikre trygge skoleveier
at skolene skal spille en viktig rolle i nærmiljøet og at skolebygningene skal kunne brukes aktivt på kveldstid

8.4 Gode og trygge barnehager

Skedsmo skal tilby gode og trygge oppvekstvilkår for barn. Gode oppvekstvilkår betyr blant annet nok barnehageplasser med høy kvalitet. Barnehagen skal gi barn mulighet til å få utløp for sin medfødte nysgjerrighet og lære gjennom lek og lystbetonte aktiviteter. Barnehagen er dessuten en viktig arena for språkutvikling og integrering.

Venstre vil:
opprettholde full barnehagedekning ved å legge til rette for økt etablering av kommunale og private barnehager i takt med befolkningsveksten
sørge for et tilstrekkelig antall deltidsbarnehageplasser
sikre tilfredsstillende kvalitet og bemanning i alle barnehager i kommunen gjennom gode kontrollrutiner
opprettholde dagens åpningstider i barnehagene, og åpne for at utvalgte barnehager kan ha lengre åpningstid, tilpasset særlig for aleneforeldre med skift-eller turnusarbeid
sikre to hovedopptak i året, samt fortløpende tildeling gjennom året såfremt det er ledige plasser
opprettholde differensierte barnehagepriser og søskenrabatt
sikre at søsken får plass i samme barnehage
tilby gratis kjernetid til utvalgte grupper som virkemiddel i integrering og tidlig norskopplæring
arbeide for å rekruttere mer pedagogisk utdannet personale til barnehagene

8.5 Studentbyen Lillestrøm

Skedsmo er vertskap for Norges største statlige høgskole, Høgskolen i Oslo og Akershus. Venstre ønsker at Skedsmo kommune skal være en god og imøtekommende samarbeidspartner for høgskolen og studentene som går der. Lillestrøm skal være en attraktiv studentby der studenter kan bo og leve godt i et stimulerende
miljø. Arbeidet med å profilere Lillestrøm som studentby trenger et løft, og Skedsmo må ta sitt ansvar som vertskommune.

Venstre vil:
tilrettelegge for at Høgskolen i Oslo og Akershus kan vokse på Kjeller og styrke sin posisjon nasjonalt og internasjonalt
tilrettelegge for et godt samarbeid mellom høgskolen, kommunen og de andre aktørene i og rundt Forskningsparken
tilrettelegge for at det etableres flere studentboliger på Kjeller

9. Den spenstige kommunen

Bærebjelken i aktivitets-og kulturtilbudet i Skedsmo er det arbeidet som legges ned av samfunnsengasjerte mennesker i frivillige organisasjoner og foreninger. Venstre mener det er viktig at kommunen støtter opp under dette engasjementet ved å gi gode rammevilkår og spille en aktiv tilretteleggerrolle.

9.1 Kultur for alle

Det offentlige skal stimulere og oppmuntre til bred kulturell aktivitet og sikre frihet og uavhengighet . Venstre vil at alle skal ha mulighet til gode kulturopplevelser, uavhengig av alder, inntekt, funksjonsevne eller andre ytre faktorer. En liberal kulturpolitikk sikrer kunstnerens frihet, innbyggernes valgfrihet samt kulturell bredde og kvalitet i flest mulig kulturuttrykk.

Det er viktig både å legge til rette for den organiserte aktiviteten som foregår i regi av frivillige organisasjoner og foreninger, men det er også viktig å sikre gode møteplasser på fritiden utenom det organiserte tilbudet, særlig for barn og unge.

Biblioteket skal være et senter for kunnskap og kultur og bidra til å styrke demokratiet ved å sikre fri adgang til informasjon. Biblioteket skal være en arena for integrering, ved å bevare og formidle norsk kulturarv samtidig som det gir alle som kommer til Skedsmo fra andre land muligheter til å ta vare på eget språk og utvikle egen identitet.

Venstre vil:
at kommunen ikke skal styre innholdet i kulturtilbudet, men legge til rette for at profesjonelle og amatører kan utfolde og utvikle sine kreative evner
øke ressursene til kultursektoren, og være en aktiv og forutsigbar samarbeidspartner
prioritere kultur-og idrettstilbud til barn og unge
styrke arenaer for barn og unge der det er rom for de som ønsker et alternativ til organiserte aktiviteter
arbeide for å realisere nytt kulturhus på Skedsmokorset, primært ved Husebylåven
opprettholde ordningen med gratis tillitsutleie av skolelokaler
utvide åpningstidene på Hovedbiblioteket på Strømmen, slik at det også er åpent på søndager
opprettholde et bibliotektilbud på Skedsmokorset
oppgradere enkelte av skolebibliotekene til folkebibliotek med utvidet åpningstid noen dager i uka
øke administrasjonsstøtten til frivillige lag og foreninger
øke tilskuddene til musikk-og kulturskolen slik at flere kan benytte seg av dette tilbudet
innføre et kulturelt opplevelseskort for barn og unge
sikre gode lokaler for ungdomsaktivitet i alle deler av kommunen, deriblant etablere et nytt ungdomshus på Strømmen
oppgradere stallene i Sørum fritidsgård for å unngå bruk av spiltau
opprettholde forutsigbare rammer for Kirkelig Fellesråd og andre trossamfunn

