Ja til etter- og videreutdanning for lærere

Romerikes blad (RB) har lansert en «valgomat»; Velgerhjelpen. Eidsvoll Venstre vil gi deg en veiledning til våre svar. I dag begrunner vi hvorfor vi heller vil ha etter- og videreutdanning for lærere, enn høyere lærertetthet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

RBs Velgerhjelpen består av 20 spørsmål. Halvparten av dem er det partiene sentralt som har gitt svaret på, og den andre halvparten er det partienes lokallag som har svart på. Velgerhjelpen dekker 14 kommuner på Romerike.

Blant spørsmålene Eidsvoll Venstre har gitt svar på, er dette: «Er etter- og videreutdanning av lærere viktigere enn flere lærere?». Alternativene du kan velge mellom er «ja» og «nei».

Venstres svar er ja.

Forskningen er klar på at læreren er den enkeltfaktoren i skolen som har størst betydning for elevenes læring. For oss i Venstre er det derfor avgjørende at alle elever i Eidsvollskolen skal møte en profesjonell og dyktig lærer i klasserommet.

Eidsvoll Venstre mener også at lærertetthet har betydning, men i dagens debatt er lærertetthet satt opp mot etter- og videreutdanning for lærere. Enkelte partier ønsker å innføre en nasjonal norm for lærertetthet, som vil kreve flere lærere inn i skolen. Venstre mener at dette er å begynne i feil ende. Dette vil kun føre til at kommunen blir tvunget til å ansette ufaglært personale, uten utdannelse og uten forutsetning til å klare de oppgavene som skolen forventer av dem.

Hvis vi skal gjøre læreryrket attraktivt og få flere studenter til å ønske seg inn i skolen, må fokuset være på lærerens profesjonalitet.

Eidsvoll Venstre har tro på profesjonalitet i alle ledd. Vi ønsker en veldrevet kommune som skal være en attraktiv arbeidsplass for gode lærere i skolen vår. For å sikre dette ønsker vi å legge til rette for et profesjonelt miljø i skolene, der de som allerede er ansatt men mangler relevant utdannelse skal få støtte til å fullføre utdannelsen sin, og der alle lærere skal få tilbud om kurs og videreutdanning for å oppdatere seg på fagene sine.

I tillegg ønsker vi en stor satsing på teknologi i skolen. Dagens unge vokser opp omgitt av teknologi som iPad, nettbrett, PC, smarttelefoner, data- og TV-spill. Her ligger det store muligheter som ikke blir utnyttet i dag. Det er viktig for oss i Venstre å ha et aktivt og åpent forhold til denne teknologien, og vi mener at med bevisst og riktig bruk vil slik teknologi kunne gjøre skolehverdagen bedre for alle. Dette gjelder både for elevene, som hver især har en lovfestet rett til tilpasset opplæring, og for lærerne som vil få tilgang til løsninger som både er tidsbesparende og som gir nye muligheter for pedagogisk kreativitet, og for foreldrene, som er en viktig støttespiller for skolen og som lettere kan få innblikk i elevenes hverdag på skolen. Moderne teknologi er en gullgruve av uutnyttede muligheter.

Men for å kunne ta i bruk nye løsninger på en effektiv og god måte krever det at lærerne får god tid til å gjøre seg kjent med mulighetene. Det nytter ikke å f.eks. kjøpe inn og montere opp digitale tavler, hvis man ikke samtidig setter av tid for lærerne til å lære seg å utnytte mulighetene som disse tavlene gir. Helt konkret vil Eidsvoll Venstre derfor prioritere kurs for lærerne i digitale ferdigheter. Dette kan være knyttet opp til spesifikke produkter og løsninger, eller mer generelle kurs med fokus på å utnytte de ressursene lærerne allerede har tilgang til i dag. Vi ønsker et samarbeid med de andre kommunene på Øvre Romerike, som alle er tilknyttet DGI. Hvilke løsninger som velges vil måtte knyttes opp til dette samarbeidet.

Skole er et viktig satsingsområde for Venstre. For oss vil det alltid være høyt prioritert når budsjettet skal fastsettes. Vi mener derfor det er mulig å få til en satsing på etter- og videreutdanning som ikke går på bekostning av lærertettheten i skolen. Det er viktig å lytte til signalene som kommer fra skolene i kommunen når det gjelder hva de trenger. Selv om Venstre ikke støtter en nasjonal minstenorm for lærertetthet, vil vi lytte til skolene når vi skal avgjøre hvordan satsingen skal utformes i vår kommune.

Artikkelen er også lagt ut på Lesernes EUB 14.07 2015.

Svar på tidligere spørsmål fra Velgerhjelpen på RB:

Nei til eiendomsskatt

Kommunesammenslåing: Eidsvoll – best alene?

Ja til bosetting av flere flyktninger i Eidsvoll

Eidsvoll kan vokse, men skal fortsatt være grønt!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**