Barn som ble sendt ut i fjor får nå komme hjem

Foto: Venstre

Venstre fikk i vår gjennomslag for at de lengeværende asylbarna som ble sendt ut i fjor høst skulle får prøve saken sin på ny etter det nye regelverket vi fikk på plass i desember i fjor. Utlendingsnemnda har til nå behandlet halvparten av disse sakene. Fire familier får komme tilbake, mens behandlingen av ytterligere 15 saker gjenstår.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Vi mente at noen av barna som ble sendt ut i fjor høst ville fått bli dersom det mer liberale regelverket vi fikk gjennomslag for i desember i fjor hadde kommet på plass før, sier Venstres leder Trine Skei Grande.

– Derfor krevde vi at disse familiene skulle få prøvd saken på ny. Når det hittil er fire familier som kommer hjem igjen viser det at vi hadde rett, sier Grande.

Det er historisk at barn som er sendt ut av landet får komme tilbake. Venstre reagerer imidlertid på at to av familiene som får komme hjem har bare fått midlertidig tillatelse.

– Disse barna og familiene må nå få mulighet til å gjenoppta livene sine i Norge. Det er helt utenkelig at familiene skal sendes ut av landet nok en gang, og derfor bør det ikke være noe usikkerhet om deres fremtid i Norge, sier Grande.

Flere får opphold

Siden forskriftsendringen i desember i fjor har 182 lengeværende barn fått opphold i Norge som følge av tilknytningen de har opparbeidet. Det er til sammen 318 personer når man inkluderer foreldre. I samme periode har 43 barn og 25 voksne fått avslag. UNE uttalte til BT 10. september at flere barnefamilier får opphold nå enn før, og at det særlig gjelder de barna som har vært her lengst.

I tillegg har 125 barn og 94 voksne hittil fått opphold gjennom den såkalte engangsløsningen som trådte i kraft 1. juli 2014, som følge av Venstres gjennomslag i asylavtalen med regjeringen. Engangsløsningen er et amnesti, som omfatter barn som har søkt beskyttelse (asyl) i Norge og som per 30. september 2013 hadde oppholdt seg i landet i minst tre år uten oppholdstillatelse.

65 familier har med denne ordningen fått opphold i Norge etter flere år med uvisshet. Nå kan de slå røtter og begynne sitt nye liv i Norge uten frykt for å bli sendt ut.

Trine Skei Grande mener at dette viser at Venstre gjennom samarbeid med regjeringen har fått gjennomslag for en liberalisering av regelverket for asylbarna.

– Engangsløsningen for lengeværende barn har hittil gitt 125 barn opphold, forskriftsendringen fra desember gjør at flere barnefamilier enn tidligere får opphold. Nå ser vi at det også var mulig å opprette uretten for de familiene som ikke skulle ha blitt sendt ut i fjor høst, avslutter Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**