Program for Agder Venstre 2015-2019

Vedtatt på fylkesårsmøtet 2015.

Venstre er det sosialliberale partiet i norsk politikk. Vår politikk tar utgangspunkt i det enkelte mennesket, og den skal være et utålmodig arbeid for rettferdige løsninger som gir alle mennesker frihet.
Alle skal ha mulighet til å bruke sine evner til beste for seg selv og samfunnet. Derfor er vi også sterkt opptatt av å ta vare på hverandre.
I Agder går Venstre til valg på et ambisiøst program for både fornying og bevaring. Regionen trenger begge deler. Vi skal huske på at mye som i dag er verdt å ta vare på i Agder, en gang er skapt av mennesker med tro på framtiden. Det viktigste vi kan gjøre for å vise respekt for denne arven, er å ta i bruk de mulighetene som åpner seg i årene framover.
Vi kaller det å ta vare på framtiden.

Et Agder for demokrati og utvikling
Tillit til demokratiet og til politikerne baserer seg på åpenhet og mulighet til deltakelse og påvirkning. Politiske beslutninger skal fattes så nær som mulig dem det angår.
Demokrati og frihet kan aldri tas som en selvfølge, men må utvikles og kjempes for på nytt og på nytt. Dette er både folkets og politikernes ansvar, og et ansvar Venstre tar på alvor.
I dag består landsdelen av to små fylker som styres av to folkevalgte organer. Samtidig eksisterer det beslutningsorganer som ikke er valgt av innbyggerne ved valg og en rekke uformelle arenaer. Det betyr at det er fåtall personer som har stor innflytelse på det som skjer, personer som ikke er folkevalgt til disse samarbeidsorganene.
Vi trenger innbyggere som gis muligheten til å påvirke de politiske prosessene, både gjennom valg og som deltakere i samfunnsdebatten. Det krever større åpenhet rundt politiske prosesser, møter og sakspapirer. Språket i offentlige saksdokumenter må være klart og forståelig.
Kommunereformen er det største nasjonalpolitiske prosjektet som er igangsatt på flere tiår. Vi må gjennom en krevende og nødvendig prosess for å modernisere og organisere offentlig forvaltning som er tilpasset dagens virkelighet og som møter morgendagens utfordringer. Det er nødvendig å etablere nye og større kommuner. Det gir de ansatte de et større og mer robust fagmiljø – og innbyggerne bedre kvalitet i de kommunale tjenestene. Større kommuner vil sikre demokratiet og åpenheten ved at interkommunalt samarbeid uten demokratisk styring blir mindre nødvendig. Vi får mer koordinert arealplanlegging som reduserer klimautslipp og vi skaper nye kommuner som tar hånd om stadig mer faglig krevende oppgaver. Målet er å skape livskraftige kommuner som er bedre rustet for framtiden.
Arbeidet med kommunereformen må være kunnskapsbasert. Vi må ta hensyn til hva som er felles bo- og arbeidsregioner, og se til geografi og avstand for å bestemme hvor de nye kommunale grensene skal gå.

Venstre mener dette må gjøres for demokratiet på Agder:
• Agderfylkene er en naturlig regional enhet. Når en vurderer fastsetting av nye kommunegrenser må det gjøres uavhengig av hvilket fylke kommunene i dag tilhører.
• Flere offentlige oppgaver må flyttes fra staten til kommunene og fylkeskommunene for å styrke nærdemokratiet.
• Stemmerettsalderen skal være 16 år for å gi ungdom større innflytelse.
• Kommuner og fylkeskommuner bør opprette lobbyregister som viser hvilke aktører som søker å påvirke politiske prosesser.
• Ved alle valg skal det være mulig å påvirke personsammensetningen slik at velgerne gis mer innflytelse.
• Større fokus på demokratiopplæring i skole og barnehage for å styrke forståelsen for og betydningen av demokratiske prosesser.
• Årlig offentliggjøring av de folkevalgtes ulike roller på Agder for å sikre åpenhet rundt maktposisjoner.
• Styrke opplæringen av de folkevalgte for å gi innsikt i hvordan offentlig forvaltning fungerer og hvordan skape god kontakt mellom de folkevalgte og innbyggerne.
• Styrke bibliotekene for å sikre hele befolkningen lik tilgang på informasjon, slik at alle kan delta i demokratiet uavhengig av egne ressurser.
• Styrke forståelsen av eiendomsretten i den offentlige forvaltningen.
• Innføre rett til å gjenoppbygge bolig og fritidsbolig etter brann, uavhengig av planstatus.

