Ny trase via Bakkenteigen er uakseptabelt

Foto: Frank Bradford / www.frankbradfordpix.com

Dag N. Kristoffersen, som er 3. kandidat til fylkestinget, begrunner her hvorfor en ny jernbanetrase via høgskolen på Bakkenteigen er en uakseptabel løsning. Vestfold Venstre er i sitt program helt klare på at Skoppum vest-alternativet er det trasevalget som er mest framtidsrettet. I tillegg vil viktige kulturlandskap og jordbruksareal forbli uberørt av så store inngrep som en ny dobbeltsporet jernbane vil utgjøre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

De negative konsekvensene ved å velge jernbanelinjen via Bakkenteigen eller Skoppum øst blir stadig mer dokumenterbare. Jernbaneverkets pågående utredning av dobbeltspor på strekningen Nykirke – Barkåker viser at Bakkenteigen-alternativet innebærer uakseptable konsekvenser også for Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

For Vestfold Venstre er det flere tungtveiende grunner som taler for at linjen via Bakkenteigen må skrinlegges når konklusjonene skal trekkes senere i år.

For det første tilsier hensynet til jordvernet og kulturlandskapet langs store deler av traseen at Bakkenteigen-alternativet ikke kan realiseres. Særlig Borre-skåla og Raet/Adal, som står på listen over nasjonalt verneverdige kulturlandskap, må tas vare på for fremtidens generasjoner. Tapet av høyverdig dyrket mark, med god mulighet for økologisk produksjon, blir meget betydelig ved bygging av dobbeltsporet jernbane.

For det andre vil Adalstjernet og Fogdeskogen bli ødelagt som et unikt verneområde av stor biologisk verdi og som viktig lokalt friluftsområde. Et dobbeltspor presset inn mellom høgskolen og verneområdet vil få helt uakseptable konsekvenser for Adalstjernet (og høgskolen for den del). Vestfold Venstre mener fylkesmannen i Vestfold bør holde fast ved tidligere innsigelse og på den måten skrinlegge Bakkenteigen som alternativ.

Både tjernet og vannåren på Raet kan bli helt eller delvis ødelagt (punktert) som følge av anleggsarbeid. Vannåren gir tilførsel av vann til Adalstjernet.

For det tredje vil en linje via Bakkenteigen ha svært negative konsekvenser for landskap, estetikk og støy. Jernbaneverkets illustrasjoner fremlagt på møtene i juni 2015 viser en ca. 2,5 km lang jernbanebro med høyde på 50-60 meter på det høyeste, altså en høyde som ligger godt over tidligere anslag. En monsterbro på 50 meter vil skape en svært uheldig barrierevirkning og generelt være meget uheldig for fuglelivet i Borrevannet. Det er åpenbart at høye brostrekninger også vil ha støyvirkninger for befolkningen i et større område. Hele togtraseen vil bli en barriere som hindrer ferdsel på tvers av raet, og den vil hindre tur- og friluftsliv øst – vest for lokalbefolkningen.

For det fjerde vil fremføring av dobbeltspor og etablering av togstasjon med tre spor legge beslag på betydelige arealer i området Bakkenteigen, Glenne og Tonsåsen. Det er så vanskelig å finne plass til en dobbeltsporet jernbane i området at Jernbaneverket har funnet det nødvendig å foreslå riving av deler av høgskolens nye bygningsmasse!

Muligheten for fremtidig utbygging av både nærings- og boligområder i dette verdifulle området reduseres. En dobbeltsporet jernbane vil etter vårt syn ikke være forenlig med planlagt boligbygging i Tonsåsen, blant annet grunnet støy.

Høgskolens ledelse må bruke forstand og vurdere om høgskolen og næringslivet er tjent med en jernbane som tar verdifulle arealer og ”låser” høgskolen inne mellom Hortensveien og dobbeltsporet.

Når Jernbaneverket i løpet av høsten 2015, legger frem forslag til lokalisering av stasjoner og knutepunkt for de aktuelle linjealternativene, vil det bli ytterligere dokumentert at det ikke lar seg gjøre å finne en fremtidsrettet løsning for ny jernbane via Bakkenteigen.

Forkjempere for Bakkenteigen-alternativet har så langt ført en debatt uten faglig forankring. Det pågående utredningsarbeidet viser at det er tungtveiende faglige innvendinger mot Bakkenteigen. Samtidig er Bakkenteigen-alternativet etter alt å dømme vesentlig mer kostnadskrevende enn den korteste linjen via Skoppum vest. Kostnadsforskjellen kan utgjøre i størrelsesorden to milliarder kroner. Bakkenteigen-linjen er to km lenger og krever meget dyre broløsninger, på usikker leire-/fjellgrunn i Borre-skåla. I tillegg kommer betydelige kostnader som følge av eventuell riving av høyskolebygg og kostnader knyttet til stasjon, knutepunkt og veisystem.

Det er grunn til å minne om at utbyggingen av Intercity-strekningene på Østlandet skal gjennomføres innenfor det samme stramme budsjettet – og innenfor en stram tidsplan. Ut fra det perspektivet mener Vestfold Venstre det er uforsvarlig å velge den lengste og dyreste jernbanelinjen, som har sterkt negative konsekvenser for jordvern, kulturlandskap, kulturminner og natur. Konfrontert med fakta blir Bakkenteigen – og Skoppum øst – et stadig dårligere alternativ.

Dag N. Kristoffersen
3. kandidat for Venstre ved fylkestingsvalget

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**