Valg av stoppested på Rånåsfoss/ Sandnes

Sørum Venstre

Onsdag 25.11.15 skal kommunestyret i Sørum behandle saken om valg av stoppested på Rånåsfoss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

I forbindelse med denne saken bestilte Jernbaneverket en konsekvensutredning av Asplan Viak AS. Les konsekvensutredningen her

Jernbaneverket ønsker å legge ned Auli stasjon og etablere ny felles stasjon som dekker befolkningen i Aulifeltet og på Rånåsfoss og øket krysningsspor. De 3 alternativene som er skissert er oppgradering av dagens stasjon på Rånåsfoss (1c), ny stasjon Sandnes vest (4a) eller Sandnes øst (4b). Jernbaneverkets ønsker ved disse planene å øke punktlighet for persontog- og godtogtrafikk. Det vil bidra til at bruk av tog vil bli mer attraktivt både for det alminnelige publikumet og for næringslivet. Derved vil man oppnå å få både personer og gods over fra bil til bane.

Venstre mener:

Alle alternativer har sine utfordringer knyttet til geoteknikk, trafikkavvikling, miljøhensyn på kort og lang sikt og kostnader. De enkelte av disse momentene har ulik vekt i forhold til det enkelte alternativet. Sørum Venstre går inn for at Sandnes øst (4b) blir det valgte alternativet ut fra en samlet vurdering av trafikale løsninger, langsiktige miljøhensyn og hensynet til en god løsning for både Aulifeltet og Rånåsfoss.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**