Tettstedsutvikling i Sørum

Levende tettsteder gir god livskvalitet. De gir nære arbeidsplasser til bomiljø. De reduserer behovet for transport til arbeid og for daglige gjøremål. De danner grunnlag for god energiforvaltning. De bidrar til å sikre både det fysiske og det menneskelige miljøet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Sørumsand ble opplevd som et slikt sted for en del år siden. I løpet av de siste årene er mange butikker og tilbud forsvunnet. Mange tettsteder har opplevd en tilsvarende utvikling.

Sørum Venstre ser det slik at tre faktorer må virke sammen for å snu en negativ trend:

1. Sørumsand må oppleves som et attraktivt og trivelig sted å være.

2. Næringslivet må ville satse på å utvikle stedet, og

3. Befolkningen i Sørum må ha et bevisst forhold til å bruke stedets handelstilbud, slik at forretninger får næringsgrunnlag for virksomhet.
Tiltak som gjennomføres, må for-ankres gjennom dialog med berørte parter. Næringslivsinteresser og andre må inviteres til idédugnad og dialog før tiltak planlegges og utforming be-sluttes. Dette gjelder også på de områdene som Venstre foreslår her.

Med sikte på å snu en negativ utvikling vil Sørum Venstre bl.a. arbeide for

• fortetting og utvidelse av bolig-områdene rundt Sørumsand
• etablering av flere tverrgående gangveier over/under jernbane-linjen
• å sikre gjennom planarbeid at tilstrekkelig areal blir avsatt for mulig fremtidig dobbeltspor for Kongsvingerbanen når nye områder avsettes til utbygging i Sørum
• å øke antallet lett tilgjengelige innfartsparkeringsplasser
• å videreutvikle ordning med "matebusser" fra boområder til Sørumsand stasjon
• opparbeide parkeringsplasser under bakkenivå som kan utvide antall parkeringsplasser og samtidig frigjøre store deler av eksisterende parkering til uteareal for park, lekeplass, vrimeleområde, uteservering og lignende areal der det oppleves trivelig å tilbringe tid, se idéskisse
• Lokalisere barnehager og tilbud til befolkningen slik at henting av barn og besøk i institusjoner blir enkelt å forene med nødvendige handleturer
• Opparbeide aktivitetsområde for ungdom, se egen omtale av uttalelse fra Sørum Unge Venstre,

Før tiltak som er skissert ovenfor, gjennomføres, må hensiktsmessighet, utforming, mulig finansiering mv. så tidlig som mulig drøftes med næringslivsinteressenter og andre berørte parter.

Dialog bidrar til å sikre forankring hos parter som skal fylle planer og ideer med et innhold. Slik dialog bidrar også til idéskaping, engasjement og utvikling. Det er forutsetninger for varige og bærekraftige tiltak som gir vekst og arbeidsplasser.

I Sørum har det etter Venstres oppfatning tidligere vært anvendt for mange planleggingskroner uten at slik dialog og forankring er sikret i forkant av planprosjekter.

Sørumsand – idéskisser til et mangfoldig og trivelig tettsted

Ved å opparbeide parkeringsplasser under bakkenivå kan man øke antall parkeringsplasser. Samtidig kan man frigjøre store deler av eksisterende parkering til uteareal for park, lekeplass, vrimeleområde. Man kan tenke seg ulike måter å gjennomføre dette på. Her forsøker vi å belyse en måte. Men dette er kun et innspill for å få i gang en debatt og dialog om hvordan å gjøre Sørumsand til et triveligere sted å være og å handle. Mange temaer må debatteres og klargjøres for å kunne få til en utvikling i en slik retning, bl.a.:
utforming,
finansiering og
fremdrift.

Unge Venstre i Sørum har fremsatt en ide om skatingarena som også vil kunne bidra til å sette Sørumsand på kartet. Fra tidligere er det kun en slik mindre treningsplass i Norge og en under planlegging. Sørum Unge Venstres uttalelse lyder slik:

"Sørumsand har et skatingmiljø blant ungdom, men mangler et samlingssted for denne aktiviteten og idretten. Bortsett fra noen ganske enkle ramper og rails ved Bingsfoss ungdomsskole, er ungdom som driver med denne aktiviteten, henvist til plasser som ikke er beregnet for dette, ofte i konflikt med trafikk og gående.

Unge Venstre i Sørum mener at dette miljøet er forsømt av politikere og planleggere. Vi vil derfor arbeide for å gi ungdom i Sørum et tilbud som ivaretar og skaper muligheter for utvikling av denne idretten.

Unge Venstre mener at et anlegg for skating/rollerblade vil skape interesse blant ungdom og vil kunne bli en arena som vekker oppsikt langt utenfor kommunen hos ungdom med denne interessen. Vi vil derfor arbeide for at et areal og en arena har et visst omfang og en varig kvalitet.

Unge Venstre i Sørum ber moderpartiet om å fremme og arbeide for denne saken gjennom kommunestyret og andre kommunale organer."

Sørum Venstre gir sin tilslutning til at dette er en god idé, og vil arbeide for at slikt prosjekt kan realiseres. En arena for skatingmiljøet vil ha mange positive virkninger. Det vil sette Sørumsand "på kartet" og samle ungdom langt utenfor Sørums grenser.

Det vil skape aktivitet i Sørumsand og innebære et tilskudd til det lokale næringslivet. Skating-miljøet som er stort, men mangler gode anlegg i Norge, omfatter også ungdom som ellers ikke opplever seg sett av storsamfunnet, og vil derved kunne ha svært positive virkninger overfor denne gruppen.

Stem Venstre fordi:

Sørum Venstre prioriterer:

• grunnskolen
• tettstedutvikling
• helse og omsorg

En god skole forutsetter:
• Elevenes trivsel og tro på egen mestring
• Anerkjennelse av elevenes ulike evner og anlegg.
• Høy kompetanse hos og tillit til lærerne.
• Som ansvarlig skoleeier må kommunestyret målrette budsjett-vedtak. Rammebevillinger uten målstyring er utilstrekkelig.

Tettstedutvikling forutsetter:

• Lokalisering av offentlige, publikumsrettete tjenester for å underbygge handels-standen.
• Samlingsplasser, trivsels- og aktivitetsområder.
• Skille mellom slike områder og parkeringsområder.
• Nærhet til og utvikling av offentlig kommunikasjon.
• Fortetning og utvidelse av boligområder i tilknytning
til tettsteder.

Ansvarlige myndigheter må invitere handelsstanden til dialog i tidlig stadium under plan-legging. Tettstedutvikling tar tid.
Uten innbyggernes bevissthet om bruk av lokalt næringsliv, kan planer forbli monumenter på skrivebordet.

Helse- og omsorgspolitikk forutsetter:
• Interkommunalt samarbeid der samhandlingsreformen krever høy kompetanse hos personalet.
• Institusjonsplassering nær kommunikasjonsknutepunkter, og som gir beboere kontakt med tettsteder og et pulserende liv.
• Fokus på barn og ungdom med særlige behov.

For Sørum Venstre må miljøhensyn gjennomsyre planlegging på alle områder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**