Uttalelse: Venstre vil sette pris på klimaet

Venstre vil gjøre det enklere å ta grønne valg. Gruppeleder Tove Hofstad oppfordrer liunger til å komme med innspill til gode klimatiltak og bidra til det grønne skiftet., Illustrasjon: Samfunnslaboratoriet

Venstre vil bruke markedet til å løse klimakrisen. For at markedet skal fungere må det å forurense ha en kostnad. Venstre mener oppfølgingen av Grønn skattekommisjon blir helt avgjørende for at vi skal nå de norske utslippsmålene frem mot 2020 og 2030. For at klimaforhandlingene i Paris skal få den nødvendige effekten, er det avgjørende at alle land innfrir og forsterker sine forpliktelser til å kutte utslipp, slik at verden kan nå målet om å begrense den globale oppvarmingen til maksimalt to grader.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**

Venstre er et næringsvennlig parti med en skatte- og avgiftspolitikk som gjør at bedrifter kan tjene penger i en internasjonal konkurranse. Samtidig er vi et miljøparti som mener at hvis markedet skal fungere, må politikken sørge for at skjulte kostnader ved næringsvirksomhet, som klimautslipp, prissettes riktig. Et grønt skatteskifte vil bety at grønne bedrifter kan blomstre, mens de fossile næringene gradvis vil bli mindre lønnsomme og forsvinne.

Venstre mener vi trenger betydelig høyere avgifter på det vil ha mindre av, nemlig forurensing og CO2-utslipp, og langt mindre skatt på det vi vil ha mer av, nemlig arbeid, bedrifter og miljøvennlig atferd. Det er dessuten avgjørende at disse to mekanismene sees i en sammenheng. Et grønt skatteskifte skal gjøre at folk kommer økonomisk bedre ut av å ta grønne valg. Der venstresiden i norsk politikk fremstår som rene skatteøkningspartier, er Venstre et næringsvennlig, liberalt miljøparti som er villig til å bruke skattesystemet aktivt for å oppnå de endringene vi trenger.

Økte avgifter på forurensing gjør imidlertid ikke jobben alene. Venstre vil også stimulere til teknologiutvikling gjennom støtteordninger og subsidier. Slike ordninger har blant annet ført til at solenergi er i ferd med å bli billigere enn fossil energi. Når kostnadsreduksjonen har skjedd i et konkurransebasert marked, der industribedrifter over hele verden har satset hardt for å vinne, er dette kapitalisme på sitt aller beste. Uten denne konkurransen, der de beste vinner, og de dårligere forsvinner, ville energi fra solceller neppe kunnet bli konkurransedyktig.

Norges offensive elbilpolitikk, som Venstre har gått i bresjen for gjennom flere tiår, har skapt en stor etterspørsel etter elbiler. Om få år kommer elbiler av svært høy kvalitet til å koste det samme som en tilsvarende bensinbil. Politikken må bygge oppunder industrialisering og storskalaproduksjon av miljøvennlige alternativer til dagens fossilbaserte produkter. Økonomiske incentiver, sammen med forskningsbasert teknologiutvikling, er det som skal til for å gjøre denne utviklingen mulig.

Fellesnevneren for den grønne utviklingen er at det er bygd opp etterspørsel gjennom incentiver og avgifter, mens markedet tar seg av resten. Markedet kan være destruktivt og dets destruktive kraft kan raskt gjøre ende på fossile løsninger, om de fornybare er billigere og bedre. Skattesystemet må bygge oppunder denne utviklingen, slik at vi reduserer klimautslipp samtidig som det skapes vekst og verdier i næringslivet. Det offentlige må gå foran og gjennom sine bestillinger, anbud og innkjøp, etterspørre null- og lavutslippsløsninger og slik være en sentral utvikler og pådriver i det grønne skiftet.

Venstre vil:

• Følge opp Grønn skattekommisjon ved å øke miljøavgiftene slik at Norge når klimamålene sine frem mot 2020 og 2030, samtidig som skattenivået senkes for å sikre et konkurransedyktig næringsliv
  • Bruke miljøavgifter for å nå målet om at 100 % av nybilsalget innen 2025 skal være nullutslipp
  • At all tungtransport skal over på fossilfritt drivstoff innen 2030
  • Videreføre elbilfordelene for å bygge oppunder Norges klimamålsetninger
  • Støtte teknologiutvikling for å skape vekst og verdier i grønne næringer
  • At avgiftene på drivstoff må øke år for år slik at det blir mer lønnsomt å bruke biler med nullutslippsteknologi, samt at bilkjøpere får et klart signal om at biler med høye utslipp vil falle raskere i verdi enn lavutslippsbiler.
  • Følge opp Venstres gjennomslag i statsbudsjettet for 2016 for at alle nye offentlige kjøretøy, drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal benytte lav- eller nullutslippsteknologi når teknologien tilsier det.

Uttalelsen ble vedtatt av Venstres landsstyre 6. desember 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**