Sammen skal vi løfte levekårene på Agder
Alle mennesker skal ha frihet og et verdig liv. Velferdsstaten skal bidra til dette, som borgernes felles system for rettferdighet og trygghet. De grunnleggende forutsetningene for et godt liv skal være der for alle, uavhengig av de ulikheter vi fødes inn i og de tilfeldigheter som livet selv gir.
De fleste lever et godt liv på Sørlandet i dag. Likevel vet vi at en god del mennesker strever med livet sitt og derfor har store levekårsutfordringer med medikamentbruk, rus eller psykisk sykdom. Dette gjelder også mange unge mennesker.
Norge er et av de rikeste landene i verden. Likevel vokser 78 000 norske barn opp i fattigdom, og mange i familier med innvandrerbakgrunn. Årsakene til fattigdom er sammensatte; lav inntekt grunnet arbeidsledighet eller fordi en har mange barn å forsørge. Venstre har som mål å løfte alle barn ut av fattigdom. Derfor vil Venstre at barns oppvekstvilkår skal være vår viktigste sak de neste fire årene. Vi vil satse spesielt på skole, barnehage, barnevern, helsetjenesten og andre deler av det offentlige som kan redusere fattigdom. Agder skal bli den beste landsdelen å vokse opp i – for alle.
Elevene i videregående skole må sikres medvirkning i styring av skolene. Deltagelse i elevdemokratiet er en viktig læringsarena for å skape aktive samfunnsborgere. Å ha medinnflytelse gir motivasjon og drivkraft til å tilegne seg kunnskap og kompetanse. Skoler som skal lykkes må involvere alle i skolesamfunnet og utnytte ressursene til den enkelte elev og lærer, både faglig og sosialt. Det er et overordnet mål å skape et inkluderende arbeidsmiljø.
Gode helsetjenester er en forutsetning for et godt velferdssamfunn. Kommunale og statlige helsetjenester og samhandlingen mellom dem skal være slik at man skal føle trygghet både for tilgjengelighet og kvalitet. Innenfor et stort geografisk område som Agder, vil tilgjengeligheten til helsetjenestene variere, men god samhandling mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten og riktige prioriteringer, vil gjøre det mulig å sikre gode helsetjenester til alle Agder innbyggere. Gode helsetjenester for alle innbyggere er en forutsetning for å skape et levende Agder hvor man kan etablere seg i hele regionen og fullt ut bidra til vekst og velstand.

