– Religionskritikk må grunnlovsfestes

Venstres Helge Solum Larsen vil gjøre det enda lettere å utøve religionskritikk. I et nytt grunnlovsforslag går Venstres stortingsgruppe inn for å styrke religionskritikkens posisjon. Solum Larsen ønsker å tydeliggjøre at ytringsfriheten også må omfatte retten til religionskritikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

- Ytringsfriheten må også omfatte retten til religionskritikk, sier Helge Solum Larsen.

– Ytringsfriheten må også omfatte retten til religionskritikk, sier Helge Solum Larsen.
Foto: Tore Nilsen

Helge Solum Larsen, som akkurat er innstilt som ny 1. nestleder i Venstre, er ikke imponert over erfaringene fra karikaturdebatten.

Ytringsfrihet og karikaturer
– Karikaturdebatten er blitt en karikatur. Avisene tøffer seg for hverandre ved å trykke tegningene. Det er på tide at vi kommer over i en ny fase. Derfor ønsker Venstre å slå fast at ytringsfrihet er en av de bastante verdier som må til for at samfunnet skal fungere optimalt, sier han til avisen Vårt Land.

For et knapt år siden preget blasfemidebatten det norske nyhetsbildet. Etter omfattende press snudde regjeringen og fjernet blasfemiparagrafen. De fleste trodde da at debatten var over. Men mordforsøket på tegneren Kurt Westergaard har blåst nytt liv i debatten om religionskritikkens plass i samfunnet.

– Med vårt grunnlovsforslag ønsker vi å tydeliggjøre at ytringsfriheten også må omfatte retten til religionskritikk, understreker Helge Solum Larsen.

også religionskritikk
I Venstres program for inneværende stortingsperiode heter det blant annet: “Venstre ønsker å avskaffe blasfemiparagrafen, og endre Grunnloven slik at frimodige ytringer blir tillatt også når de omhandler religion.”

I Venstres forslag i Stortinget skriver partiet bl.a. følgende om bakgrunnen for forslaget:

"Det er viktig at tro og livssyn kan framtre i det offentlige rom, og at samfunnet har stor grad av toleranse både for fremme av religiøse ytringer og for kritikk av religion. Alle har krav på respekt for sin overbevisning, men ingen personer eller overbevisninger kan påberope seg rett til å være fritatt for kritikk. Norsk rett må legge ytringsfriheten til grunn som en viktigere verdi enn retten til ikke å bli krenket for sin tro."

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**