15 budsjettkrav for grønn omstilling

Foto: Jo Straube

– Vi har høye forventninger til statsbudsjettet, og vi har 15 tiltak som må komme på plass for å sikre den grønne omstillingen vi må gjennom, sier Venstres Sveinung Rotevatn til Dagens Næringsliv i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

De siste ukene har det blitt skrevet mye om nedgangen i oljebransjen, som fører til både tapte arbeidsplasser og lavere inntekter for bedrifter. Venstre mener dårlige tider i oljebransjen gir nye muligheter for norsk næringsliv, og fremmer 15 forslag for å skape nye, bærekraftige arbeidsplasser i Norge.

Vi må ikke sementere eksisterende næringsstrukturer, spesielt ikke når det er snakk om en næring med store klimautslipp

Sveinung Rotevatn

– Det som er behovet nå, er en grønn investeringspakke. Situasjonen Norge er i viser hvor farlig det er å gjøre seg veldig avhengig av prisen på en enkelt råvare. Det gjør økonomien vår sårbar, men nå har vi en god sjanse til å gjennomføre en riktig omstilling, sier Sveinung Rotevatn til Dagens Næringsliv. Han mener tiltak som primært tar sikte på å dempe fallet for oljenæringen vil virke mot sin hensikt på sikt.

Les saken på DN.no

– Det Erna ikke bør gjøre er å lytte til LO og Frp som vil ha skattelette for oljenæringen. Det vil være å sementere eksisterende næringsstruktur. Det skal vi være skeptiske til, særlig når det er en klimafiendtlig næringsstruktur. Jeg håper dette er en fristelse som Erna Solberg unngår, sier Rotevatn til DN. Han understreker at både fallet i oljepris og Norges klimaforpliktelser tilsier at norsk næringsliv må se de nye mulighetene det grønne skiftet gir.

– Det er alltid farlig å spå om oljeprisen, men vi ser tydelig hvilken vei utviklingen går. Det grønne skiftet er allerede i gang. Det er veldig få som spår at oljeprisen vil komme tilbake til samme høyde som før. Det vil være risikabelt å satse på det. Likevel skal vi ikke slå bena under næringen. Det er en tøff situasjon for bransjen og som vestlending kjenner jeg flere som har mistet jobben. Men ekstraordinære tiltak og skattelettelser for oljenæringen vil være farlig for norsk økonomi, sier han til DN.

Innovasjon er viktig

Sveinung Rotevatn fremmer 15 budsjettkrav for grønn omstilling

For å legge til rette for omstilling og nye arbeidsplasser, er innovasjon en viktig del av løsningen. Derfor foreslår Venstre økt satsting på nye såkornfond med miljøprofil, og endring i mandat og oppgaver for Innovasjon Norge, Siva og Argentum for å fremme grønne vekstkraftige bedrifter. Det er allerede flere bedrifter på Vestlandet som har brukt høyt kvalifiserte arbeidskraft i regionen på å omstille seg til innovative grønne teknologiløsninger og produkter. Slike innovative bedrifter må vi ha flere av for å skape nye arbeidsplasser og for å øke den norske konkurranseevne.

Venstre har lagt frem en tiltakspakke som vil bidra til å skape nye, grønne arbeidsplasser i Norge. Disse tiltakene vil stå sentralt i Venstres budsjettforslag for 2016 og dermed i Venstres forhandlinger med regjeringspartiene om budsjettet.

Les mer om Venstres tiltakspakke for grønne jobber

– Vi må få på plass skattefradrag for enøktiltak i egen bolig. Det vil sørge for å holde oppe investeringstakten i boligmarkedet og bidra til at det blir bygget klimavennlige boliger. Skattefradraget forventer vi er på plass fra 1. januar 2016. Vi vil også skru opp en del miljøavgifter. Målet for tiltakene må være å sikte seg inn på økte investeringer innen samferdsel, og bygge grønn infrastruktur for å bidra til en omstilling i økonomien, sier Rotevatn til DN. Han understreker at det er spesielt bedrifter i en oppstarts- og vekstfase som trenger drahjelp for å skape nye arbeidsplasser.

– Vi trenger et fritak for arbeidsgiveravgift i tre år for bedrifter med mindre enn fem ansatte. Dette er bedrifter i
oppstartsfasen, og Venstres forslag vil være en målrettet skattelettelse til de som våger å satse på nye ideer og skape nye arbeidsplasser, avslutter Rotevatn.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**