Sterkt møte med tidligere rusmisbruker og gateprest

16.november fikk Trondheim besøke av en tidligere rusmisbruker og en gateprest fra Kirkens Bymisjon.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Trondheim Venstre er takknemlig for et gripende og viktig foredrag fra tidligere rusmisbruker Rune Norbo og gateprest Odd Halvor Moen. De fortalte om situasjonen til rusmisbrukere i Trondheim, og delte gavmildt sine egne erfaringer med miljøet og hjelpeapparatet.

Lang ventetid
– For å bli rusfri må man være motivert. Det er ikke bare selve rusen man er avhengig av, det er miljøet, menneskene og alt rundt, fortalte Norbo. – Derfor nytter det ikke å la folk vente i over et år før de kommer til. Da har man kanskje mistet motivasjonen eller falt fra lenge før man får tilbudet.
– Veldig mye handler om timeing, sier gateprest Odd Halvor Moen bekreftende.

Holdninger
Mye handler også om holdninger. Odd Halvor fortalte hvordan offentlige kontorer ofte blir mer opptatt av regelverk enn å hjelpe og lytte. -Det er klart at mange av disse rusavhengige kan manipulere og gå inn i en offerrolle. Da må samfunnet stille krav, men fremfor alt lytte og være et medmenneske. Det handler om å kunne se hvert enkelt menneske i det store systemet og behandle andre med respekt.

Norbo fortalte om politi som jager bort rusmisbrukere som sitter fredelig på en benk, aktører i næringslivet som ikke vil ha rusmisbrukere i nærheten av kjøpesenteret sitt og om ganger han ble trampet og spyttet på, -men han delte også historier om butikkansatte som åpnet butikken litt tidligere så han kunne varme seg om vinteren og om dem som hadde gitt han en liten bollebit en morgen. -Man blir så fokusert på å skaffe penger til dagens og morgendagens dose. Det er ingen narkomane som legger seg hvis de ikke har en dose å våkne til, da kommer alle de fysiske ubehagene. Derfor står man gjerne i flere timer og selger Sorgenfri i kulden, uten å tenke på vann, eller mat sa Norbo.

Selvmedisinering

En fra salen lurte på om det kunne vært unngått. – Narkomane driver med selvmedisinering, de ruser seg mot noe, -følelser som blir vanskelig å takle. Norbo la ikke sjul på at han har opplevd mange traumatiske hendelser i livet sitt. Jeg har hatt vanskelige opplevelser fra barndommen og som rusavhengig. Jeg har likevel bare meg selv å skylde på, og det er bare jeg selv som kan ta ansvar for livet mitt. Jeg er evig takknemlig for den varmen jeg har blitt møtt med av enkelte, spesielt Frelsesarmeen sa han.

Trondheim Venstre vil i sitt alternative budsjett med Høyre og Pensjonistpartiet gi mer til dem som trenger det mest. Dette inkluderer en styrking av barnevernet og skolehelsetjenesten, flere akuttavrusingsplasser, nattbemanning på Bakklandet bo- og tjenestetilbud (dette er et tilbud for unge mennesker fra 18 — 30 år som ønsker å komme ut av en tilværelse med rusavhengighet) økte midler til frivillighet og flere andre viktige tiltak. Budsjettet legges ut på våre hjemmesider mandag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**