Vil ha tilskudd til internasjonale sykkelritt i Norge

I sommer syklet Abid Q. Raja fra Lindesnes til Nordkapp. Nå har Venstre fremmet forslag på Stortinget om å bedre trafikksikkerheten for syklister.
Foto: Johannes Bangum

Venstre foreslår å innføre en tilskuddsordning for de internasjonale etapperittene i Norge. – Vi prioriterer en post på 20 mill. kr. til dette, som mener vil bidra til å styrke og videreutvikle etapperittene som også har enorm markedsføringsverdi for Norge, sier Abid Raja.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Venstre la tidligere denne uken fram sitt alternative statsbudsjett for 2016. Regjeringen foreslo tidligere i høst å gi 15 millioner kr. til et av rittene, altså Arctic Race of Norway.

– Vi har fått flere tilbakemeldinger blant annet fra rittarrangørene, som har lignende økonomiske utfordringer som Arctic Race. Det ligger til grunn for vårt forslag, sier stortingsrepresentant for Venstre, Abid Raja.

Les: Endelig Nordkapp. Tidligere i år syklet sykkelentusiast Raja Norge på langs.

Også Ladies Tour bør inn

Venstre mener det særlig er fire etapperitt som er aktuelle: Det gjelder Arctic Race of Norway, Tour des Fjords og Tour of Norway, men også Norges eneste UCI-ritt for kvinner, Ladies Tour of Norway.

– Jeg tror folk ofte glemmer at sykkelidretten skiller seg betydelig fra mange andre idretter. Spesielt innenfor landeveissykling er det ingen egne idrettsarenaer, for de bruker offentlig vei som sin arena. Det innebærer både utfordringer og betydelige kostnader for å gjennomføre ritt over flere dager, sier Abid Raja.

Markedsføringsverdi

Venstre og Raja har stor tro på at Venstre får gjennomslag i de pågående forhandlingene om neste års statsbudsjett på Stortinget.

– Jeg gleder meg over at regjeringen har foreslått å støtte Arctic Race. Men vi må ikke glemme at Norge nå er i en unik posisjon med fire internasjonale etapperitt, som dekker Østlandet, Vestlandet og Nord-Norge. Rittene har stor markedsføringsverdi, og Venstre ser helst at vi gir støtte til alle etapperittene og den dugnadsånden som eksisterer for å gjennomføre klasseritt i Norge, sier Raja.

VM-test i Bergen?

Han legger til at en støtteordning som omfatter Tour des Fjords, også kan bidra til VM-generalprøve i Bergen.

– Det vil gi ryttere mulighet til å teste ut VM-løypene, og Bergen som arrangør mulighet til å høste verdifull erfaring før mesterskapet i 2017, sier han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**