Minihøring på Stortinget om flyktninger og integrering

Trine Skei Grande
- Gode rammevilkår fra statens side er et uttrykk for tillit til og forventning om at frivillige organisasjoner bidrar til demokrati, fellesskap og oppgaveløsing i samfunnet, sier Trine Skei Grande., Foto: Bård Ek

Mandag 12. oktober arrangerer Venstre en minihøring på Stortinget om flyktninger og integrering. – Formålet med høringen er å innhente kunnskap om hvordan vi skal takle flyktningsituasjonen, og sikre god integrering for de som får opphold, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Viktig med kunnskap

– Norge vil de kommende årene ta i mot rekordmange flyktninger og asylanter. Derfor må vi ruste Norge for å kunne håndtere denne nye situasjonen, sier Trine Skei Grande, som vil lede minihøringen.

Tid og sted:
: Mandag 12. oktober kl. 09.00-10.30.
Sted: Oppmøte Stortinget, inngang Løvebakken kl. 8.45, møterom K-248.
Kontaktperson: Paal Kvassheim

Inviterte organisasjoner

En rekke organisasjoner har allerede meldt om deltagelse. Denne siden oppdateres med disse. Følgende organisasjoner er invitert:
• Norsk Organisasjon for Asylsøkere (NOAS) (Ann-Magrit Austenå og Mari Seilskjær)
• Røde Kors
• Amnesty Norge
• KS (Nina Gran og Elin Skifjell)
• Redd Barna (Camilla Engeset og Annicken Lundgård)
• Norsk Folkehjelp
• UNICEF Norge
• Flyktninghjelpen (Pål Nesse)
• Refugees Welcome to Norway (Mona Bentzen)

– Venstre mener at vi denne høsten har sett en prekær flyktningsituasjon i Europas nærområde. På et så komplisert område som flyktning og integrering er det viktig å få mest mulig kunnskap om mangler og behov innen mottaksapparatet. Hjelpeorganisasjonene jobber med dette daglig, derfor er det så viktig å hente inn kunnskap, sier Skei Grande.

Kontaktpersoner:
Monica Tjelmeland, politisk rådgiver, 483 69 976