Krever bedre vilkår for småbedrifter

Foto: Jo Straube

Norge står overfor utfordringer knyttet til økende ledighet, spesielt knyttet til olje- og gassindustrien. Venstre legger nå frem tre tiltak til regjeringen for å få en vitamininnsprøytning til norske gründere og småbedrifter.

Flere ben å stå på

– Med den vanskelige situasjonen oljenæringen er i dag er det viktig at vi får flere ben og stå på i næringslivet. Dessverre er det mange som ikke tør å ta sjansen på å forlate en trygg tilværelse som arbeidstaker for å starte egen bedrift. Terskelen må senkes, sier Venstres næringspolitiske talsmann, Pål Farstad.

Venstres forslag

Venstre mener det er tre sentrale punkter som må inn i en ny gründerplan.

– Vi vet at en av de viktigste grunnene til at folk vegrer seg for å starte egen bedrift er de dårlige sosiale rettighetene for selvstendig næringsdrivende. Disse må bedres, slik som sykelønn, økt rett til omsorgspenger ved barns sykdom og økte muligheter for pensjonsinnskudd, sier Farstad, og fortsetter,

– Større trygghet i hverdagen vil gjøre det mer ettertraktet å bli gründerne. Dette er kanskje spesielt viktig for kvinner, som vi vet er i mindretall blant de som starter nye bedrifter.

Videre krever Venstre at småbedrifter skal ha rett til minstefradrag som et alternativ til fradrag for kostnader, og å kutte arbeidsgiveravgift de første tre årene for småbedrifter opp til 5 ansatte.

– Dette er viktig for bedrifter i oppstartfasen, og er målrettede tiltak for å få flere til å satse på egne ideer og entrepenørskap, sier Farstad.

Venstre vil satse på gründere og småbedrifter. Ved å løfte opp de smarte hodene skaper vi de nye løsningene vi skal leve av i fremtiden.

Pål Farstad

Gründerplan

Venstre mener regjeringen har vært for lite ambisiøse med tiltak for å hjelpe småbedrifter og gründere.

I revidert statsbudsjett ble Venstre enige med regjeringen om å bruke 40 millioner til nytt såkornfond til oppstartbedrifter. Dette er viktig for bedriftene oi oppstartsfase, men er langt fra nok. Venstre hilser derfor velkommen Monica Melands nye gründerplan som vil bli lagt frem i høst, og spiller nå inn de tre budsjettkravene som en del av satsingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**