– Vi må satse på kunnskap og skole

Trine Skei Grande åpnet lørdag Venstres landsstyremøte i Oslo. – Endelig er det bred enighet om at læreren er den viktigste innsatsfaktoren for elevenes læring. Det er vi glade for. Men det krever en sterkere og mer satsing på etter- og videreutdanning av lærere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Vi må satse målrettet på nyskaping, utdanning og forskning, sier Trine Skei Grande.

Foto: Frode Fjeldstad

– Venstre vil gjøre lærerutdanningen bedre og tilby alle som er lærere systematisk videreutdanning. Regjeringens opplegg vil fullt utbygd omfatte ca 2500 lærere per år. Det betyr at det vil ta flere årtier før alle lærere har fått en eller annen form for etterutdanning. Ja, kanskje vil det ta et helt yrkesliv for læreren før han eller hun får solid faglig påfyll.

Se program for landsstyremøtet i Oslo.

Kunnskap først
Skole, høyere utdanning og forskning sto sentralt i Skei Grandes tale.

– Skal vi lykkes i møte morgendagens utfordringer er dette svaret. Vi må satse målrettet på nyskaping, utdanning og forskning. Til tross for rekordvekst i offentlige budsjetter har dette vært "taperen" i nesten hvert eneste budsjett. "Hvileskjæret" på dette feltet vil for alltid vi prege ettermælet til den rødgrønne regjeringen, påpekte Venstres parlamentariske leder.

Venstres landsstyre har denne helgen møte i Oslo.

Foto: Frode Fjeldstad

11 måneders studiefinansiering
– Venstre vil ha 11 måneders studiefinansiering. Jeg trenger vel ikke å minne dere om at alle de rødgrønne partiene lovet dette i valgkampen. Daværende kunnskapsminister Solhjell fremstod endog som "personlig garantist" for at dette skulle komme på plass bare de rødgrønne fikk flertall ved valget. Hva skjedde? De tre partiene forhandlet bort det alle tre var enige om, og hadde programfestet, i Soria Moria 2. Er det noen som lurer på hvorfor det oppstår politikerforakt, spurte Skei Grande.

Dugnad mot frafall
Nesten alle ungdommer starter i videregående opplæring etter endt ungdomsskole, men bare rundt 70 prosent fullfører med bestått i løpet av fem år. Særlig er problemet stort innenfor fag- og yrkesopplæringen, og gutter med minoritetsspråklig bakgrunn er høyt representert på denne statistikken.

– Tallene representerer en enorm utfordring for samfunnet vårt. Det er imidlertid viktig å huske at frafallsutfordringen dreier seg om langt mer enn bare tørre tall, men også om menneskeskjebner. Derfor haster det å ta et samlet og forsterket grep mot frafallet. Abid og jeg har fremmet forslag i Stortinget om forsterket innsats på dette feltet. Det følger vi også opp i Venstres budsjettforslag.

Trine Skei Grande gikk bl.a. inn på følgende tiltak for bedre situasjonen:
• 200 flere spesialpedagoger som skal arbeide nært elevene.
• prosjektmidler for å motvirke lese- og skrivevansker.
• fjerne arbeidsgiveravgiften for å stimulere til flere varige lærlingeplasser.
• styrking av rådgiviningstjenesten.
• å styrke helsesøstertjenesten.

Ny vekst
Trine Skei Grande fremmet tidligere i uken sitt kandidatur som ny Venstre-leder, og har tro på en framtid for Venstre.

– Vi gikk på trynet i valget, men reiser oss. Partiets enorme medlemsvekst gir god grunn til tro på framtida. Dere vet, liberalismen er en optimistisk ideologi og vi tror på positiv utvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**