Venstre er best i test

Venstre har en helhetlig politikk tuftet på kunnskap, ikke særinteresser. Partiprogrammet får høy score i en rekke grundige vurderinger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Før valget har en rekke organisasjoner gått grundig gjennom partiprogrammene og kåret hvem som er best og verst. Venstre kommer ut som «best i test» eller med høy score i en rekke av disse analysene.

Best i Test

Foto: Venstre

På topp i miljøkåringer
Venstre får terningskast 6 i Klimavalg 2013 sin rangering av partiene, og topper med det listen sammen med SV og MDG. Klimavalg som er en bred allianse av over 70 organisasjoner og samfunnsaktører, oppsummerer Venstres miljøpolitikk slik:
«Venstre vil satse på fornybart, verne Lofoten og gjøre det lett for folk å ta klimavennlige valg i hverdagen».

Venstres politikk kommer også ut på topp hos WWF som blant annet skriver følgende på sine nettsider: «Fire partier skiller seg ut som klare tilhengere av en norsk klimalov: KrF, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Rødt. Blant de aktuelle regjeringsalternativene, ser det dermed ut til at en borgerlig regjering med Venstre og KrF om bord vil være mest positiv til en klimalov».

Samarbeidsrådet for biologisk mangfold (SABIMA) setter Venstre og MDG på topp etter å ha sett på hva partiprogrammene sier om vern av skog. Sabima har også sett på hva partienes programmer sier om kulturlandskap. Her konkluderer de med at Venstre har den mest konkrete politikken på kulturlandskap, og skriver at “hvis kulturlandskap er et viktig miljøtema for deg, bør du helst stemme Venstre, Sp eller SV”.

I Kollektivkampanjens analyse (som bl.a. Fagforbundet og Norsk transportarbeiderforbund står bak), er Venstre best blant de borgerlige partiene med 4,8 poeng (av 6 mulig). Her kan du se hva Venstre har fått til i kollektivtrafikken mens vi har vært i posisjon i Akershus. Venstre var blant annet med på å redusere prisen på månedkortet med 30-40 % i 2011, og vi vil fortsette å prioritere pendlerne.

Venstre kommer på topp tre på Syklistenes landsforbund sin vurdering: «Særdeles bra, med konkrete forslag til investeringsmål, ny belønningsordning og mer til eksisterende belønningsordning.»

På økologisk landbruk får Venstre 5+ og ble med det nest best i OIKOS sin vurdering av partiene.

Venstre kommer også ut som best på miljø (5/5) sammen med MDG i Miljøagentene (barnas miljøvernorganisasjon) sin vurdering av partiene.

Venstre er for øvrig det eneste parti som har stemt for varig vern av Lofoten, Vesterålen, og Senja.

Best på psyskisk helse
Venstre ble testvinner på psykisk helse når Norsk Psykologforening gikk igjennom partiprogrammene. De skriver blant annet følgende i sin vurdering “Pluss for sterk vilje til å peke ut barn og unge som viktig målgruppe for forebyggende psykisk helsearbeid».

Næringsliv, verdiskaping og innovasjon
Venstre får ikke bare skryt for miljøpolitikk. I motsetning til andre miljøpartier får Venstre også skryt for næringspolitikken. I NHOs grundige gjennomgang av partienes politikk for verdiskaping kommer Venstre helt i tet med terningkast 5. Det klarer ikke Sosialistisk Venstreparti, som får terningkast 2. NHO skriver i analysen at Venstres motstand mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen trekker ned. Det er noe vi lever godt med.

Også Abelia (NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter) som har nesten 1250 medlemsbedrifter over hele landet, gir Venstre toppkarakter. Venstre får 21 poeng av 21 mulige i undersøkelsen fra Abelia.

Hovedorganisasjonen Virke (næringslivets nest største hovedorganisasjon) setter Venstre på topp i sin analyse av partiprogrammene. Virke skriver i sin analyse:
– Venstres program er befriende fri for sektorkjepphester. Partiet vil satse på kunnskap, innovasjon og lønnsomhet uavhengig av næring i erkjennelse av at politikere ikke er de beste til å plukke vinnere. Partiet evner å kombinere en offensiv næringspolitikk med en god miljøprofil, og har tiltak som gjør at næringslivet i større grad stimuleres til å opptre i miljøet tjeneste.

Venstre kommer ut som nest best i IKT Norge (IKT-næringens interesseorganisasjon) sin vurdering av partienes program. IKT-Norge kommenterer Venstre sitt program slik: «Venstre er fremme på mye og har gode ideer». Innenfor området næring skriver de følgende om Venstre sitt program «Venstre har klart kunststykket å kombinere offentlige tilskudd med satsing på generelle rammebetingelser med forbilledlig presisjon.»

Arne Joramo i Telecomrevy.no oppsummerer sin erfaring slik til nettstedet:
– Min personlige evaluering av både valgløfter og handling basert både på hva de har gjort og ikke gjort, hva de har foreslått og sagt er noe annerledes enn hva programmene isolert sier: Venstre 5. Frp 4. KrF og Høyre 3. Ap, Sv og Sp 2.

Dyrevern
Venstre får ros for et sterkt program for dyrevelferd av Dyrevernalliansen. I Dyrevernalliansen sin vurdering av partiene får Venstre 5+. Live Kleveland i Dyrevernalliansen sa følgende: «De som peker seg klarest ut som best på dyrevern er MDG og Venstre. Er man opptatt av dyrevelferd er begge disse partiene gode alternativer.»

Vil legge ned pelsdyræringen

Foto: Vestre

Venstre er det eneste partiet som har stemt for å legge ned pelsdyrbransjen i Norge i følge Holdedeord.no

Best på jus og personvern
I advokatforeningens grundige gjennomgang av partienes justispolitikk, er det Venstre som topper kåringen: “Partiets engasjement for grunnleggende rettsstatsprinsipper kommer også tydelig til syne i partiprogrammet, sammen med en balansert tilnærming til hvordan selve straffesakskjeden bør legges opp”, skriver de i sin gjennomgang.

I en kommentar i Dagbladet skriver Marie Simonsen «Politikernes tenkning er preget av en total mangel på prinsipiell refleksjon. Venstre er et hederlig unntak og kommer derfor best ut i kåringen som måler partienes politikk ut i fra Advokatforeningens ståsted.»

Andre vurderinger
Venstre har også kommet godt ut i en rekke andre vurderinger og kommentarer. Her er noen eksempler:

Topp tre på bistand i Kirkens Nødhjelp sin vurdering med 5+.

9 av 10 poeng i Human-Etisk Forbund sin vurdering av livssynspolitikk.

I NOAS sin vurdering av partienes asylpolitikk er også Venstre blant partiene på topp med terningskast 5.

Du kan lese mer på www.venstre.no/bestitest

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**