Helsekrisen: – Obstruksjon og ansvarsfraskrivelse fra politikerne!

– Fungerende ordfører Terje Teslo bedriver obstruksjon mot fattede vedtak, og budsjettkameratene i Ap og FrP bedriver ansvarsfraskrivelse. Venstres kommunestyrerepresentant Knut Bakkehaug er usedvanlig krass i sin kommentar til dagens oppslag i EUB om mangelen på korttidsplasser i helsesektoren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Knut Bakkehaug advarte i kommunestyret 18.juni mot å vedta en ad hoc-løsning for korttidsplasser i helsesektoren som ikke hadde økonomisk dekning. Venstre stemte likevel for forslaget. – Vi burde nok stemt imot, sier Bakkehaug idag.

Venstres kommunestyrerepresentant i Eidsvoll mener manglende finansiering av vedtaket 18.juni har gitt den handlingslammelse hos fungerende ordfører Terje Teslo (SP) som man kunne lese om i EUB lørdag, men også den ansvarsfraskrivelsen som budsjettkameratene Ap og FrP bedriver i dagens EUB.

Administrasjonen må holde budsjettet
Det blir helt feil når Ap og FrP, som vedtok budsjettet for 2013, i dagens EUB skylder på administrasjonen, mener Bakkehaug. Han peker på at første bud for administrasjonen er å overholde det vedtatte budsjettet. – Kommunestyrets budsjettvedtak er det viktigste styringssignalet de folkevalgte gir administrasjonen i løpet av et år, sier Bakkehaug.

– Administrasjonen skal ikke gi seg til å tolke eller på egen hånd omfordele penger. I en slik situasjon må rådmann og økonomisjef gå til politisk ledelse, altså ordføreren, for å få vite hva man skal gjøre, sier han.

– Høyst uvanlig vedtak
Slik karakteriserer Bakkehaug vedtaket i kommunestyret 18.juni om tiltak for flere korttidsplasser i helsesektoren. – Kjersti Almåsvold advarte mot manglende økonomisk dekning allerede etter møtet i Utvalg for oppvekst og levekår 04.juni, og det samme gjorde hun i et innlegg i EUB 15.juni, sier han. Det er dermed liten tvil om at Venstre på forhånd har sagt klart ifra at manglende finansiering vil kunne bære galt avsted.

Knut Bakkehaug i Eidsvoll Venstre

Foto: Venstre

– Teslo virker handlingslammet
Administrasjonen er i et dilemma. De skal overholde budsjettet, men samtidig har et enstemmig kommunestyre sagt at situasjonen med mangel på korttidsplasser skal løses. Uten å øke rammene i helsesektoren, slik man gjorde på skolesektoren). I sommer er det fungerende ordfører Terje Teslo (SP) som utgjør den politiske ledelsen. Det er han rådmannen må henvende seg til, for å vite hvor pengene skal tas fra.

– Teslos problem er at han ikke er en del av flertallet som har vedtatt budsjettet kommunen i 2013 styres etter, sier Knut Bakkehaug, og fortsetter: – Fordi kommunestyret ikke bevilget mer penger til helsesektoren 18.juni man må omfordele, altså flytte penger innenfor det vedtatte budsjettet, for å dekke merutgifter til korttidsplasser. Det er kun flertallspartiene Ap og FrP som kan si hvor pengene skal tas fra. Så enkelt er det. Bakkehaug mener at hvis Teslo ville ha svar om pengebruken – og ryggdekning – måtte han enten tatt kontakt med ordfører Einar Madsen, eller gruppelederne i Ap og FrP, og spurt dem; enten hvor de ville ta pengene fra, eller om man skulle kjøpe korttidsplasser og så ordne opp i finansieringen når formannskapet og kommunestyret møtes igjen etter sommeren.

– Terje Teslo har vært både varaordfører og ordfører tidligere. Han vet at vedtak som innebærer økonomiske forpliktelser må ha budsjettdekning. Han vet at administrasjonen må ha politisk ryggdekning. Bakkehaug mener Teslo svikter som vikar for sjefen, (Madsen) når han ikke klarer å vise handlekraft i en situasjon kommunestyret enstemmig har sagt at skal løses. Bakkehaug er minst like kritisk til budsjettkameratene Ap og FrP.

Elendig ledelse av Ap og FrP
Egentlig er det politisk barnelærdom at når de økonomiske rammene ikke økes, må pengene tas fra andre poster på budsjettet. Knut Bakkehaug mener derfor Aps fungerende gruppeleder Toril Altenborg og FrPs gruppeleder Finn Terje Tønnessen bedriver en lett gjennomskuelig ansvarsfraskrivelse i dagens EUB. – Også Ap og FrPs gruppeledere vet at de to partiene har et spesielt ansvar for å tolke kommunestyrets vedtak opp mot det budsjettet de to partiene utgjorde flertallet for, sier han. – Når de istedenfor å ta ansvar og hjelpe fungerende ordfører Terje Teslo ut av floken han ikke har klart å løse, legger skylden over på administrasjonen er dette elendig ledelse, tordner Bakkehaug.

Oppvask etter sommeren
Knut Bakkehaug ser for seg at det blir harde tak når formannskapet og kommunestyret etter sommeren får denne saken til behandling. – Ap og FrP har fått et enstemmig kommunestyre bak seg for å løse problemet med mangel på korttidsplasser. Men vi som er i opposisjon kan ikke sørge for flertall for å flytte penger fra andre poster og over til helse. Ap og FrP står bak budsjettet, og de må ta den jobben. Det er kun hvis de er uenige at vi kan bidra, sier Bakkehaug. Han advarer derfor Ap og FrP mot å forsøke å skyve ansvaret over på opposisjonen.

– Når Ap og FrP har bestemt seg for å styre Eidsvoll får de vise at de kan gjøre det, istedenfor å skylde på administrasjonen hver gang det skjærer seg, sier Knut Bakkehaug.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**