Venstre med grønne krav til budsjettet

Terje Breivik
Med denne avtalen bidrar vi både til at små og store bedrifter får hjelp til å komme seg gjennom en svært krevende tid, sier Terje Breivik. , Foto: Venstre

– Det grønne skiftet må bli en sentral del av statsbudsjettet for 2016. Det vi begynte på i 2015, må videreføres og forsterkes i 2016. I tillegg må skolesatsingene forsterkes ytterligere, sier Terje Breivik, Venstres nestleder og forhandler under høstens budsjettforhandlinger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

– Det grønne skiftet, skole og redusere fattigdom blir hovedsatsinger for Venstre, understreker Breivik.

Les også NRK.no: Nestleder Terje Breivik er ikke i tvil om hvor Venstre vil sette inn støtet når neste års statsbudsjett skal vedtas.

Mer grønt skifte

I 2015 er det innført flere grønne avgifter som betyr at alle klimavennlige drivstoff til bil er billigere enn fossilt drivstoff: Biodieselavgiften er fjernet, innblanding av biodrivstoff øker fra 3,5 til 5,5 % og avgiften er redusert på ladbare hybridbiler. Bevilgningene til jernbane og kollektivtrafikk ble økt kraftig.

Krav fra Venstre:

• Øke overføringene til jernbane og kollektiv og sykkel ytterligere, slik at trafikkveksten i og rundt de store byene tas med kollektiv, sykkel og gange.
  • Innføre et skattefradrag for energieffektivisering i egen bolig, slik at du kan trekke fra utgifter til ENØK-tiltak på skatten. Dette er man enige om i samarbeidsavtalen, men er enda ikke foreslått av regjeringen.
  • Styrke programmene for forskning og teknologiutvikling i Innovasjon Norge og Enova, for at industri og bedrifter skal være en motor i det grønne skiftet.

Fattigdomsbekjempelse

I 2015 fikk Venstre gjennomslag for at det denne høsten innføres gratis kjernetid i barnehagen for fire- og femåringer fra lavinntektsfamilier. Det kommunale barnevernet ble styrket, og det ble også tilskuddsordningen mot barnefattigdom.

Krav fra Venstre

• Utvide ordningen med gratis barnehage (gratis kjernetid) for 3-åringer. Dette for å øke den sosiale utjevningen og bedre barns språkkunnskaper.
  • Innføre forsøksordninger med gratis SFO.

Styrke skolen

I 2015 ble etter- og videreutdanningen av lærere ytterligere styrket, bl.a. i revidert budsjett med 50 mill. kroner. Venstre fikk også støtte til et lærerløft for ikke-kvalifiserte lærere.

Krav fra Venstre:

• Ytterligere styrking av etter- og videreutdanning av lærere til 500 mill. kr.
  • Heve kvaliteten i barnehagene. Innføre et videreutdanningsløft i barnehagene, etter modell for det som er gjort i skolen.
  • Styrke høyere utdanning gjennom økte grunnbevilgninger til universitet og høgskoler, samt øke antallet stipendiatstillinger.
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**