Skal redusere byråkratiet for næringslivet

Foto: colorbox

Næringslivet får et nytt forenklingsorgan (Regelråd) og det legges til Hønefoss. – Hensikten er å redusere byråkratiet, og ingen nye forskrifter eller regler skal innføres før de er godkjent av Regelrådet. Gledelig for norsk næringsvirksomhet, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Sekretariatet for rådet legges til Hønefoss og innebærer også 7-8 nye statlige arbeidsplasser.

Trine Skei Grande – Det skal være et uavhengig organ som både skal kontrollere og veilede myndighetene i regelutforming og konsekvensanalyser slik at nye regler, forskrifter og annet er mest mulig hensiktsmessige og bidrar til minst mulig økt byråkrati og administrasjon for dem reglene gjelder – i all hovedsak norske bedrifter, sier Skei Grande.

Venstres forslag i 2010

Bakgrunnen for det nye regelrådet er et representantforslag i Stortinget om å opprette et norsk Regelråd etter modell fra det svært vellykkede forsøket med et tilsvarende Regelråd i Sverige. Forslaget ble støttet av H, Frp og KrF, men den gang stemt ned av Ap, SV og Senterpartiet.

Les også: NHO støtter Venstres forslag

Skal forenkle

Arbeidet med å forenkle myndighetspålagte lover og regler er utrolig viktig for å gjøre hverdagen enklere for landets bedrifter. Dette er den viktigste grunnen til at samarbeidsspartiene nå etablerer Regelrådet, som skal påse at unødvendige belastninger ikke legges på næringslivet gjennom nye lover og forskrifter.

- Vi må gjøre det mye enklere og mindre byråkratiske å drive næringsvirksomhet i Norge. Regelrådet er et forenklingsorgan som både Venstre og NHO har etterspurt lenge.

Trine Skei Grande, leder i Venstre

Venstre om: Forenkling

Flytter ut arbeidsplasser

Samarbeidspartiene viser med dette at det er fullt mulig å legge statlige kompetansearbeidsplasser utenfor Oslo. Det er i tråd med målsetningene i samarbeidsavtalen fra Nydalen.

– På to år har mer enn 300 statlige arbeidsplasser blitt etablert utenfor Oslo, eller flyttet ut av Oslo. Det er 50 prosent flere arbeidsplasser enn hva den rødgrønne regjeringen klarte på fire år, påpeker Skei Grande.

Fra før er bl.a. Nye Veier AS, Skatteklagenemnda og Valgdirektoratet lokalisert utenfor hovedstadsregionen, og nå viser samarbeidspartiene igjen at det er mulig å etablere nye statlige kompetansearbeidsplasser andre steder enn i Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**