Venstre satser på oppvekst og skole

Ill: Venstre

Følgende innlegg stod på trykk i Indre Akershus Blad fredag 6.11.2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Venstre la mandag 02.11 frem sitt alternative statsbudsjett. Venstres alternative statsbudsjett er betydelig grønnere og har en større satsning på oppvekst enn det regjeringen har lagt opp til. Venstres finanspolitiske talsmann, Terje Breivik, kommenterte partiets forventninger til budsjettet slik i begynnelsen av oktober: «Det grønne skiftet, skole og redusere fattigdom blir hovedsatsinger for Venstre».

For Venstre er det å sikre en trygg og god oppvekst for alle barn en av de viktigste oppgavene vi som fellesskap må løse. Barn må både utfordres og få tillit for å utvikle seg, og for å tilegne seg kunnskapen voksenlivet vil kreve av dem. Flere av de tiltakene Venstre legger opp til kommer også Sørum til gode. Som for eksempel så ønsker Venstre å utvide ordningen med gratis kjernetid i barnehager til også å gjelde 3-åringer. Venstre ønsker også å utvide inntektsgrensen for gratis kjernetid i barnehager 3-5-åringer til 486.750, og differensiert foreldrebetaling i SFO.

I mitt hode er det urimelig at foreldre med lav inntekt skal betale like mye for SFO og barnehageplass som foreldre med høy inntekt.

Alle barn er forskjellige, de har sine styrker og svakheter. Lærere er viktige for å dyrke frem det beste hos hver enkelt elev. Det er en av grunnene til at Sørum Venstre mener pedagogene selv må få bestemme det pedagogiske opplegget på sin skole. Politikere skal ikke gå inn og detaljstyre skolene, politikere skal legge rammene slik at fagfolkene får muligheten til å gjøre jobben sin best mulig. Derfor er det gledelig for Sørum Venstre å se at Venstre på Stortinget tar til ordet for å omprioritere regjeringens forslag om en time ekstra naturfag på 1-7 trinn til «fri» time slik at hver enkelt skole kan bestemme hvor det er mest fornuftig å sette inn ekstra innsats.

Jim Smestad

Kommunestyrerepresentant