Næringsutvikling ute av kontroll

Maria Løkstad Grande er Lier Venstres representant i miljøutvalget., Foto: Ellen Lysenstøen

Den siste tiden har utviklingen av næringsområdet i nærheten av Aker/Kværner på Tranby fått mye oppmerksomhet. Negativ oppmerksomhet. Maria Løkstad Grande er nabo og engasjert lokalpolitiker og ser på utbyggers oppførsel som svært urovekkende.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Lier Venstre er positive til at Lier kommune får flere arbeidsplasser.Vi er også positive til at næringseiendommer ikke plasseres på dyrket mark. Det vi derimot ikke er glad for, er næringspolitikken som føres i Lier kommune.

Idag har ikke kommunen en dedikert person som håndterer næringsutviklingen. Én person har en 10% stilling til å håndtere det som måtte komme av henvendelser. Dette mener Lier Venstre er altfor svakt, når kommunen stadig blir presset til å avse dyrket mark, turområder og bevaringsverdige skogsfelt til plasskrevende næringer. Siden mai iår har det skjedd mye på nabotomten til Aker/Kværner på Tranby, og bråk, støy, støv og skjelvinger etter sprengning har mobilisert en sterk og handlekraftig naboallianse som tar kampen opp mot en unnfallende kommuneadministrasjon, og politikere som sover i timen.

Lier Venstres Tove Hofstad og Geir Cato Kristiansen var med på befaringen på og rundt tomta og var rystet over de store ødeleggelsene i terrenget. (Foto: Benedikte Håkonsen/Lierposten)

Lier Venstre vil ha en næringsrådgiver i en 100% stilling som kan fungere som veileder og tilrettelegger for gründere og selvstendig næringsdrivende, en brobygger mellom kommuneadministrasjonen og Lier Næringsråd og Lier Handelsforening, og som en ambassadør som kan dra ønskede bedrifter til bygda. Bedrifter som ikke krever store arealer og som genererer store mengder trafikk.

Lier Venstre tenker at Lier kommune har litt å gå på når det gjelder informasjon og involvering av innbyggerne. I dette tilfellet på Tranby har man i tillegg har man en utbygger som sannsynligvis ikke har fått gode nok instrukser på hva man kan/bør gjøre i terreng som til vanlig blir benyttet av folk. Lier Venstre synes det er skremmende at utbygger prioriterer bort begrensning av støy, sjenanse og generelt hensyn til innbyggerne som bor i nærheten. I tillegg virker det som om grunneier mangler bevissthet rundt de estetiske sidene ved en slik stor utbygging. Respekt for natur og kulturminner synes å være fraværende.

Lier Venstre mener at politikerne har et ansvar, som ombudsmenn og -kvinner, til å finne de beste løsningene for de som bor i nærheten av, og de som skal utvikle, næringsarealer. Politikere i planutvalget i Lier har det største ansvaret når det kommer til reguleringplaner. De står fagmessig ansvarlig. Både når det gjelder å kommunisere med administrasjonen, men også påse at innbyggere i nærheten av tomta får beskjed av kommunen. Her mener Venstre at leder og medlemmer i utvalget har vært svært uoppmerksomme.

Store endringer i landskapet, sjenerende støy, mye tungtrafikk og farligere skolevei for barn på Tranby er noen av endringene beboere på Tranby har fått erfare de siste månedene. (Foto: Benedikte Håkonsen/Lierposten)

Det kan virke som om grunneier beveger seg i grenseland når det gjelder å ta seg til rette i terrenget rundt næringstomta. Reguleringsplanen har muligens ikke de nødvendige retningslinjer pga “alderdom”, i og med at planen er over 40 år gammel. Det som var synlig under befaringen i september, var at det var fjernet unødvendig mye trær. Dette er til ulempe for de som beveger seg i området, både estetisk, men også støymessig. Her må man ta lærdom av reaksjonene fra innbyggerne i nærheten. Dialog mellom næringsaktør og innbyggere fremmer samarbeid.

Høyres gruppeleder Søren Falch Zappfe har snappet opp saken og bedt administrasjonen om en melding, helt utenom normal saksgang. Det er et tydelig tegn på at det skjer noe. Med tanke på mengdene med masser som skal transporteres bort (ca 60 lass per time i 3 år) så bør ikke utkjøring av disse massene gjøres lenger ned enn det gjøres i dag. Mange skolebarn bruker dette som skolevei og Lier Venstre programfestet at vi vil kjempe for å få regulert bort all tungtrafikk fra Joseph Kellers vei på permanent basis. Dette vil medføre at man må utvide passasjen under E-18 slik at tyngre kjøretøyer kan passere her.

Fylkesmannen har ansvar for at utbygger forholder seg til lovpålagte restriksjoner, mens politikerne nok bør se på reguleringsplanene én gang til. Er det virkelig hensiktsmessig med så mye næringsvirksomhet like ved der folk bor?

I tillegg er det viktig å diskutere hvilke næringer som skal få lov til å etablere seg på Tranby. Lager- og logistikkselskaper vil generere enorme mengder tungtransport.

Lier Venstre mener at Lier kommune er for svakt bemannet til å ta seg av næringsspørsmål i Lier. Vi går til valg på å få en næringsrådgiver i 100 % stilling, mot en stusselig 10 % stilling i dag. Skal man håndtere proffe næringslivsaktører, må man ha dedikerte rådgivere også i forvaltningen. Ap og H har etterlyst en næringsplan, og det stiller Venstre seg bak, men det i seg selv vil ikke være tilstrekkelig. Setter man ikke av penger eller menneskelige ressurser til å bidra til og sette planen ut i livet, blir planen liggende i en skuff.

Les saken og de andre politiske partienes respons til Lierpostens spørsmål her.

Maria Kristine Løkstad Grande

Tove Hofstad