Venstre mener dette må gjøres for å styrke levekårene på Agder:
• Styrke helsestasjonenes tilbud før og etter fødsel. Alle kommunale helsestasjoner skal ha fireårskontroll.
• Styrke det barne- og ungdomspsykiatriske tilbudet ved sykehusene på Agder og spesielt sørge for bedre løsninger for overgangen fra ungdoms- til voksenpsykiatri.
• Elever som har fullført grunnskolen, men som har for dårlig grunnlag til å kunne gjennomføre videregående opplæring, får tilbud om et ekstra år før videregående.
• Ha en desentralisert tannhelsetjeneste.
• Elevene i videregående skoler skal ha innflytelse på utviklingen av skolen. Deltagelse i klasseråd, elevråd, elevkomiteer og elevbedrifter er viktige arenaer for å skape en sosialt og faglig bedre skole.
• De videregående skoler skal tilrettelegge for at elevene har utstyr til og muligheter for fysisk aktivitet i friminutt og midttimer.
• Alle videregående skoler må ha et bredt og tverrfaglig helsetilbud på skolen, med helsesøster og annet helsepersonale som psykiatrisk sykepleier og psykolog, samt PP-tjeneste, rådgiver- og oppfølgingstjeneste.
• Gi tilbud om videregående opplæring også til ungdom mellom 21 og 25 år som ikke tidligere har fått fullført utdanningen sin.
• Antallet læreplasser må økes. Lærlingtiden er en sentral del av den yrkesfaglige utdanningen, derfor mener Agder Venstre at fylkeskommunen har et særlig ansvar for å ansette lærlinger. Når fylkeskommunen utlyser oppdrag må det være et krav om at underleverandøren må ha lærlinger med på oppdraget.
• Det må legges opp til alternative skoleløp for spesielt begavede og dyktige elever i den videregående skolen.
• Innføre aktivitets- og opplevelseskort i alle kommuner på Agder og engasjere private aktører til spleiselag.
• Det må være tilbud om teknisk og allmenne fag (TAF) der elevene kan velge både fagbrev og studieforberedelse gjennom et løp på fire år.
• Skolen skal være et sted for mestring. Derfor må fylkeskommunen tilby mer praktisk undervisning og arbeidspraksis til elever som sliter med teoretiske fag.
• En god skole er avhengig av dyktige lærere og god skoleledelse. Derfor må det gis mer midler til etter- og vider
• Styrke rusomsorgen, der nøkkelord er å skape selvtillit og verdighet.
• Ventetiden på behandling må ned, og ettervernet må styrkes.
• Aktivitetskort på kultur- og idrettsområdet for barn og unge i lavinntektsfamilier.
• Legge vekt på folks ansvar for egen helse gjennom økt satsing på folkehelsetiltak som fysisk aktivitet og informasjon om sunt kosthold.
• Forbedre ordninger som stimulerer arbeidsgivere til å rekruttere fra grupper som i dag har problemer med å få jobb.
• Styrke integreringen av innvandrere, med særskilt fokus på deltakelse i arbeidslivet.
• Være åpen for mer bruk av offentlig-privat samarbeid (OPS) ved utbygging, finansiering og refinansiering av institusjoner innen helsetjenesten og pleie- og omsorgssektoren.
• Pasientsikkerhet og behandlingskvalitet alltid står i fokus ved utvikling av SSHFs organisasjon og funksjonsfordeling.
• Sentrale myndigheter gir styringssignaler gjennom nasjonale sykehusplaner som ivaretar behovet for hensiktsmessig funksjonsfordeling og at dette blir fulgt opp ved SSHF.
• Fagmiljøene mellom de tre sykehusene i Flekkefjord, Arendal og Kristiansand utvikler en kultur hvor samhandling og felles mål for sykehusene på Sørlandet står sentralt.
• Handlingsplanen for Sørlandet sykehus 2030 skal balansere funksjonsfordelingen mellom sykehusene slik at sentrale akutt og fødefunksjoner ivaretas ved alle tre sykehus og at øvrige funksjoner fordeles for å understøtte dette.

