En viktig og nødvendig avtale

Gårsdagens avtale mellom Høyre, FrP, KrF og Venstre er en avtale med mye god Venstre politikk. Avtalen er ikke bare spesiell på grunn av Venstres gjennomslag, men også fordi avtalen styrker den parlamentariske situasjonen i Norge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Avtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristlig Folkeparti og Venstre ivaretar viktige verdier for Venstre:
Lofoten, Vesterålen og Senja er sikret mot konsekvensutredning i den stortingsperioden som nå innledes. Og særskilt sårbare områder er vernet mot åpning av nye blokker og oljeboring. Det angår oss alle og er ikke bare et spørsmål om arbeidsplasser i Nord-Norge. Det dreier seg selvsagt om viktige og sentrale miljøspørsmål som er blitt ytterligere aktualisert gjennom FNs klimapanels siste rapport som nylig er offentliggjort. Men det dreier seg også om å snu retningen på en norsk økonomisk utvikling gjennom styrking av den del av næringslivet som ikke er oljerelatert.

Men like viktig er det at resultatet av sonderingene bringer de viktige politiske debattene og beslutningene tilbake igjen til Stortinget etter at den rødgrønne regjeringens beslutninger i 8 år i prinsippet er tatt før debattene har foregått der. Det er en betydelig styrking av demokratiet og åpenheten i det norske samfunnet.

Sørum Venstre berømmer og gratulerer Venstre og Trine Skei Grande for resultatet av sonderingforhandlingene. Vi er tilfreds med profilen, og retningen. Og vi er glade for at Venstre har beholdt integritet og frihet til å fremvise egen politikk. Vi håper at dette også vil bidra til en konkretisering av asylpolitikk som sikrer de barna som har oppnådd en forankring i Norge.

Sørum Venstres valgquis

Under valgkampen arrangerte Sørum Vestre valgquiz. Her kommer spørsmålene med fasit:
1. Når ble folkeskolen for alle barn, på tvers av klasseskiller innført i Norge?
1889 under Venstreregjeringen til Johan Sverdrup
2. Folketrygdloven ble opprinnelig vedtatt i 1967
Hvem var finansminister da? Ole Myrvoll (V)
Og hvem var sosialminister? Egil Aarvik (KrF)
3. Hva heter Norges eldste parti? Venstre
4. I 1915 ble de castbergske barnelovene vedtatt (fremmet av Johan Castberg). De innførte arverett etter faren for barn født utenfor ekteskap og sikret dessuten en rekke andre og nye rettigheter for barn. Hvem var statsminister da? Gunnar Knutsen fra Venstre
5. Når du kjører nordover på E6, skal du ta av til høyre eller venstre når du skal ta en "Harry-tur"? Høyre
6. I 1992 ble det innført en skattereform som førte til at mindre næringsdrivende som drev sine virksomheter selv, ble mye hardere beskattet enn store aksjeinvestorer som ikke drev virksomheten selv. Hvem var finansminister da denne ordningen ble innført? Sigbjørn Johnsen (Ap)
7. Hvem er kjent for utsagnene:
– "hver mann sin høne" — Lars Sponheim (V)
– "Å diskutere finanspolitikk med Arbeiderpartiet er som å løpe om kapp med kalvene under vårsleppet" — Bent Røiseland (V)
8. Hvem sitter i kommunestyret i Sørum for Venstre? Else-Marit Sætaberget
9. Hvem blir kunnskapsminister etter valget?
På det siste spørsmålet var det over 56 % som foreslo Trine Skei Grande. Det vet vi nå at ikke blir tilfellet. Av de få som besvarte øvrige spørsmål korrekt, var det kun en som ikke foreslo henne, men heller ikke noen andre. Det er følgelig vinneren av en måneds fri kollektiv reise i sone 3. Vinneren vil bli kontaktet.

1. oktober 2013
Styret for Sørum Venstre