Bøtlagt for fjerning av dragehoder

Planten er ikke så sjelden som mange tror

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

TogVei

Foto: A.Hovstø

Jernbaneverket ble nylig ilagt en millionbot for å ha ryddet skråningene langs jernbanelinja sør for Brøttum stasjon i Ringsaker.
NRK hadde nylig et innslag om Fylkesmannen i Hedmark sin vurdering om å anmelde Statens Vegvesen for å ha kantslått et område med forekomst av blomsten dragehode. Denne planten er fredet og har status som prioritert art etter Lov om naturmangfold.
– Vi avventer avgjørelsen fra Vegvesenet før vi vurderer en eventuell anmeldelse, uttalte seniorrådgiver Hans Chr. Gjerlaug i Fylkesmannens miljøvernavdeling til NTB.

Erik Ringnes

Foto: TV2

I denne saken må fagkunnskapen hos Fylkesmannen være mangelfull. Venstre har blitt kontaktet av en biolog som opplyser at blomsten Dragehode er en kantart som høyst sannsynlig favoriseres av slått. Den tåler ihvertfall ikke gjengroing. Og planten er slett ikke sjelden. Den vokser i mengder i kalkrike, åpne områder (hevdete havnehager, vegkanter med vegkantslått) i varmekjære områder av landet. Statens Vegvesen har i denne saken gjort alt helt riktig!
Erik Ringnes
Førstekandidat for Venstre i Hedmark