– Viser hvorfor vi trenger en liberal, borgerlig regjering

– Norge trenger en borgerlig regjering som gir bedre kår for næringsliv, forskning og frivillighet, sier Terje Breivik, nestleder i Venstre. – Dagens såkalte rapport fra SV viser med all tydelighet hvorfor det er rett av Venstre å samarbeide på borgerlig side.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Terje Breivik LM2012

– Arbeidstakere roper etter et mer fleksibelt arbeidsmarked, og småbedriftseiere opplever formueskatten som en klamp om foten. Derfor trenger vi en ny politikk for verdiskaping og velferd, sier Terje Breivik, nestleder i Venstre. – Det er ingen nyhet for oss at det her finnes fellestrekk hos de borgerlige partiene.

I dag la SV-leder Audun Lysbakken fram en “rapport” om de sakene der han mener Venstre har gjennomgått en høyredreining. Det Lysbakken angriper er en nærings- og skattepolitikk som Venstre har stått for i årevis, der det blant annet gis skattefradrag for investeringer, forskning og frivillighet.

– Venstre går til valg på en bedre kunnskapspolitikk, en offensiv klimasatsing, en human asylpolitikk og en målrettet fattigdomssatsing, sier Breivik. – Og vi har tenkt å føre en valgkamp hvor vi snakker om oss selv og vår egen politikk.

– Etter snart sju år i regjering kan det virke som om SV er såpass ribbet for egen politikk at de er redusert til å snakke om hva andre mener, sier Breivik. – Først og fremst viser dette at SV har skjønt det Venstre har sagt lenge, nemlig at Venstres oppslutning blir avgjørende for om vi får dannet en ny borgerlig regjering etter neste valg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**