Landsmøte 2015 i Tromsø

Iver Nordseth, Ragnhild Helseth og Pål Farstad, Møre og Romsdal Venstre

Fire nordmøringer var blandt delegatene fra Møre og Romsdal Venstre som deltok på landsmøtet i Tromsø 10.-12.april. Fra Kristiansund møtte fylkesleder Ragnhild Helseth som delegasjonsleder. De andre nordmøringene var stortingsrepresentant Pål Farstad, gruppeleder for fylkestingsgruppa Iver Nordseth og varaordfører på Smøla Tove Norøm Rokstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Tema for landsmøtet var Kunnskap, klima og grønn vekst.
Behandlingen av dokumentet Grønn vekst var hovedsaken på landsmøtet. Her hadde Møre og Romsdal gitt innspill i første høringsrunde som var tatt inn. Det gjaldt tema miljøvennlig transport for maritim sektor, marine næringer og alternativ energiproduksjon. Til landsmøtebehandlingen hadde delegasjonen sendt inn endringsforslag der flere ble tatt inn.

Ragnhild Helseth fikk flertall for sitt tilleggsforslag om husdyrhold etter argumentasjon i landsmøtet.

Det ble behandlet seks politiske uttalelser, først i parallellsesjoner før avstemming i plenum. Ragnhild Helseth og Tove Norøm Rokstad deltok i sesjonen som behandlet uttalelse om Tidlig innsats for å sikre like muligheter”, og deltok aktivt i debatten med innlegg.

Møre og Romsdal Venstre hadde sendt inn forslag til politisk uttalelse med tittel “Verdens mest effektive og miljøvennlige sjøtransport”. Tema fra denne uttalelsen var sentral både i behandlingen av dokumentet Grønn vekst, og berørt i generell politisk debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**