Tar ansvar for fremtidige pensjoner

Det viktigste for Venstre har vært å få til en folketrygd som er robust over tid. Vissheten om at vi har sittet med ansvaret for en så stor og viktig sak, har vært utslagsgivende for at Venstre har vært med på pensjonsforliket. Alternativet hadde vært verre, mener Lars Sponheim og André N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Eldre

Foto: Microsoft

– Dette var et forlik som satt langt inne, sier Lars Sponheim. – Venstre er imidlertid godt tilfreds med at det nå gis pensjonsopptjening for ulønnet omsorgsarbeid, det vil gi det vil gi mulighet for de som ønsker det å være hjemme med egne barn uten å tape pensjonspoeng, sier Sponheim.

Forutsigbart
Venstre mener vi må ha et system for fremtiden som er forutsigbart og som gir folk mulighet til å vite hva de får i pensjon. Folk er ikke tjent med at rammene for pensjonssystemet blir satt i spill av skiftende regjeringer.

– For Venstre har det vært viktig å få opp taket slik at langtidsutdannede får uttelling for sin utdannelse. Venstre er svært misfornøyd med at de rødgrønne ikke strakk seg lenger her. Vi slåss for et vesentlig høyere tak for langtidsutdannede til siste time. Det vi oppnådde var 1 mrd. kr. pr år i dagens kroneverdi for langtidsutdannede, sier Sponheim og sosialpolitisk talsmann André N. Skjelstad.

Pensjonssparing med skattefordel
For Venstre har det også vært av avgjørende betydning å få inn igjen indidviduell pensjonssparing med skattefordel som de rødgrønne fjernet i sitt opprinnelige forslag.

– Vi kommer til å fremme forslag om høyere beløp for pensjonssparing slik at det fortsatt skal lønne seg å spare. Valget i 2009 avgjør pensjonsmulighetene for de med høy utdanning, påpeker Lars Sponheim.

Mer informasjon:
– Skelstad: Brudd i forhandlingene