9.2 Idrett for alle

Hele Skedsmos befolkning skal ha mulighet til å delta i idrett og friluftsliv. Dette gjelder også for dem som ikke er med i den organiserte idretten. Alle må ha mulighet til å drive aktivitet på egne vilkår og selv bestemme hvilken form og innhold aktivitetene skal ha. Skedsmo skal ha gode anlegg for både breddeidrett og idrett på elitenivå.

Venstre vil:
sørge for godt vedlikehold ved de kommunale idrettsanleggene
bygge ny flerbrukshall på Strømmen i tilknytning til ny skole på Bråtejordet
sikre at nye skoler fremover bygges med flerbrukshall i stedet for tradisjonell gymsal
videreutvikle Nebbursvollen som et attraktivt friluftsbad for hele Nedre Romerike, og blant annet bygge stupetårn
etablere skatepark på Skjetten
sørge for god skilting til idrettsanlegg og turveier
videreføre gratisprinsippet for barn og unge, og utvide det til alle kommunale anlegg, både utendørs og innendørs
arbeide for å realisere et innendørs regionalt svømme-og skøyteanlegg med internasjonale mål på Nedre Romerike, i samarbeid med de øvrige kommunene, fylkeskommunen, staten og private aktører
bidra til etablering av fotballhall på Skedsmokorset
bygge ny skytebane på Lahaugmoen og legge ned skytebanen på Skjetten
sikre gode nærmiljøanlegg i hele kommunen
sikre et godt vedlikeholdt og oppgradert ski-og turløypenett, samt god og tilgjengelig informasjon om nettet
at kommunen skal være en fleksibel og samarbeidsvillig partner både overfor breddeidretten og toppidretten

10. Den internasjonale kommunen

Mange av utfordringene Skedsmo står overfor, møter man også andre steder i verden. Det er viktig å utveksle lærdom slik at man kan ta nytte av de erfaringene som gjøres, på tvers av grensene. Innbyggerne i kommunen har bakgrunn fra mer enn hundre land, og med en beliggenhet kun 11 minutter fra Norges hovedflyplass er Skedsmo en av de kommunene som ligger nærmest resten av verden. Skedsmo er vertskap for mange internasjonale konferanser og andre arrangementer som trekker folk fra både inn-og utland til vår kommune. Tilsammen gjør dette Skedsmo til en av Norges mest internasjonale kommuner.

10.1 Integrering

Skedsmo skal være en kommune for alle. Det er en ressurs at mange innbyggere i Skedsmo har en internasjonal bakgrunn. Et liberalt utgangspunkt er at integrering er en gjensidig prosess og de viktigste veiene til god integrering går gjennom barnehagen, skolen og arbeidslivet.

Venstre vil:
at Skedsmos barnehager og skoler skal være tydelige i formidlingen av verdier som frihet, likeverd, likestilling, ytringsfrihet og respekt for andre
at kommunen som arbeidsgiver skal rekruttere bredt slik at kommunens ansatte representerer et tverrsnitt av befolkningen
at kommunen skal hjelpe innvandrere til å komme raskt i jobb
styrke frivillige organisasjoner som retter arbeidet sitt både mot minoriteter og majoritetsbefolkningen
at Skedsmo skal ta sitt ansvar for å bosette flyktninger
at utesteder som diskriminerer gjestene sine umiddelbart skal miste skjenkebevillingen

10.2 Internasjonalt samarbeid

Skedsmo er eksponert for internasjonal konkurranse om gode arbeidsplasser, bedrifter, arrangementer, forskningsprogrammer med mer. Dessuten legges stadig flere av rammebetingelsene som Skedsmo må forholde seg til på arenaer som ligger utenfor landets grenser. EØS-avtalen påvirker kommunale beslutninger og griper ofte direkte inn i hverdagen til innbyggerne i kommunen, både på godt og vondt. Når Norge ikke er medlem av EU, er det spesielt viktig å kunne komme på banen tidlig for å påvirke i saker som får stor betydning for kommunens innbyggere.

Venstre vil:
være en aktiv deltaker innenfor Osloregionens Europakontor, og i større grad ta i bruk de mulighetene som ligger der for påvirkning
delta aktivt innenfor Nordic City Network og videreføre samarbeidet med Skedsmos nordiske vennskapskommuner
fortsette å ta i bruk støtteprogrammer innenfor EU og InterReg-samarbeidet
i større grad oppsøke andre byer og kommuner for å ta lærdom av andres erfaringer
at Skedsmo skal være en raus kommune som stiller opp på dugnader når mennesker i andre deler av verden rammes av katastrofer

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**