Venstre vil ha billigere månedskort på toget

Ola Elvestuen
Ola Elvestuen, Foto: Venstre

Venstre ønsker at det skal være lett, billig og attraktivt å ta grønne valg. – De daglige jobbreisene folk tar står for en vesentlig andel av Norges klimagassutslipp, og det er derfor helt nødvendig å gjøre toget til et mer attraktivt alternativ for flere, sier Ola Elvestuen, nestleder i Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Krav til høstens statsbudsjett

Venstre vil i høstens forhandlinger om statsbudsjettet gå inn for å sette ned prisen på månedskort med 20 %. Dette vil ha en kostnad over statsbudsjettet på ca. 350 millioner. Budsjettutgiften vil reduseres noe ved at flere velger å ta toget.

- Et av de viktigste grepene for å få opp kollektivandelen i Oslo var da Venstre fikk satt ned prisen på månedskortet fra 720 kr til 550 kr. i 2008. Siden den gang har antallet mennesker som velger kollektiv i stedet for bil skutt i været. Nå er det på tide å gjøre det samme for å få opp bruken av jernbanen,

Ola Elvestuen, Venstre

Arnastasjon3

Som et eksempel koster månedskort med NSB mellom Drammen og Oslo 1680 kr. Med Venstres forslag vil denne prisen bli satt ned til 1344,-. Det betyr at en familie som bor i Drammen og hvor begge jobber i Oslo vil spare over 8 000 kr. i året.

Andre eksempler:

  • En person som bor i Voss og jobber i Bergen vil spare nesten 7 000,- i året.
  • En person som pendler mellom Moss og Oslo vil spare over 5 000,- i året.

– Jernbanesatsning er et av Venstres viktigste oppdrag på stortinget. Miljøvennlig transport må være det mest attraktive valget for flest mulig. Det er riktig å prioritere lavere pris på månedskort fremfor enkeltbilletter, fordi det gjør at flere velger tog hver dag, ikke bare en gang i mellom. Det viser erfaringene fra Oslo, sier Elvestuen.

Ola gjennomsiktig

En storstilt satsning på jernbane

Venstres forslag om lavere pris på månedskort vil ikke gå på bekostning av den øvrige satsningen på jernbane.

Venstre om: Jernbane

– Det er åpenbart at vi fortsatt skal bruke store summer på vedlikehold, oppgradering og utbygging av jernbanetilbudet. Lavere pris på månedskort er viktig for å få mest mulig effekt ut av de store investeringene som skal gjøres, sier Elvestuen.

– Venstre har også fått gjennomslag for at det skal etableres et nasjonalt billetteringssystem for jernbanen og resten av kollektivtilbudet, og det gjør det enda mer aktuelt å sette ned månedskortprisen, fordi det vil gjøre månedskortet mer tilgjengelig for flere, uavhengig av hvor de reiser. Vi må sørge for at pris aldri blir et argument mot å ta toget. Tog skal være billigst, raskest og mest behagelig for de fleste reiser, avslutter Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**