Spilleautomater

For liberale er det viktig å skille mellom det man ikke liker og det man vil forby. Dette gjelder også i spillpolitikken. Venstre ønsker en spillpolitikk hvor man fører et strengt tilsyn med spilltilbydere, i stedet for å forby spill man ikke liker. Venstre vil gi lokale myndigheter en betydelig frihet innenfor nasjonale rammer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstres stortingsvalgsprogram 2009 - 2013

Venstre valgprogram 2009-2013.
Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstre mener at alle tilbydere av spill skal behandles likt, forutsatt at de oppfyller offentlige krav til virksomheten. Venstre er kritisk til den monopolposisjonen Norsk Tipping har opparbeidet seg som spilltilbyder. Forbudet mot aggressiv markedsføring av pengespill skal også gjelde Norsk Tipping, og Venstre ønsker å innskrenke Norsk Tippings sendetid på NRK. I dag har staten gjort frivillige lag og foreninger avhengige av tilskudd fra Norsk Tippings spill, med dertil aggressiv markedsføring. Venstre mener disse tilskuddene heller burde finansieres over statsbudsjettet.

Derfor vil Venstre:
– Foreta en helhetlig gjennomgang av norsk spillpolitikk.
– Åpne for prøveprosjekt med et lisenssystem for pengespill på internett.
– Igangsette en bred evaluering av Norsk Tippings virksomhet og monopolposisjon.
– Frigjøre frivillige lag og foreninger fra Norsk Tippings spillepenger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**