Skape framtidens næringsliv
Venstre vil satse på å utvikle det kompetansebaserte næringslivet. For å trekke til oss allsidig arbeidskraft, er et rikt kulturliv overmåte viktig. Vi må støtte bedriftene som har framtida foran seg og de arbeidsplassene som ennå ikke er skapt. Vi er spesielt opptatt av de minste bedriftene, gründerne og selvstendig næringsdrivende.
Venstre er uavhengig av særinteresser og ikke bundet til bestemte næringer. Derfor har vi en helhetlig politikk for verdiskaping, med det mål for øye å frigjøre skaperkraft i regionen og sikre grunnlaget for framtidig velferd og personlig utvikling for alle.
Det er mye å være stolt over i næringslivet på Agder. Prosessindustrien omstiller seg og gir viktige bidrag til utviklingen av en industri for fornybar energi. Leverandørindustrien til olje- og gassvirksomheten er verdensledende. For å få et enda mer allsidig næringsliv er det stort behov for såkornkapital til gründere – og fond for omstilling og nyskapning.
Venstre bryr seg like mye om små bedrifter som store, og vi har et spesielt engasjement for alle som tør ta sjansen på å starte egen bedrift, uansett bransje. Derfor får også den lille butikken eller håndverkerfirmaet vår oppmerksomhet. Det offentlige skal være en aktiv og upartisk tilrettelegger, slik at konkurransen mellom bedriftene blir åpen og rettferdig.
Morgendagens næringsliv er avhengig av effektive og bærekraftige transportløsninger. Derfor er det viktig å bygge ut og vedlikeholde jernbanen, havnene og sørge for trafikksikre og effektive stamveier i landsdelen vår. Nybygging av vei og jernbane bør være mest mulig skånsom. Natur og kultur- og bomiljø bør skjermes i størst mulig grad ved bruk av tunneler.
Studenter og ansatte ved Universitetet i Agder og høyskolene er en stor ressurs for landsdelen. Universitetet og høyskolene har stor betydning for den kulturelle, sosiale og økonomiske utviklingen i landsdelen. For å få utnyttet dette, er det viktig for vertskapsbyene Grimstad og Kristiansand å tilrettelegge for at studenter, lærere og forskningsmiljøer blir en integrert del av bymiljøene og samfunnsliv for øvrig.
Venstre mener dette må gjøres for verdiskapingen på Agder:
• Forsterke samarbeidet mellom UiA, høyskolene og næringslivet om nyskapning og bedriftetableringer med utgangspunkt i forskningsresultater.
• Arbeide for at den statlige finansieringen av Universitetet i Agder kommer opp på samme nivå som de andre universitetene, blant annet for å øke for
• Støtte prosjekter som tar sikte på å heve den internasjonale konkurransekraften i næringslivet ved at bedrifter i samme bransje deler kunnskap og samarbeider om felles utfordringer, slik som Eyde-nettverket (teknologi prosessnæringen), NODE (olje- og gassnæringen) og USUS (kultur- og opplevelsesnæringen).
• Venstre ønsker å etablere samfunnsvitenskapelige klima- og energihus i tilknytning til større videregående skoler i nært samarbeid med næringslivet.
• Satse på utbygging, oppgradering og vedlikehold av trafikksikre og effektive veier, spesielt E-18, E-39 og RV9.
• Sørge for å skjerme natur, kulturmiljø og boliger i størst mulig grad ved utbygging av nye vei- og jernbaneanlegg, bl.a. ved å legge traseer i tunneler der det er mulig.
• Satse på verdiskapning og et tettere samarbeid mellom næring og skole ved å bl.a støtte utbyggingen av den kreative folkehøgskolen SKAP i Mandal.
• Arbeide for at det gis bedre tilgang til risikovillig kapital.
• Styrke langsiktig areal- og transportplanlegging, slik at næringslivet får rammevilkår som er gode og forutsigbare.
• Fjerne krav som diskriminerer selvstendige næringsdrivende fra å få støtte fra offentlige ordninger.
• Styrke den offentlige veiledningstjenesten og forenkle regelverket for nyetableringer og småbedrifter.
• Endre det fylkeskommunale regelverket for handelsetableringer, slik at etablering av handelsvirksomhet i og nær sentrum av byer og tettsteder får bedre vilkår enn kjøpesentrene langs E18 og E39.
• Bidra til grønn omstilling i næringslivet ved å stille krav om at bedrifter som vil levere varer og tjenester til det offentlige, må være godkjent som Miljøfyrtårn eller ha annen miljøsertifisering fra og med 2018.
• Fra samme tidspunkt skal offentlige investeringer og støtte kun gis til virksomheter som er klimanøytrale.
• Gå gjennom sammensetningen av offentlige styrer, råd og utvalg som har med næringsutvikling å gjøre, for å sikre bred representasjon og legge til rette for nytenkning og maktspredning.
• Større havner bør utbygges, da mer gods bør fraktes til sjøs.
• Landbruket i Agder er viktig for bosetningen i hele landsdelen, biologisk mangfold, kulturlandskapet og matproduksjonen.
• Matproduksjonen skal være trygg, miljøvennlig og langsiktig.
• Sjømat- og fiskerinæringene må få gode, bærekraftige rammevilkår som sikrer vekst og inntektsgrunnlag langs hele kysten.
• Øke andelen økologisk drevet jordbruksareal.

