Uttalelse: Kontroll over personlig informasjon

Personopplysninger er den enkeltes eiendom, og skal i størst mulig grad være under den enkeltes kontroll. Personvern er en grunnleggende liberal verdi, og det er et liberalt partis oppgave å være en prinsipiell røst for personvernet, mener Venstres landsstyre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

EUs datalagringsdirektiv er et angrep på den retten hver og en av oss har til å beskytte vårt privatliv.

Trine Skei Grande

Foto: Caroline Roka

– Personvernet innebærer en rett til å være i fred fra andre, men også en rett til å ha kontroll over opplysninger om seg selv, særlig opplysninger som oppleves som personlige, sier nestleder Trine Skei Grande.

Støtter Borgerinitiativet
Med en implementering av Datalagringsdirektivet, som pålegger tele- og nettselskap å lagre trafikkdata om borgernes elektroniske kommunikasjon (e-post, sms, telefon, internett) i inntil to år, vil nordmenns personvern bli krenket på det groveste.

– Venstre støtter borgerinitiativet mot EUs datalagringsdirektiv, og ber regjeringen hindre at direktivet blir en del av norsk lov og om nødvendig bruke reservasjonsretten i EØS-avtalen, sier Skei Grande.

Engasjement for personvern
Venstre har stått fremst i kampen for personvernet. Det er på tide å følge dette opp med å gjennomgå lovverket, gi Norges borgere mest mulig kontroll over sine egne personopplysninger, og tilgang på hvem som benytter seg av informasjon. Det er på tide å bruke teknologien vi har til noe positivt, i stedet for å gjøre det enklere å spre personopplysninger og forenkle overvåkning.

De siste ukenes storm rundt nettstedet iam.no og tidligere Eniros telefonkatalogen.no, som begge publiserte lett tilgjengelig personlig informasjon, viser et sterkt engasjement for personvern i befolkningen.

– Samtidig som dette er toppen av isfjellet når det gjelder for stor spredning av personopplysninger, beviser det en ting: Norges borgere ønsker å vite hva informasjon brukes til, og vil ha mulighet til å reservere seg mot det man mener er unødvendig bruk av deres informasjon, sier Skei Grande.

Venstres logo

Foto: Venstre

Venstres landsstyre vil:

– Grunnlovsfeste retten til privatliv og personvern.
– Be regjeringen hindre at Datalagringsdirektivet blir en del av norsk lov, om nødvendig ved å bruke reservasjonsretten.
– Skattelistene skal kun være tilgjengelige i offentlige databaser.
– Gjennomgå all fysisk overvåkning som kameraovervåkning, og gi kommunene plikt til å samle informasjon om hvor det skjer overvåkning, og til hvilket formål, samt å publisere denne informasjonen.
– Gjennomgå personopplysningsloven med sikte på å styrke og håndheve den, spesielt å styrke muligheten til å reservere seg mot bruk av personopplysninger til ulike formål og innskrenke hva som defineres som samfunnets interesse.
– Holde fast ved taushetsplikten for ansatte på asylmottak og gå imot regjeringens forslag om å innføre en informasjonsplikt overfor UDI.
– Be regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang av alle unntak fra taushetsplikten for helsepersonell med sikte på å redusere antall unntak.
– Gi pasienten kontroll på omfanget og distribusjonen av registerte opplysninger, og tilby utskrift av journalloggen til alle pasienter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**