Et klimaløft for kommunene

Illustrasjon: venimo / creativemarket.com

Venstre mener at norske klimagassutslipp må ned. I 2012 var de norske utslippene på 52,7 millioner tonn. Skal vi klare å nå klimaforlikets målsetning må de norske klimagassutslippene i 2020 ligge på mellom 45- 47 millioner tonn CO2. Det krever internasjonale, nasjonale og lokale grep.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Kommunen som klimaaktør

Kommunene er en viktig klimaaktør, og godt over 20 prosent av Norges totale klimagassutslipp kan reduseres ved hjelp av kommunale- og fylkeskommunale virkemidler.

Kommunene må tas på alvor som en klimaaktør, både av sektoren selv og av staten, og det må stilles mer krav til kommunenes klimaarbeid,

Trine Skei Grande, leder i Venstre

Venstre mener det må på plass en sektorovergripende, forutsigbar og effektiv nasjonal støtteordning som utløser flere klimatiltak i kommunesektoren. Det må jobbes parallelt med nasjonale rammevilkår og lokale tiltak. For å få til dette vil Venstre gi alle landets kommuner både økonomisk handlingsrom og verktøy for å nå klimamålene.

Venstre vil styrke kommunen som klimaaktør.
Venstre vil styrke kommunen som klimaaktør.

70 prosent finansiering av kollektivtransport

For at folk skal kjøre mindre bil må vi ha et kollektivtilbud som er attraktivt og effektivt for kundene. Det krever store og små investeringer, økte informasjonstiltak og smart by- og tettstedsutvikling.

– Staten må bidra med økonomiske virkemidler, og med å utvikle sine eiendommer ved knutepunktene for å bygge attraktive og miljøvennlige steder. Venstre vil at staten skal gi et tilskudd på 70 % til store kollektivinvesteringer i de største byområdene, sier Abid Raja, transportpolitisk talsperson.

Sykkel og gange for klima og folkehelsen

Å sykle og gå er klimaeffektivt og gagner folkehelsen. De fleste reisene vi gjør med bil er under 3 km. Det betyr at vi ofte i stedet for kunne ha gått eller syklet.

– Målet må være sammenhengende gang- og sykkelvegnett slik at alle skoleelever i tettstedene kan sykle og gå trygt til skolen, og voksne kan komme seg til de største arbeidsplassene, sier Abid Raja, transportpolitisk talsperson.

– Venstre vil innføre en tilskuddsordning der staten betaler 50 øre for hver krone av investeringskostnadene for gang- og sykkeltiltak, understreker Raja.

Venstre vil satse på sykkelveier over hele landet.
Venstre vil satse på sykkelveier over hele landet.

Gi kommunene kompensasjon ved klimagassreduksjon

Med utgangspunkt i KS sin modell for klimagassreduksjon som heter KLOKT vil Venstre gi kommunene kompensasjon ved klimagassreduksjon.

– Ved å innføre en belønningsordning for kommunene kan vi legge til rette for langt flere kutt over hele landet. Dokumenterte klimagassreduksjoner skal lønne seg, sier Ola Elvestuen, miljøpolitisk talsperson.

Melde Norge inn i EUs LIFE-program

LIFE er EUs finansieringsprogram for å støtte prosjekter for miljø, naturvern og klima over hele EU. Siden 1992 har LIFE delfinansiert over 4 000 prosjekter og bidratt med ca 3.4 milliarder euro til vern av miljø og klima.

– Dette er en helt naturlig oppfølging av å knytte Norge til EUs klimarammeverk, der vi skal kutte 40 prosent klimagassutslipp frem mot 2030. Totalbudsjettet for dette programmet er 3,4 mrd. Euro i perioden 2014-2020, og vil koste Norge rundt 100 mill. kroner i året, sier Elvestuen.

Venstre 4 tiltak for å redusere klimagassutslipp:

  1. Venstre vil at staten skal bidra med 70 prosent av investeringskostnaden til skinnegående kollektivtrafikk, der staten og kommunene samarbeider om fortetting ved kollektivknutepunkt og stasjonsnære områder.
  2. Venstre vil tredoble sykkelinnsatsen i staten, kommuner og fylkeskommunene de neste fire årene. Venstre vil at staten skal bidra med 50 øre pr kroner kommuner- og fylkeskommuner investerer i sykkeltiltak, og foreslår dette i statsbudsjettet for 2016.
  3. Venstre vil innføre en statlig belønningsordning som gir kommunene kompensasjon ved dokumenterte klimagassreduksjoner. Eksempelvis bør staten dekke merutgiftene ved at man gjør kollektivtrafikken utslippsfri. KS har lanser en modell som heter KLOKT, som kan være et utgangspunkt for dette.
  4. Venstre vil i statsbudsjettet for 2016 melde Norge inn i EUs LIFE-program, som vil gi norske kommuner og fylkeskommuner mulighet til å søke støtte og samarbeid på en rekke områder innenfor miljø- og klimaområdet.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**