Klimakampen skal vinnes
Et grunnleggende liberalt prinsipp er å leve slik at det ikke går ut over framtidige generasjoners mulighet for gode livsvilkår. Vi har alle et ansvar for hverandre og for framtiden.
Respekt for naturens egenverdi og bærekraft er en viktig del av ansvaret. Vi har et moralsk ansvar for de som kommer etter oss.
Jordens klima endres gjennom store utslipp av klimagasser som skyldes menneskelig aktivitet. De viktigste utfordringene i Norge er knyttet til energi og transport. I dag er reisetiden med tog mellom Sørlandet og hovedstaden ikke konkurransedyktig med fly eller bil.
Jernbanen bør ligge der folk bor. Ved å sørge for forsert planlegging av jernbanen, en planlegging som må ses i sammenheng med planlegging og valg av trasé for ny stamveg, skal Sørlandsbanen gjennom Agderfylkene bli først ute når Norges nye hurtigtogsystem skal utbygges. På Sørlandet innebærer det at jernbanetraseen må legges langs kysten mellom Gjerstad og Egersund. Gjennom Setesdal vil Venstre ha bussruter med kommunikasjon med Haukeliekspressene og tog/buss ved kysten.
Sykkel er et miljøvennlig og helsefremmende transportmiddel som gir stor individuell frihet. Introduksjon av el-sykkel har gjort sykkel ytterligere attraktivt som transportmiddel. Tilrettelegging for bruk av sykkel er et viktig samfunnsanliggende. Stadig flere voksne sykler til jobb, men relativt sett er det færre barn og unge som nå bruker sykkel enn tidligere. Den trenden må snus. Skal sykkelen velges foran bilen, er det avgjørende at det er både trygt og tidseffektivt å sykle på korte distanser.
Det må tas hensyn til miljøet i alle sammenhenger. Kortsiktighet og særinteresser må vike der det er nødvendig, og føre-var-prinsippet må ligge til grunn for alle beslutninger. Det er nå på tide å satse på kollektivtransporten. Bussene må gå oftere og koste mindre. Sørlandet trenger bedre og mer effektive løsninger for jernbanen – både mellom byene på Agder, og til og fra landsdelen. Det skal alltid være mulig å velge miljøvennlige alternativer.

Venstre mener dette må gjøres for klimaet på Agder:
• Vestfoldbanen og Sørlandsbanen må kobles sammen for å korte ned togtiden mellom Kristiansand og Oslo til 3 timer.
• Starte planleggingen av en ny trasé på Sørlandsbanen mellom byene langs kysten fra Gjerstad til Egersund.
• Arbeide for at lokale stasjoner ikke skal legges ned, slik at miljøvennlige transporttilbud kan benyttes.
• Satse stort på forbedring av kollektivtransporten mellom byene på Sørlandet, slik at det blir lettere å bo et sted og arbeide et annet.
• Sikre et godt busstilbud både østover og vestover fra Kjevik.
• Styrke busstilbudet gjennom Setesdal.
• Fase ut fossilt drivstoff av kollektivtransporten innen 2020.
• Lavere pris og økt tilgjengelighet til kollektivtrafikk på Agder.
• Sykkeltrafikk må gis fortrinn i bymiljøer og tettbygde strøk for å gi økt fremkommelighet.
• Prioritere og anlegge sykkelveier som effektive snarveier.
• Respektere at syklende og gående er to forskjellige trafikantgrupper som i størst mulig grad bør være adskilt i trafikken.
• Det må foretas en gjennomgang av praksis for hvordan en merker og skilter sykkelveger og sykkelfelt for å bedre tydeliggjøre syklistenes plass i trafikken
• Det må avsettes arealer til sykkelparkeringsplasser i byområder og tettbygde strøk, og i tilknytning til kollektivknutepunkt.
• Det må anlegges gode sykkelparkeringsanlegg på skolene, fortrinnsvis med overbygg
• Det vurderes hvor det er tjenlig å etablere ladestasjoner for el-sykler .
• Det må tilrettelegges for tursykling og utarbeides kart over ulike ruter.
• Støtte etableringer av ladestasjoner og hurtigladestasjoner for elbil.
• Grønne områder og tilgangen til sjøen i byene må bevares og utvikles for Agder, med respekt for klassisk miljøvern og urørte sammenhengende naturområder.
• Planlegge byer og tettsteder slik at mesteparten av transportøkningen kan tas med effektiv kollektivtransport.
• Være villig til å bruke rushtidsavgift og bompenger som trafikkbegrensende tiltak, og for å finansiere miljøvennlig samferdsel.
• Vi vil ikke ha oljeboring i Skagerrak, og oljevernberedskapen langs Sørlandskysten må styrkes ytterligere.
• Kystsonen og kystkulturen har stor verdi, og må bevares også for fremtiden – ikke bygges ytterligere ned. Bevaring krever god og langsiktig ar
• Utnytte de mulighetene vindkraft gir på land og til havs, der konfliktnivået ved naturinngrep ikke blir for stor
• Arbeide for å utvikle Agder som Norges fremste region når det gjelder klimaløsninger, blant annet i en offentlig-privat satsing på teknologiutvikling for fornybar ener
• Det iverksettes et energiprosjekt med mål om 10 prosent reduksjon i energiforbruket. Prosjektet skal omfatte videregående skolebygg, administrasjonsbygg og andre bygg som fylkeskommunen eier og bruker.
• Gå inn for at all offentlig virksomhet i Agder-fylkene skal være klimanøytral innen 2018, med lavest mulig bruk av kjøpte klimakvoter.
• Utarbeide en felles vindkraftplan for Agder med respekt for klassisk miljøvern og urørte sammenhengende naturområder. Den skal sikre at utbygging ikke fører til store, ødeleggende naturinngrep og høyt konfliktnivå.
• Gå inn for avvikling av pelsdyrnæringen på Agder.

