Nestleder Ola Elvestuen på besøk i Kristiansund

Fra v.: Roald Røsand, Pål Farstad, Ragnhild Helseth og Ola Elvestuen, Foto: Kristiansund Venstre

Mandag 22.juni sto i petroleum og operaens tegn da Ola Elvestuen sammen med Pål Farstad besøkte Kristiansund med omvisning på Vestbase og møte om planene for Opera- og kulturhus.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Leder av Energi- og miljøkomiteen
Ola Elvestuen, nestleder i Venstre og leder av Stortingets energi- og miljøkomite, besøkte Kristiansund og Averøy sammen med vår egen stortingsrepresentant Pål Farstad.

Ordførerkandidatene i Kristiansund og Averøy
Ordførerkandidat Ragnhild Helseth i Kristiansund og Venstres ordførerkandidat i Averøy Roald Røsand var med, sammen med representanter fra lokallagene. Fra Krstiansund Venstre møtte Andreas Sandvik. Ved besøket på Vestbase var Kristiansund kommune representert ved oljerådgiver Helge Hegerberg.

Besøk på Vestbase AS
Formiddagen gikk til et meget interessant besøk ved Vestbase. Orientering om virksomheten ble gitt av administrerende direktør Alf Dahl. Aktuelle utfordringer knyttet til petroleumsvirksomheten ble utvekslet.

Statoil og Halaas og Mohn
Ola Elvestuen med følge besøkte deretter Halaas og Mohn AS. Det ble der vist rundt i den nye rigg- og subsea-hallen og orientering ble gitt av Lars Sevaldsen.
Siste besøk på Vestbase var hos Statoil der besøket fikk se de tekniske løsningene som nå settes sammen for Åsgaard havbunnkompresjon, en nyvinning innen subsea-teknologi.
For lederen av Energi- og miljøkomiteen Ola Elvestuen var dette et viktig besøk for ved selvsyn å orientere seg om mulighetene for mer effektiv utnytting av gassfelt; en ny teknologi i verdensklasse som ble presentert av Bjarne Brunsvik.

Opera- og kulturhus
Mandag ettermiddag ble det avholdt et møte med Operaen i Kristiansund, OiK og Stiftelsen Nordmøre museum, SNM. Tilstede var operasjef Line Lønning Andresen, styreleder i OiK Bjarne Elde og direktør ved SNM Ståle Tangen. Planene for Opera- og kulturhus med museum ble presentert for Venstre sin delegasjon med Ola Elvestuen og Pål Farstad i spissen.

Besøk i Averøy
På Averøy ble det gitt orientering om virksomheten til Betonmast Røsand AS og planene som Biocluster AS arbeider med. På Langøya ga Stranda Prolog AS orientering om sin bedrift, og det ble besiktelse av en nyutviklet flåte for rensing av lakselus; et laksehospital, som snart er snart klar for overlevering. Formålet er bekjempelse av lakselus. Besøket ble avsluttet om bord på ringnotsnurperen «Liaholm».

Rastarkalvspelet
Søndag 21.juni fikk Ola Elvestuen og Pål Farstad overvære Rastarkalvspelet på Frei i Kristiansund. Flere av våre Venstre-medlemmer er med som frivillige. Ragnhild Helseth, Asgeir Hansen og Andreas Sandvik var også tilstede som publikum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**