Slipp kreativiteten løs
Et sterkt og robust kulturliv i Agder danner grunnlag for vekst og livskvalitet. Kultur skaper glede, tilhørighet og nye erkjennelser.
Derfor er det en viktig oppgave å videreutvikle et skapende kulturliv der ulike mennesker kan bidra og oppleve det kulturelle mangfoldet. Et kreativt Agder er et mål i seg selv, og skaper grunnlag for næringsutvikling og gjør regionen attraktiv. Det offentlige skal stimulere til bred kulturell aktivitet og sikre aktørene i kulturlivet frihet og uavhengighet.
Frivillig sektor er både formidler, samfunnsaktør og en av kulturens viktigste bærere. Venstre vil redusere den statlige detaljstyringen av kultursatsingen og styrke kulturoverføringene slik at det gis grunnlag for mer mangfold og lokal frihet. Venstre vil skape grunnlag for profesjonelle produksjoner av høy kvalitet i de store kulturinstitusjonene våre. Frivillige og profesjonelle miljøer utfyller hverandre og er avhengige av hverandre. Det skal være attraktivt for kunstnere og annen kreativ virksomhet å etablere seg i Agder.

Venstre mener det er viktig at barn og ungdom har gode muligheter til å skape og organisere sin egen ungdomskultur. Det offentlige må derfor tilrettelegge for de frivillige barne- og ungdomsorganisasjonene gjennom gode og ubyråkratiske støtteordninger. Å gi en god finansiering av barne- og ungdomsorganisasjonene er nødvendig for å gi alle barn og unge en reell mulighet til å delta, og er en anerkjennelse av all den dugnad og frivillig innsats som blir utført i felleskap av barn og voksne.
Venstre mener dette må gjøres for kulturen på Agder:
• Øke støtten til barne- og ungdomsorganisasjonene.
• Styrke den kulturelle grunnmuren i bibliotek, kulturskole, fritidsklubber og den frivillige kulturaktiviteten, som i liten grad har fått være med på kulturløftet det siste tiåret.
• Prioritere kulturarenaer på lik linje med idrettsarenaer, både med penger, kartlegging og støtteordninger.
• I samarbeid med det profesjonelle og frivillige kunstnermiljøet i Kilden i Kristiansand, sikre kulturopplevelser på høyt nivå, til en akseptabel pris.
• Arbeide for etablering av landsdelsscene for folkemusikk i Valle.
• Styrke kulturinstitusjonene på Agder, fordi faglig sterke miljøer skaper kvalitet.
• Sørge for høy kulturkompetanse i styrene for kulturinstitusjonene.
• Styrke kunstnerens rolle som fri og selvstendig næringsdrivende gjennom bedre og enklere forhold for kulturbedrifter og -gründere.
• Sikre tilgjengeligheten til gode og rimelige arenaer for bredden av kulturlivet, også den uorganiserte.
• Arbeide for kulturfaglig tilrettelegger- og utviklerkompetanse i alle kommuner
• Sikre verneverdige bygninger, kulturminner og kulturlandskap.
• Prioritere bygging og vedlikehold av idrettsanlegg og tilrettelegging for friluftsliv.
• Innføre redusert eiendomsskatt og rabatterte avgifter for bevaringsverdige og fredede boliger.
• Satse videre på festivaler og kulturarrangementer som landsdelens varemerke, og gi økt driftsstøtte direkte til arrangementene.
• Støtte tiltak og organisasjoner som bidrar til bedre folkehelse, blant annet friluftsrådene.
• Legge til rette for møteplasser på tvers av alder, trosretning, språk og kultur.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**